După o lungă perioadă de cugetare, mi-am
luat inima în dinţi şi m-am hotărât să scriu despre aşa numitul „Maslu de
obşte”. Şi voi face acest lucru, chiar dacă sunt conştient de faptul că îi
voi supăra pe mulţi dintre credincioşi, dar şi dintre colegii mei preoţi. Bine,
fie, mă cunoaşteţi suficient de bine încât să ştiţi că poate tocmai de aceea
abordez subiectul. Îndrăznesc să tratez acum tema Maslului de obşte, tocmai
pentru faptul că suntem în extrasezon; vă daţi seama ce ar fi însemnat să scriu
acest material în Postul Mare, mai ales în Săptămâna Sfintelor Patimi!
Despre ce e vorba? S-a împământenit cutuma
ca preoţii să celebreze acest tip de maslu în perioada mai sus menţionată.
Atunci, uşile bisericilor şi profilurile parohiilor de pe Facebook sunt
pline de afişe de genul: „În data de … în biserica noastră se va săvârşi
Maslul de Obşte de către enşpe preoţi…, bla, bla…, vă aşteptăm cu drag!”.
Şi o să încep prin a cita Codul Canoanelor Bisericilor Orientale, Can. 737, §
1: „Prin ungerea sacramentală a bolnavilor (Sfânta Taină a Maslului),
îndeplinită de sacerdot cu rugăciunea, credincioşii creştini afectaţi de boală gravă şi căiţi
din inimă primesc harul prin care, întăriţi cu speranţa răsplăţii veşnice şi dezlegaţi
de păcate, devin dispuşi la îndreptarea vieţii şi sunt ajutaţi să treacă
peste boală sau să o suporte cu răbdare.” Vedem cum, conform CCBO, cei care
primesc maslul sunt acei creştini grav bolnavi care anterior au primit şi
Sacramentul Mărturisirii (Spovada). Aşadar cei care suferă de vreo banală
viroză cauzată de AC-ul maşinii sau cei care au migrene din cauza stresului de
la serviciu sunt excluşi de la primirea acestui sacrament!
Bine, bine, veţi spune, dar am auzit noi că
Maslul vindecă şi bolile sufleteşti, nu doar pe cele trupeşti! Atunci,
preaiubiţilor, nu aţi auzit suficient de bine, deoarece pentru bolile
sufletului există un alt sacrament: Taina Penitenţei sau Spovada (a se vedea
CCBO, de la Can. 718). Cum altfel ţi-ai putea vindeca sufletul, decât în urma
mărturisirii păcatelor şi a primirii îndreptării şi dezlegării de la preot!
Este adevărat că Dogmatica Bisericii
Ortodoxe - cel puţin cea după Isodor Todoran şi Ioan Zăgrean - admite că prin
Maslu „se împărtăşeşte creştinilor bolnavi harul vindecării de boli
sufleteşti şi trupeşti, precum şi iertarea păcatelor” şi că „este
justificată practica de a săvârşi maslul de obşte pentru toţi credincioşii care
doresc”; dar în primul rând regulile BOR nu ne sunt nouă aplicabile şi
apoi, în aceeaşi dogmatică, găsim o înterpretare greşită a textului
scripturistic de la Iacov 5, 14 care spune: „Este cineva bolnav între voi?
Să cheme preoţii bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn în
numele Domnului.”. De ce este greşită înterpretarea acestui text? Pentru că
în dorinţa de a justifica caracterul obştesc al Tainei
Maslului - adică tocmai faptul că acest sacrament i se poate administra
oricărui creştin, indiferent de gravitatea bolii - autorii respectivei
dogmatici scot din context următorul fragment: „De este cineva bolnav”,
deci nu grav bolnav, susţin ei! Însă dacă ar da drumul textului să curgă mai
departe, ar observa şi ei că maslul se administrează acelor bolnavi care
au, cel puţin, dificultăţi în a se deplasa, de aceea, continuă
textul: „Să cheme preoţii bisericii”!! Să nu îmi spuneţi acum că şi
Mântuitorul a făcut numeroase vindecări bolnavilor care totuşi se deplasau,
pentru că nu se pune. Atâta timp cât Biserica nu preia vreuna dintre aceste
vindecări miraculoase ca temei scripturistic pentru instituirea Tainei
Sfântului Maslu, rămâne cum am stabilit, nu-se-pu-ne!
O altă practică eronată în celebrarea
sacramentului ungerii bolnavilor este înmânarea pomelnicelor care cuprind
persoane ce nu sunt de faţă şi pentru care preotul se roagă în timpul acestei
taine. E ca şi când aş merge să mă spovedesc şi i-aş înmâna preotului o listă
cu iubiţii membri ai familiei mele. Păi, dacă tot îmi dă mie dezlegare, cât îl
costă să îi dezlege şi pe ei, nu? Rectific, voiam să spun: cât mă costă să îi
dezlege şi pe ei? Ia, să îi rugaţi pe preoţii care primesc pomelnice la Maslu
să vă arate şi domniilor voastre unde în Molitfelnic - carte care cuprinde
diverse slujbe - există o ectenie anume în care să fie citite pomelnicele în
timpul acestui sacrament! Şi dacă nu există, cu de la cine putere modifică
structura slujbei care nu este deloc una oarecare?
Un ultim aspect pe care aş vrea să îl iau
în discuţie este deschiderea cărţii la sfârşitul slujbei Maslului. E adevărat
că atât Molitfelnicul editat de BOR, cât şi cel al BRU menţionează: „Preotul,
luând Sfânta Evanghelie, o dă bolnavului să o sărute şi apoi o deschide preotul (deci,
tot preotul, nu bolnavul!!); astfel deschisă, preoţii slujitori
o ţin deasupra capului celui bolnav, iar preotul cel dintâi zice rugăciunea
aceasta cu glas mare: Împărate Sfinte, îndurate şi mult-milostive Doamne Isuse
Hristoase…”. Dar acesta este un gest liturgic şi nu un moment care să
scoată la iveală darul de profet sau de vizionar al preoţilor. Şi am ţinut să
menţionez acest lucru pentru că eu însumi am văzut popi care îi pun pe oameni
să deschidă Sfânta Evanghelie spre sfârşitul slujbei, pentru a le descoperi
viitorul! Ba mai mult, dovedind şarlatania popilor-ghicitori şi
adresându-mă în acest sens creştinilor care au primit canoane să participe la
enşpe Sfinte Masluri, în enşpe mii de locuri, tot eu am fost cel acuzat că din
cauza tinereţilor nu stăpânesc rânduiala liturgică bisericească!
Acestea fiind spuse, închei cu speranţa că
printre cei care aţi parcurs aceste rânduri, se vor afla şi persoane care vor
dori să se aplece cu mai mare atenţie asupra sacramentelor pe care Biserica are
datoria de a le administra, cel puţin, cu onestitate. Iar dacă am deschis aici
vreo cutie de-a Pandorei, fiţi convinşi că voi reveni şi cu alte cutume care
denaturează aspecte din viaţa cotidiană a Bisericii!
Cei care au urechi de auzit să audă mulțumesc
RăspundețiȘtergere