„Preadesfrânaţilor! Nu ştiţi oare că
prietenia lumii este duşmănie faţă de Dumnezeu? Aşa că cine vrea să fie prieten
cu lumea se face vrăjmaş lui Dumnezeu!” (Iacov IV, 4).
Acesta este un fragment din apostolul citit astăzi în ritul răsăritean şi imediat
veţi descoperi şi de ce mi-am propus să deschid tema unităţii creştinilor cu
acest verset. În ultimii ani ne-am obişnuit să ascultăm la întâlnirile
ecumenice discursuri cât mai pacifiste referitoare la această temă care este
într-adevăr una delicată. Textele scripturistice sunt şi ele alese cu grijă şi
vorbesc mai ales despre iubire. Iubirea fraţilor, iubirea vrăjmaşilor, iubirea
lui Dumnezeu… Umblăm cu mănuşi pentru a nu deraja, pentru a nu supăra lumea al
cărei spirit se vrea tot mai ecumenico-globalist, dacă îmi permiteţi această
formulare. Ce vreau să spun e că la acest gen de întâlniri vorbim foarte mult
despre iubire şi, din nefericire, foarte puţin despre adevăr. Şi „iubirea fără adevăr este oarbă” – spunea
însuşi Papa Paul al VI-lea – „iar un
ecumenism în care este iubire, dar nu este adevăr, degenerează într-un fals
irenism, într-un fals pacifism”.
Dar, vă veţi întreba, care este adevărul ce trebuie prezentat în cadrul
discuţiilor despre unitatea creştinilor? Ei bine, acest adevăr este cuvântul
Evangheliei, cuvântul lui Hristos consemnat de evanghelistul Matei: „Eu îţi spun că tu eşti Petru şi pe această
piatră voi zidi Biserica mea şi porţile iadului nu o vor birui” (Matei XVI,
18)! Pentru mulţi creştini necatolici acest verset pare a avea un mesaj ambiguu.
Că prin aceste cuvinte Învăţătorul nu i-ar fi oferit primatul Sfântului Petru,
ci că, de fapt, ar fi vrut să spună că „voi
sunteţi pietre şi pe aceste pietroaie îmi voi zidi biserica”! Şi, mă rog,
ce l-a oprit pe Mântuitor să le adreseze tuturor ucenicilor cuvintele de mai
sus? Nu erau toţi prezenţi, nu li se adresase cu trei versete mai înainte
tuturor, întrebându-i: „Voi cine ziceţi
că sunt?”!?! Oare nu la fel de clar, după cina cea de pe urmă, Isus îi
confirmă primatul lui Petru spunându-i: „Simone,
Simone, Satana v-a cerut să vă cearnă ca pe grâu; dar eu m-am rugat pentru tine
ca să nu piară credinţa ta. Tu oarecând întorcându-te (după cele trei
lepădări), să-i întăreşti pe fraţii tăi”
(Luca XXII, 31-32)?
Este imposibil, preaiubiţilor, ca măcar în aceste două versete biblice să
nu observăm investitura clară pe care Petru a primit-o în ajunul Sfintelor
Patimi. De aceea pentru noi, pentru catolici, Apostolul Petru şi urmaşii săi
din Scaunul Romei sunt stânca credinţei noastre. Şi nu din cauză că aceştia ar
fi invincibili sau infailibili, ci datorită rugăciunii lui Isus: „M-am rugat pentru tine ca să nu piară
credinţa ta”. Acesta este deci adevărul Evangheliei care trebuie mărturisit
tuturor în aceste zile. E posibil ca acest cuvânt al Evangheliei să nu mai fie
de actualitate? Sau – aşa cum spuneam – nu vrem să deranjăm spunând lucrurilor
pe nume? Şi atunci cum să procedăm? Păi, cum altfel, decât urmându-l pe Hristos
care în viaţa sa pământească a fost tranşant şi care nu a umblat niciodată cu
mănuşi.
Isus le spunea lucrurilor pe nume: pe fariseii i-a numit vipere şi morminte
spoite, pe Irod l-a comparat cu o vulpe, lui Petru însuşi i-a adrestat
apelativul de Satană etc. Vedem deci că Mântuitorul nu îşi menaja asistenţa şi
nici nu era preocupat de gândul că ar putea să-şi traumatizeze ascultătorii. Ba
dimpotrivă, pentru a fi convingător, la un moment dat, a pus mâna chiar şi pe
bici! Am amintit de aceste lucruri tocmai pentru că am sesizat, în ultimul timp,
o dorinţă a preoţilor de a evita textele scripturistice care ar putea să îi
şocheze pe credincioşi. Un coleg preot foarte inspirat îşi alesese mottoul
blogului: „Sarea de pe rană”. Da, e
adevărat că sarea ustură, dar la fel de adevărat este şi că ea dezinfectează şi
vindecă. La aceasta am fost chemaţi, să fim sarea pământului şi nu zahărul
acestuia: „Voi sunteţi sarea pământului.
Dar dacă sarea se va strica, cu ce se va mai săra?”.
În concluzie, vă voi întreba: putem vorbi despre unitatea Bisericii, excluzând - din cauza
ecumenismului prost înţeles - ministrerul petrin; sau putem vorbi despre catolicitatea
(universalitatea) Bisericii, ignorând - de dragul pacifismului - primatul episcopului
Romei; şi mai putem vorbi despre apostolicitatea Bisericii, omiţând funcţia pe
care Petru - capul colegiului apostolic - a primit-o?… Păi, după cum vedeţi,
putem şi nu prea. Iar cei care nu putem avem convingerea că primatul
petrin este darul pe care Spiritul Sfânt îl face episcopului Romei, tocmai pentru
ca acesta să păstreze apostolicitatea, catolicitatea şi, mai ales, unitatea
Bisericii în credinţă, aşa cum se şi întâmplă de aproape două milenii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!