Evenimentele care au urmat fastuoasei instalări a mitropolitului Atanasie
Anghel din Alba Iulia demonstrează că Unirea nu era nici pe departe
definitivată (poate numai formal). Marile lupte, greutăţi şi frământări ale
noii instituţii eclesiastice transilvănene abia acum începeau. Printre cei mai
puternici opozanţi ai Unirii se aflau desigur nobilii reformaţi care, conform
diplomelor leopoldine, ar fi urmat să piardă, pe lângă dijmele şi onorariile
venite de la preoţi, mai ales braţele de muncă ale iobagilor români, aflaţi în
pericolul de a se emancipa. Acestora li se adăugau, desigur, şi episcopii
români din afara Transilvaniei, mai ales Teodosie, bătrânul mitropolit al Ţării
Româneşti, dar şi fanaticul apărător al ortodoxiei, Dosoftei, patriarhul
Ierusalimului. Pe de altă parte, victoriile armatei ţărăneşti condusă de
Francisc Rakoczy II, armată în care se înrolaseră şi români antihabsburgici şi
anticatolici, au făcut ca multe comunităţi româneşti, recent catolicizate, să
se întoarcă la vechea credinţă. Chiar şi după recâştigarea terenului pierdut,
imperialii au constatat că nu pot impune ascultarea faţă de Roma întregii
populaţii româneşti, mai cu seamă celor din sudul Transilvaniei care aveau relaţii destul de strânse cu ortodocşii
de peste munţi.
Cea mai categorică opoziţie a venit din Ţara Bârsei care, prin multiplele
legături economice, culturale şi religioase, se afla de sute de ani în
permanent contact cu Ţara Românească. Acţiunea antiunionistă a românilor din
acest spaţiu s-a conturat mai ales sub conducerea lui Gavril Nagyszegi, fost
secretar al mitropoliei din Alba Iulia, atât sub Teofil, cât şi sub Atanasie.
Pe lângă încercarea de a asigura o conducere nouă românilor ortodocşi rămaşi
fără ierarhie, Gavril Nagyszegi a înaintat guvernului, în numele preoţilor din
Scheii Braşovului, Zărneşti, Tohan, Râşnov şi al altor câtorva preoţi
făgărăşeni, o declaraţie categorică de protest. Un alt factor de rezistenţă era
reprezentat de parohiile foste ortodoxe, unite cu Biserica calvină, mai ales
cele din zona Hunedoarei care se aflau sub jurisdicţia superintendentului
calvin de mai bine de un secol. Acestui mediu preponderent calvin îi aparţinea
şi Ioan Ţirca în jurul căruia s-au grupat câţiva protopopi ostili Unirii. Pe
acesta îl vom regăsi în prim plan atunci când, cu ocazia mişcării lui Rakoczy,
va ocupa pentru un timp scaunul mitropolitan din Alba Iulia.
În 1702, la mai bine de trei ani de la Unirea cu Roma, mitropolitul
Teodosie a blamat acţiunea lui Atanasie Anghel, fără însă să-l excomunice sau
să numească un alt mitropolit al Transilvaniei; probabil că din considerente
politice, pentru a nu strica relaţiile diplomatice ale ţării cu Imperiul
Austriac. Mai drastică a fost reacţia patriarhului Calinic al Constantinopolului
care l-a afurisit pe Atanasie printr-o scrisoare semnată de nouă mitropoliţi şi
prin care cel anatematizat era numit „Satanasie”.
În 1703, după ce Alba Iulia a trecut
sub stăpânirea trupelor ţărăneşti ale lui Francisc Rakoczy II, recunoscut de
Dietă ca principe al Transilvaniei, mitropolia unită a fost obligată să se
refugieze în zona austriacă, la Sibiu. Aşa cum am amintit, locul lui Atanasie,
Scaunul Mitropolitan a fost ocupat de către preotul Ioan Ţirca, care era
susţinut de calvini. Cu toate acestea, 33 de preoţi români au avut curajul să
protesteze la Alba Iulia împotriva demiterii mitropolitului Atanasie, fapt ce
denotă că, măcar pentru o parte a clerului, Unirea nu fusese un act de
conjunctură. Pe parcursul desfăşurării evenimentelor în care când Rakoczy era înlăturat
de armatele imperiale (martie 1707), se pare că un sinod condus de Ioan Ţirca
l-a obligat pe Atanasie să semneze revenirea la legea cea veche. Însă, cel mai
probabil, semnătura a fost dată sub presiune deoarece, imediat după încheierea
lucrărilor sinodului, Atanasie a declarat nule toate documentele emise. Răscoala
lui Rakoczy s-a terminat în anul 1711, iar în perioada cât a durat au murit, pe
rând, împăratul Leopold I şi cardinalul Kollonich, protectorul Unirii.
Despre mitropolitul Atanasie Anghel se mai ştie că, la 4 ianuarie 1712, a
trimis protopopilor, preoţilor şi mirenilor o serie de instrucţiuni în care îi
îndemna pe aceştia să ţină cele şapte taine, sau ca botezul copiilor să nu fie
făcut mai târziu de ziua a opta, „să nu
cumva să tâmple să moară nebotezat”. Pe preoţi îi îndemna să predice al
duminici şi sărbători, pe mireni să ştie „Tatăl
Nostru, Credăul şi 10 poruncile lui Dumnezeu”, iar în finalul acestor
instrucţiuni le era interzis preoţilor să se despartă de soţii sau să se
recăsătorească. În vara anului 1713 îl găsim pe mitropolit la Sibiu unde a
judecat conflictul dintre doi preoţi. La 19 august, în acelaşi an, după ce îi
îndemnase în repetate rânduri pe preoţi să rămână statornici în unire, Atanasie
Anghel a murit. Decesul mitropolitului a aruncat Biserica Unită într-o situaţie
deosebit de critică datorată aşa-ziselor lupte electorale în care fiecare partidă
dorea să-şi impună candidatul. Această criză s-a încheiat abia peste zece ani
când, în vara anului 1723, în Scaunul vacant a fost instalat episcopul Ioan
Giurgiu Pataki.
Concluzii. Reiau ceea ce spuneam într-o altă postare anterioară şi anume că Teofil, Atanasie şi apoi toţi episcopii români uniţi au avut, fără
îndoială, pe lângă un adânc sentiment naţional şi o puternică aplecare spre
cultură şi spre o muncă organizatorică riguroasă. Cu siguranţă, ei au avut şi
convingerea că prin sacrificiul lor vor contribui atât la revigorarea vieţii
bisericeşti, cât şi la eliberarea ţăranilor transilvăneni de sub poverile
impuse de stăpânirea claselor privilegiate. Din nefericire, în pofida
contribuţiei lor majore la evoluţia societăţii româneşti din Transilvania,
uniţii au fost în permanenţă marcaţi, nu fără motive juste, de ideea că sunt
suspectaţi dar şi consideraţi de către societatea românească un grup aparte. Nu
poate fi neglijat nici faptul că Bisericii Române Unite cu Roma (BRU) i se
atribuie, pe bună dreptate, un rol major în constituirea şi dezvoltarea
sistemului de învăţământ românesc. Acest efort al BRU s-a înscris în procesul
mult mai amplu de modernizare a societăţii transilvănene începând cu momentul
în care preocuparea Bisericii transilvănene a trecut de la educarea propriilor
cadre necesare vieţii eclesiastice, la organizarea învăţământului de grad
primar din propriile comunităţi religioase.
Cu siguranţă, au existat şi unele decepţii în ceea ce priveşte unirea
românilor transilvăneni cu Biserica Romei pentru că, în primul rând, nu toate
promisiunile celei de-a doua diplome leopoldine au fost respectate şi, mai ales,
nu din primii ani. Pe de altă parte însă, neţinându-se seama de faptul că
Unirea a fost o alegere liberă, multe persoane continuă încă să denigreze atât
acţiunile, dar mai ales persoanele care au contribuit decisiv la realizarea
acestui eveniment. Pentru a răspunde diverselor acuzaţii care i se aduc Unirii,
redăm mai jos câteva cuvinte ale ilustrului istoric Nicolae Iorga despre
aceasta şi despre persoana mitropolitului Atanasie Anghel:
„Istoria unirii, pe care au
întunecat-o şi complicat-o patimi uşoare de înţeles dar dăunătoare
statornicirii adevărului istoric, e nu se poate mai simplă, precum simple erau
împrejurările şi simplă firea poporului a cărui aristocraţie de popi foarte
puţin cărturari a luat, subt doi vlădici unul după altul, aceleaşi măsuri pe
care le poruncea vremea.”
„Din umilinţa lui (Atanasie
Anghel) a ieşit mântuirea noastră. Fără
unirea în credinţă cu împăratul nu era libertatea, preţuirea, recunoaşterea
demnităţii umane. Fără unirea în credinţă cu Roma nu erau şcolile mari din
străinătate pentru ucenicii români, aspri în ale învăţăturii, nu era mai ales
acea mare şcoală pentru inima poporului nostru, care a fost Roma însăşi. Fără
noul curent de viaţă, format din izvorul Unirii, frăţia într-o nouă idee (cea
naţională) n-ar fi venit să înlocuiască unitatea de lege, prin care înainte ne
simţeam a fi un singur popor.”
Acestea fiind spuse, afirmăm cu convingere că Unirea nu a fost nicidecum
întâmplătoare, ci a fost rezultatul unei evoluţii mentale, mai cu seamă de
natură teologică, ce se întinde pe parcursul a cel puţin un secol şi jumătate.
Acest fapt, credem noi, reduce considerabil aportul Imperiului Austriac la
actul Unirii, însă fără a-i contesta acestuia contribuţia. Pe de altă parte,
demonstraţia că noii uniţi au fost împinşi către Biserica Romei nu de o
presupusă intenţie de îndepărtare de patrimoniul bisericesc al ortodoxiei, ci
tocmai de contrariul ei - de dorinţa de a menţine, de a păstra integrală
tradiţia ortodoxă ameninţată de acţiunea protestantă - este afirmată şi
întărită de evoluţia ulterioară a BRU.
Surse bibliografice:
* Iorga, Nicolae, Sate
şi preoţi din Ardeal, Bucureşti, 1902
* Maior, Petru, Istoria Bisericii
Românilor, Vol. I, Editura Viitorul Românesc, Bucureşti, 1995
* Pâclişanu, Zenovie, Istoria Bisericii Române Unite, Ed. Galaxia Gutenberg, Târgu-Lăpuş,
2006
* Someşan, Maria, Începuturile Bisericii Române Unite cu Roma,
Ed. All Educational, Bucureşti, 1999
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!