Posturile propuse şi ţinute în seminarul vâlcean sunt memorabile tocmai datorită
faptului că nu erau niciodată respectate. Nici de preoţii formatori şi, cu atât
mai mult sau mai puţin, nici de noi, prehoţii
în formare. Să nu mă înţelegeţi greşit, meniul de la cantină era de post,
precum cel din gulagurile siberiene: balast de orez, zamă de conducte, ciorbă transparentă
de fasole (adică fără boabele care-i dau denumirea), piure discret (atât de fin
întins în farfurie, încât îi puteam vedea limpede fundul acesteia), varză aproape
putrezită (încă mai simt în nări mirosul beciului în care se ţineau butoaiele) etc.
Şi toate acestea erau servite impecabil în gamele metalice lovite şi diforme, pseudo-spălate
de bravii seminarişti. Paranteză: care miros credeţi că era mai pregnant, cel al
mâncării ori cel al spălăturii vaselor; cel al ceaiului de dimineaţă ori cel al
soluţiei de bromocet?
Acestora toate le vom adăuga şi faptul că doamnele bucătăresele, atunci când
porţionau aşa-numita mâncare, îşi respectau constant şi cu sfinţenie motto-ul: „Decât mult şi fără rost, mai bine puţin şi… prost!”.
Dar nici noi nu ne lăsam mai prejos şi, după rugăciunea de după cină: „Mulţumescu-ţi, Ţie, Doamne, c-am mâncat, dar
iar mi-e foame”, le replicam gentili: „Sărutmâna
pentru masă, nu ne-am săturat, da’ lasă!”. Nici nu ne puteam sătura, atâta timp
cât dânsele plecau acasă, seară de seară, cu câte două sarsanale pline de alimente,
din prinosul zilei (însă acesta ar putea fi subiectul unei alte poveşti).
Voi reveni la post. Niciodată nu ne-ar fi trecut prin cap faptul că poate fi
şi ţinut! Eram convinşi că acesta face parte din categoria: „Să faci ce zice popa, nu ce face sfinţia sa!”.
Şi, totuşi, poate vă veţi întreba: care era hrana noastră de bază în post,
căci, oricum, în cantină intram doar pentru că se făcea prezenţa?… Ta, ta, ta, ta!
Sandwich-ul seminaristului: o jumătate de franzelă mare, secţionată longitudinal,
în care proprietăresele chioşcului aruncau cu graţie două felii imense de parizer
ţărănesc şi o juma’ de tub de muştar. Iar când prânzul era încununat şi cu o ţigară
luată la bucată, hmmm…, credeţi-mă pe cuvânt, satisfacţie ga-ran-ta-tă!
Însă, spuneţi-mi, vă rog, ce valoare ar postul alimentar fără rugăciune, fără
pavecerniţele din catedrala episcopală, fără metaniile mici şi mari ale rugăciunii
Sfântului Efrem Sirul!?! Deşertăciuni ar fi toate!… Ce s-ar putea spune referitor
la acestea? Păi, faptul că nu începea nici o pavecerniţă, fără să fie făcută prezenţa
seminariştilor. Cu toţii eram vreo 250 şi încercam din răsputeri să ne pierdem printre
alte sute de creştini evlavioşi, ce se înghioldeau pe ascuns pentru prea puţinele
scaune din catedrală. Iar prezenţa consta în înmânarea unui bileţel - pe care era
scris propriul nume - pedagogului de serviciu, care stătea la uşă precum, odinioară,
ostiurii. Grija lui însă nu era să-i scoată pe catehumeni afară, ci, dimpotrivă,
să ne ţină înăuntru, până la otpust! La începuturi, reuşeam să evadăm strecurându-ne
prin mulţimea care se îngrămădea să pupe engolpionul pectoral al episcopului care,
până la vârsta de 99 de anişori, a reuşit să îşi păstorească turma cu mână de fier
şi cu braţ înalt. Şi a făcut-o, aş putea spune, precum un colonel… de securitate,
spre exemplu! Însă, când le-a devenit evident tuturor formatorilor că până la rugăciunea
Sfântului Efrem, mai mult de jumătate dintre seminarişti părăseau corabia, au început
să ne ceară două bileţele nominale: unul înainte de binecuvântare, celălalt după
apolisul final. Urmările acestei măsuri? O vânzoleală a noastră de nedescris, în
naos, dar şi eforturi mult sporite ale maicilor de a aduna cojile de seminţe rămase
pe covoarele stacojii ale catedralei, în urma turmei de ronţăitoare ce le invada
stranele.
Pentru a nu vă mai reţine, după ce am pomenit de abţinerea de la alimentele
animale şi de rugăciune, vă amintesc şi de cea de-a treia componentă a postului:
caritatea. Cum faptele bune nu se cuvine a fi trâmbiţate, menţionez numai capacele
date - în mod cu totul dezinteresat şi gratuit - bibanilor ce se aşezau în prea
puţinele strane care ne erau rezervate doar nouă, domnilor elevi seminarişti din
anii terminali. Rostul acestora mai mici - al bibanilor - era cu totul altul, iar
după o pereche de capace şi-l însuşeau fără obiecţii. Ei trebuiau să stea paravan
în faţa mâncătorilor de seminţe ce ne chirceam în strane, epuizaţi de drumul până
în dealul episcopiei, încât nu mai puteam rezista alte două ore de stat în picioare.
Şi apoi, cum oare puteam să cer, fără să fi experimentat măcar: „Doamne şi stăpâne al vieţii mele, duhul trândăviei şi al iubirii de domnie, nu
mi-l da mie”!?!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!