În aşteptarea iernii, să vă dau una de gerul Bobotezei. De data aceasta aduc
în discuţie practica pastorală a seminaristului Ostropel; cea din vacanţa de iarnă.
Îmi amintesc clar izul de bucurie ce ne pătrundea plămânii tineri încă de la urcarea
în acceleratul Râmnicu Vâlcea – Piatra Olt. Dar nu dura mult până să ne umplem plămânii
cu un alt iz, cel de tabac, chiar înainte ca trenul să plece din gară; numai aşa
ne părea că mirosim a libertate. În Piatra Olt gaşca se spărgea în trei: unii către
Slatina, alţii către Craiova şi alţii, printre care şi suprasemantul, spre Caracal. Înainte de a ajunge în capitala fostului
Romanaţi cu trei staţii, la Vlăduleni, mă despărţeam de tovarăşii din tren, doar
pentru a mă întâlni cu cei din sat. Şi vacanţa de Crăciun era singura perioadă în
care chiar aveam cu ce să-mi întreţin tovărăşiile.
Cum? E simplu, mă bazam pe invitaţia constantă a părintelui de a-l însoţi prin
satul întroienit sau, uneori, înnămolit, la sfinţirea caselor. Cvartetul era format
din: preot, ţârcovnicul Gheorghiţă, eu şi Ciucuride. Intrarea în curţile gospodarilor
se făcea strict în ordinea numerelor de pe tricou, adică cea prezentată; fiecare
dintre noi având rolul său bine definit. Părintele era poliţistul bun, cel care
făcea sfinţirea odăilor; cantorul era poliţistul rău, cel care le amintea oamenilor
să-şi plătească sărindarele şi contribuţia; eu eram agentul fiscal, un fel de Iudă
care ţinea în grijă plasa (punga s-a dovedit a fi neîncăpătoare); iar Ciucuride
era un fel de gardă de corp ce avea în dotare un ciomag, dar şi panerul în care
se strângeau cârnaţii.
Se mai întâmpla şi să ne uitam partiturile. Spre exemplu, fiind atacaţi inopinat
de un ciobănesc german ce fusese uitat dezlegat într-o curte, am făcut rapid cale
întoarsă; iar cel din urmă, Ciucuride, a devenit cel dintâi. După el am ieşit eu
şi după mine ţârcovnicul care, panicat fiind, a tras şi poarta după el, lăsându-l
pe părintele pradă fiarei. Doar urletul de spaimă al omului lăsat în urmă l-a scăpat
pe acesta de colţii câinelui care, îngrozit de răcnetul năprasnic, a fugit în grădină
cu coada între picioare. Din acel moment s-a stabilit o nouă regulă perenă: garda
de corp era primul care intra în curte, dar şi ultimul care o părăsea. Şi probabil
că, dacă se mai merge cu sfinţitul caselor prin sat (da bine că nu!), această regulă
încă mai e respectată şi azi.
O altă regulă ce nu putea fi încălcată era aceea de a avea grijă să-l scuzăm
pe părintele că nu gustă la fiecare casă din vinul roşu al gospodăriei, deoarece
ar fi fost sub tratament cu antibiotice. Părintele mai sorbea şi sfinţia sa câte
un păhărel numai la familiile de încredere, cele la care an de an serveam şi masa.
Ordinea sfinţirii uliţelor depindea de ora la care eram aşteptaţi de aceste familii.
Dar şi aici intervenea o altă regulă: eu şi Gheorghiţă trebuia să ne aşezăm la masă
unul în faţa celuilalt. Cu ce scop? Dacă vreunul dintre noi avea paharul gol, trebuia
să-l lovească pe celălalt pe sub masă, cu piciorul, pentru a fi servit. Nu se cuvenea
să ne turnăm singuri vinul în pahar, astfel ce impresie am fi lăsat!? Apoi urma
un dialog teatral: „Victorele, să îţi mai
torn un pahar?” mă întreba grijuliu ţârcovnicul. „Nici nu ştiu ce să zic”, răspundeam nehotărât, „Hai, că mai iau vreo două guri, că prea bun e…,
complimente celui care l-a făcut!”.
Să nu credeţi acum că osicenii ar fi oameni naivi, nicidecum! Când e vorba de
băşcălie pe buza şanţului şi nu numai, nu îi întrece nimeni. Spre sfârşitul unui
prânz, spre exemplu, părintele a cerut politicos un ştergar. Gazda, tanti Leana
a lu’ Nea Lisandru, prefăcându-se a fi stânjenită de situaţie, i-a oferit graţios
părintelui o pereche de chiloţi tetra, transformaţi în cârpă de bucătărie. Şi fără
să îşi dea seama, părintele era cât pe ce să-şi şteargă colţurile gurii cu ei.
Însă nu aceasta este cea mai bună poantă făcută popii de bravii osiceni, cu
ocazia Bobotezei. Vă spuneam la început că Ciucuride căra după el şi coşul pentru
cârnaţii ce urmau a fi primiţi ca recompensă a efortului nostru. Din timp, până
să fie vizitaţi înaintea praznicului de preot, osicenii îi pregăteau acestuia un
cârnat lung de maxim un metru, că doar nu erau fraieri. De fapt, fiind cel mai mic
din afumătoare, îţi dădeai lesne seama care era cârnatul popii. Păstrători aprigi
ai tradiţiei, osicenii umpleau rapid panerul lui Ciucuride şi astfel, la capătul
fiecărei străduţe trebuia găsit un creştin de ispravă la care să golim coşul cu
cârnaţi. Aceştia erau recuperaţi pe înserat de ţârcovnic, care-i încărca în căruţă,
ascuns fiind în întuneric de ochii curioşilor.
Până să ajungă Gheorghiţă la casa părintelui cu cârnaţii – recolta era de aproape
o căruţă pe zi -, eu răsturnam punga îndesată de bancnote pe pat şi treceam la sortatul
sutelor de bancnote. Abia după vreo 30 de minute, năduşit de aşa efort, reuşeam
să le dau de cap, adică să le pun cap la cap sau, în fine, semnătură (a guvernatorului)
la semnătură. Dar să revin la oile mele. Când bancnotele stăteau aşezate cuminţi
în teancuri şi în casa părintelui începea să miroase a lemn în sobă, apărea şi ţârcovnicul
cu căruţa de cârnaţi. Următorul pas era să-i sortăm şi pe aceştia în funcţie de
estimarea vizuală a calităţii: categoria I pentru părintele, categoria a II-a pentru
mine şi cantor, iar a III-a pentru Ciucuride şi sărmani. Dar era musai ca cel mai
bun cârnat să fie sacrificat pe grătar pentru cină.
În acea seară era evident care era cel mai bun dintre cârnaţi: unul gros şi
drept, mai mic de-un metru, cum spuneam, bine îndesat doar cu carne macră rozalie
şi uşor afumat de-ţi venea să-l mănânci crud. Şi astăzi, după atâţia ani, încă mă
mai mănâncă curiozitatea, cine o fi pregătit acel cârnat pentru popă. Cel care s-a
oferit să-l porţioneze - în timp ce eu şi cantorul închinam încă un pahar - a fost,
desigur, părintele. A luat cârnatul, a pus mâna pe un cuţit şi s-a aplecat asupra
unui tocător. La secţionarea mândrului cârnat, surpriză: din apetisant a începu
să curgă… rumeguşul! E adevărat că ne-a amuzat şi această farsă, nu la fel de mult
ca la cea cu câinele lăsat în curte să ne aştepte... Pe feţele tuturor,
însă, se citea dezamăgirea că acel maţ nu fusese umplut cu carne, că prea arăta
bine. Pe poznaşul care ne-a pregătit acea surpriză, eu l-aş numi prevestitorul a
ceea ce au devenit cârnaţii din vitrinele marketurilor: arată extrem de bine, dar
nefiind umpluţi cu carne, au gust de lemn.
Acum, că aţi văzut o parte din procedeele de aşteptare a preotului cu Boboteaza
şi pentru că aveţi şi timp berechet, vă las să vă pregătiţi temeinic pentru acest
eveniment ce va să vie în iarna care va să fie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!