Ca de fiecare dată, şi anul acesta, la Alba
Iulia, în capitală şi peste tot prin ţară, vom avea parte de aceeaşi poveste: politicieni şi ierarhi ai bisericii majoritare
care vor ţine discursuri care mai de care mai patetice, dar şi mai lipsite de
substanţă; apoi se vor pupa şi, desigur, vor juca şi Hora Unirii, cu gândul la căpătarea a niscaiva
capital de imagine. Iar despre ce s-a întâmplat la 1 decembrie 1918 şi despre
cine au fost adevăraţii partizani ai Marii Uniri, se vorbeşte tot mai
puţin sau chiar deloc. De fapt, ştiţi şi domniile voastre că, în memoria
colectivă, ziua naţională nu este despre aceia, ci despre ţuica fiartă şi
iahnia cu cârnaţi, eternele pomeni electorale.
Acum, că tot v-am captat atenţia, vă voi
dezvălui persoane, acţiuni şi instituţii, omise din Dumnezeu ştie ce motive,
care au contribuit în mod determinant la realizarea unirii Transilvaniei cu
România. Desigur, subliniind aportul personalităţilor unite la îndeplinirea
evenimentului amintit anterior, aş putea fi acuzat de partizanat confesional. Dar
ştiţi ceva?… Îmi asum de la bun început acest risc. De fapt, chiar nu mă mai
interesează! Mă preocupă doar să vedeţi şi dintr-o altă perspectivă, probabil
cea concretă, faptele evocate. Şi pentru a nu exista nici un fel de dubiu, voi
boldui mai jos acele personalităţi
care sunt vlăstare ale Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, fără a avea
pretenţia de a le fi numit pe toate.
Pentru că 1 decembrie 1918 era într-o
duminică, Iuliu Hossu - tânărul episcop greco-catolic de Gherla – a
participat la slujba din biserica unită din Alba Iulia, de la ora 8, şi s-a
rugat pentru evenimentele ce aveau să urmeze. După Dumnezeiasca Liturghie,
acompaniat de corul teologilor din Blaj care a dat tonul imnului „Deşteaptă-te
române”, bravul ierarh s-a îndreptat spre Casina Militară (Cazinou)
ce ulterior se va numi Sala Unirii. Acolo se aflau toţi cei 1228 de delegaţi
împuterniciţi care urmau să participe la istoricul moment. Acea Adunare
Naţională fusese convocată de Ştefan Cicio-Pop, eparhiot al
episcopului Hossu.
La ora 10.30, un alt fiu al Eparhiei
Greco-Catolice de Gherla, Gheorghe Pop de Băseşti a fost desemnat
preşedinte al Marii Adunări. Au urmat apoi discursuri înflăcărate ţinute de:
Vasile Goldiş, Iuliu Maniu (fost avocat al Bisericii Române Unite cu
Roma), Iosif Jumanca, doctorul Alexandru Vaida-Voevod (descendent al
unei familii româneşti ce se înrudea cu episcopii uniţi Ioan Bob şi Ioan
Lemeni), episcopul greco-catolic de Oradea Mare, Demetriu Radu (ucis doi
ani mai târziu în atentatul cu bombă din Senatul României, 8 decembrie 1920) şi episcopul ortodox al Aradului, Ioan Ignatie Papp, care datorită discursului
său lung a fost întrerupt de acordurile imnului lui Andrei Mureşanu (şi el, de asemenea, greco-catolic şi teolog al
Şcolii Ardelene) cântat de studenţii de la Blaj.
Dintre toţi cei 1228 de delegaţi, cinstea
de a citi Rezoluţia Unirii i-a revenit tocmai episcopului greco-catolic de
Gherla, Iuliu Hossu! În faţa mulţimii de peste 120.000 de oameni veniţi în Alba
Iulia, pe Câmpul lui Horea, tânărul ierarh decreta: „Adunarea naţională a
tuturor românilor din Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească, adunaţi prin
reprezentanţii lor îndreptăţiţi la Alba Iulia în ziua de 1 decembrie 1918,
decretează unirea acelor români şi a tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu
România…”. Aplauzele, spun cronicarii evenimentului, au fost frenetice. După
fiecare punct citit şi aplaudat, vestitorul unirii, episcopul Iuliu, flutura în
văzul tuturor Rezoluţia. În încheiere, cel ce avea să fie consacrat
cardinal „in pectore” a
rostit emoţionat: „Fericit am vestit Hotărârea judecăţii lui Dumnezeu prin
reprezentanţii a toată suflarea românească; fericiţi voi, care aţi pecetluit pe
veci Unirea cu Ţara-Mamă!… Fiii fiilor voştri vor chezăşui puternic şi fericiţi
rostind: şi părinţii noştri au fost la Alba Iulia!…”. A urmat apoi
îmbrăţişarea cu episcopul ortodox de Caransebeş, Miron Cristea, care a adăugat
şi el: „Precum ne vedeţi aici îmbrăţişaţi frăţeşte, aşa să rămână
îmbrăţişaţi pe veci toţi fraţii români!”. Din păcate, în contextul desfinţării
abuzive a bisericii noastre, aceste cuvinte au căpătat un caracter
propagandistic.
A doua zi, în sala Tribunalului din Alba
Iulia, s-a trecut la organizarea Marelui Sfat al Naţiunii Române. Printre
greco-catolicii care au fost susţinuţi şi care au primit funcţii ministeriale
se aflau: avocatul Iuliu Maniu – însărcinat cu preşedenţia primului guvern
românesc al Transilvaniei, Alexandru Vaida-Voevod – şeful resortului de
politică externă şi relaţii cu presa, Ştefan Cicio-Pop – responsabilul
resortului de război şi siguranţă publică, preotul Vasile Lucaciu –
ministrul misiunilor în străinătate, Emil Haţieganu – la sectorul Codificare, Romul Boilă – la Comunicaţii
etc.
Pentru predarea Hotărârii de Unire Regelui
Ferdinand, tot în 2 decembrie 1918, s-a constituit o comisie formată din doi
ortodocşi - Miron Cristea şi Vasile Goldiş - şi doi greco-catolici - Iuliu Hossu
şi Alexandru Vaida-Voevod. Comisia a călătorit cu trenul pe Valea Oltului şi,
abia la o săptămână după ce a ajuns în Bucureşti, în 15 decembrie, a depus
Hotărârea la Palatul Regal, în Sala Tronului. Alexandru Vaida-Voevod i-a întins
Suveranului sulul cu textul Rezoluţiei Adunării de la Alba Iulia, iar acesta,
mişcat de importanţa momentului, a afirmat că primeşte hotărârea fraţilor de
peste Carpaţi de a desăvârşi unirea naţională a tuturor românilor şi că declară
unite pe veci cu Regatul Român toate ţinuturile, de la Tisa până la Nistru.
Biserica Română Unită cu Roma îşi atinsese scopul pământesc şi menirea
istorică: după deşteptarea sentimentului naţional şi patriotic în inimile
românilor de pretutindeni, participase în mod direct şi convingător la
înfăptuirea Marii Uniri de la 1 decembrie 1918.
Amintim şi că singurul fotograf al Marii
Uniri, Samoilă Mârza, realizatorul celor cinci cadre cunoscute de la
marele eveniment, era şi el tot vlăstar al Bisericii Române Unite cu Roma.
Aşadar, vedeţi, domniile voastre, că
atât episcopul Iuliu Hossu cât şi ceilalţi fii ai Bisericii Unite au scris o
pagină solemnă a istoriei noastre, alături, bineînţeles, de personalităţi de
confesiune ortodoxă. Şi, dacă sunteţi de acord cu mine că aşa este, atunci de
ce ierarhii sau reprezentanţii greco-catolici nu se găsesc niciodată pe
podiumurile de la care se ţin înflăcăratele cuvântări elogioase, la comemorarea anuală
din 1 decembrie? Voi încerca să răspund tot eu acestei chestiuni: probabil din cauza faptului că locul ierarhilor nu este pe podiumuri, printre oamenii politici, ci în biserici, printre cei credincioşi… Şi acest lucru nu poate decât să ne bucure.
Minunat articol; sincer si viu.
RăspundețiȘtergereChiar ieri am citit cu mare mahnire pe internet un articol despre momentele istorice a Unirii Ardealului cu Tarile Romane, deja unite, in care era diminuat rolul Bisericii Greco-Catolice in frunte cu episcopul Iuliu Hosu, precum si a tinerilor si inflacaratilor intelectuali apartinand aceleiasi confesiuni, pana aproape de zero. Pana si "Proclamatia", se afirma ca a fost citit de Vasile Goldis, care sigur a avut meritele lui. Ma intreb ce rost are aceasta deviere de la adevarul istoric si cui si in ce fel poate folosi ea? Si cele dua biserici care atunci, prin reprezentatii lor, s-au imbratisat frateste, cum relationeaza azi? Este cu totul regretabil...