În momentul în care iezuiţii începuseră acţiunea de convertire a românilor la Biserica Romei (în jurul anului 1693), în scaunul mitropolitan din Alba Iulia se afla episcopul Teofil, care îi urmase lui Varlaam, mort, probabil în anul 1691. Episcopul Teofil fusese hirotonit la 11 septembrie (după alţi istorici 18 septembrie) 1692 în catedrala mitropolitană din Bucureşti de către vlădica Teodosie, pentru ca mai apoi să primească diploma de recunoaştere din partea lui Gheorghe Bánffi, guvernatorul Transilvaniei. În Bucureşti, cu ocazia hirotonirii, Teofil s-a legat în faţa mitropolitului să primească şi să respecte cele şapte sinoade ecumenice, canoanele şi rânduielile sfinţilor părinţi şi totodată, a făgăduit: „cu mintea, cu dragostea dumnezeiască şi cu frica lui Dumnezeu… şi de câte tocmeale ce are Scaunul Ungrovlachiei să le păzesc neschimbat întru toată eparhia mea”.
După întoarcerea în eparhie, probabil în luna octombrie,
noul episcop a obţinut la 18 decembrie 1962, aşa cum deja am spus, şi numirea
din partea guvernatorului. Condiţiile care i-au fost impuse în diploma de
numire sunt aceleaşi din 1643, întocmite de superintendentul calvin Geleji
episcopului Simeon Ştefan şi cărora, mai târziu, principele Mihail Apari le
adăugase şi alte sentinţe care urmăreau calvinizarea completă în dogme, rit şi
ceremonii a Bisericii româneşti. Precum predecesorii săi, noul episcop era
dator să se supună superintendentului, să nu hirotonească preoţi fără acceptul
acestuia, să nu facă vizite pastorale, să înlăture cultul sfinţilor, al crucii
şi al icoanelor, să recunoască numai două taine (Botezul şi Euharistia) care să
fie administrate conform Molitvelnicului calvinesc, să impună învăţarea
catehismului calvinesc şi să supună sinodului calvinesc toate hotărârile
sinoadelor româneşti. Se observă deci cum toate aceste condiţii impuse de
guvernator sunt diametral opuse acelora care fuseseră impuse de mitropolitul
din Bucureşti.
Imediat după aşezarea lui Teofil în scaun a început
acţiunea iezuitului Paul Ladislau Baranyi care, având textul Diplomei
leopoldine din 23 august 1962, în care se arătau privilegiile date preoţilor
ruteni uniţi şi ale celor ce se vor uni pe viitor, se va fi apropiat de
episcopul Teofil, căruia i-a devenit familiarius,
ca mai apoi, treptat, să ia contact şi cu alţi protopopi sau persoane de seamă
din Biserica românească. Chiar dacă nu s-au păstrat însemnări privitoare la
discuţiile dintre Baranyi şi reprezentanţii românilor transilvăneni, putem
deduce cu uşurinţă că misionarul iezuit le-a arătat acestora deosebirea
fundamentală dintre unirea forţată cu Biserica calvină şi unirea benevolă cu Biserica
Romei. Aceasta din urmă lăsa neatinse ceremoniile, calendarul, posturile,
obiceiurile, cultul sfinţilor, al crucii şi al icoanelor, tainele şi întreg
ritualul Bisericii româneşti. Rămâneau însă de recunoscut din partea Bisericii
greceşti cele patru puncte dezbătute la Conciliul de la Ferrara-Florenţa.
La acest conciliu – despre care am discutat anterior (aici)
– din anul 1438, episcopii Bisericii latine şi cei ai Bisericii greceşti,
iniţial suspectându-se reciproc de faptul că s-au abătut de la dreapta
credinţă, au ajuns la concluzia că atât tradiţia bisericească a latinilor cât
şi cea a grecilor este, în egală măsură, drept-credincioasă şi au stabilit de
comun acord că se poate trece peste cele patru puncte care reprezentau mărul
discordiei dintre cele două biserici: filioque
(purcedea Sfântului Spirit şi de la Fiul), problema referitoare la pâinea cea
mai potrivită pentru euharistie, purgatoriul
şi prerogativele Scaunului Roman. Aceste puncte vor fi numite de acum florentine. În acest sens, concluziile
la care părinţii conciliari au ajuns pot fi rezumate astfel: simbolul
credinţei, cu sau fără filioque, este drept credincios, deoarece nici teologia
greacă, nici cea latină nu se aflau în rătăcire, ambele având dreptate,
deoarece în lucrurile esenţiale pe tema purcederii ambele biserici erau de
aceeaşi părere, exprimându-se însă în forme diferite; pentru euharistie s-a
stabilit că poate fi folosită atât pâinea dospită, cât şi cea nedospită; în
ceea ce priveşte purgatoriul, s-a hotărât că nu este neapărat necesar să se
vorbească despre acesta atunci când cineva vorbeşte despre cei răposaţi sau se
roagă pentru ei; iar în privinţa prerogativelor Scaunului Roman, s-a ajuns la
consensul că episcopul Romei trebuie să fie recunoscut drept întâiul episcop al
creştinătăţii, aşa cum fusese dintotdeauna cuprins în actele sinoadelor
ecumenice şi în sfintele canoane.
Privitor la aceste puncte enumerate mai sus,
reprezentanţii Bisericii orientale din Transilvania le puteau accepta fără un
prea mare efort. Astfel, recunoaşterea supremaţiei patriarhului Romei nu
prezenta o dificultate insurmontabilă, deoarece Biserica românească avea deja
un şef suprem în persoana patriarhului Constantinopolului; azima nu făcea
referire la români, care oricum foloseau numai pâinea dospită, ei trebuind
numai să accepte faptul că occidentalii folosind azime, nu sunt eretici; în
ceea ce privea purgatoriul, lucrurile păreau mai simple deoarece şi românii se
rugau şi făceau slujbe şi pomană pentru cei morţi, toată problematica
reducându-se astfel la denumire. În ceea ce priveşte filioque sau purcederea
Spiritului numai de la Tatăl sau şi de la Fiul, aceasta nu putea fi socotită
drept o problemă care putea avea vre-o legătură cu viaţa cotidiană şi practică
a Bisericii şi mai mult, bisericilor răsăritene unite nu li se cerea introducerea
în Crez (Simbolul de Credinţă) a
adaosului filioque pe care apusenii îl aveau.
După toate aceste discuţii, Teofil a convocat în
reşedinţa mitropolitană la Alba Iulia, în februarie 1697 un sinod compus din 12
protopopi, în care aveau să se discute cauzele şi condiţiile unirii, de această
dată, fără supravegherea superintendentului calvin, fapt care în urmă cu câţiva
ani nici nu putea fi luat în calcul. După pregătirea discretă prin discuţii
particulare în decursul atâtor ani, venise deci momentul ca ideea unirii să fie
dezbătută în mod public. Pentru că timpurile, administraţia politică, chiar şi
oamenii se schimbaseră în Transilvania, s-a considerat aşadar că acesta era
momentul oportun pentru a hotărî soarta Bisericii româneşti. Chiar dacă
guvernatorul şi cancelarul ţării erau protestanţi, catolicii aveau şi ei
reprezentanţi în colegiul consilierilor şi mai mult, această acţiune a fost
încurajată şi de faptul că adevărata putere delegată de la Viena era pusă în
mâinile generalului catolic, francez de origine, Rabutin de Bussy. Acesta
primise un ordin clar de la Viena în care se spunea că dacă preoţii români
doresc să se adune pentru a discuta probleme legate de afacerile lor religioase, să li se acorde toată libertatea şi să
fie protejaţi de influenţa superintendentului reformat.
În prima şedinţă a sinodului, mitropolitul Teofil a
descris problemele cu care Biserica s-a confruntat sub stăpânirea principilor
calvini; astfel el le-a vorbit protopopilor despre cum cărţile bisericeşti au
fost întinate cu erezii în momentul în care au fost traduse din alte limbi, cum
a fost interzis cultul icoanelor, cum au fost siliţi oamenii să mănânce carne
miercurea şi vinerea, cum a fost înlăturată puterea episcopilor români şi cum
aceştia au suferit adesea batjocuri din partea superintendenţilor, iar în
final, mitropolitul a înşirat toate greutăţile la care erau supuşi preoţii:
robota iobăgească, onorurile de la marile sărbători, tributele, vămile
drumurilor mari şi podurilor, ş.a.m.d.
A doua şedinţă sinodală a continuat şirul dezbaterilor
din prima zi a sinodului, luându-se în discuţie respectul faţă de rit şi
disciplină şi punându-se condiţia că numai aşa se poate înţelege unirea, ca ritul
să rămână neatins nici acum nici mai târziu, calendarul vechi să nu fie
înlăturat, iar în locurile în care numărul uniţilor ar fi mic, aceştia să nu
fie constrânşi să primească sacramentele de la preoţii latini, ci să fie lăsaţi
să-şi cheme preoţi de ritul lor. Pe lângă cele de mai sus se mai dorea ca
tribunalele bisericeşti să nu urmeze dreptul canonic latin, ci canoanele
bisericii greceşti, clerului român să i se asigure aceleaşi drepturi ca şi
celui latin şi românii uniţi să nu mai fie consideraţi ca toleraţi, ci ca fii
cu drepturi depline ai ţării. Sub toate aceste condiţii, sinodul a declarat că
primeşte cele patru puncte florentine care despărţeau Biserica Răsăritului de
Biserica Apusului.
În cea de-a treia şedinţă a sinodului ţinută la 21 martie
1967, s-a decis ca hotărârile şedinţelor precedente să fie făcute cunoscute
împăratului şi cardinalului Kollonich. Tot aici a fost semnată de către
mitropolit şi de cei 12 protopopi următoarea declaraţie oficială şi solemnă de
unire:
„Noi Teofil cu mila
lui Dumnezeu episcopul bisericii româneşti din Ardeal şi din părţile Ţării Ungureşti
lui împreunate şi tot clerul aceleaşi biserici, lăsăm pomenire prin scris aevea
aceasta tuturor cărora se cuvine cum că în luna trecută a lui februarie când am
avut săbor mare la Bălgrad cu o inimă am aşezat ca să ne întoarcem în sânul sfintei maicii biserici romano-catoliceşti şi
iarăşi să ne unim cu ea, toate acelea primindu-le şi crezându-le care ea le
primeşte, le mărturiseşte şi le crede. Şi mai întâiu mărturisim acelea patru
puncte, în care până acum ne-am înperechiat:
a) Cunoaştem cum
că Papa de la Roma este cap văzut a toată Biserica lui Christos, care peste
toată lumea e lăţită.
b) Mărturisim cum
că afară de cer, scaunul celor fericiţi şi afară de iad, temniţa celor osândiţi,
al treilea loc este, în care şi sufletele celor ce nu sunt încă curăţite se ţin
şi se curăţesc.
c) Cum că pânea
azimă este destulă materie a Cinei Domnului şi a jertfei Liturghiei, nu ne
îndoim.
d) Credem cum că
Duhul Sfânt, a treia faţă în Treime, de la Tatăl şi de la Fiul purcede. Şi
primim, mărturisim şi credem toate celelalte, care sfânta maică biserică
romano-catolică primeşte şi crede.”
După această mărturisire se cerea împăratului:
„a) Ca pe preoţii
şi călugării cei de legea grecească să-i facă părtaşi aceloraşi privilejuri şi
scutinţe, care le au nu numai preoţii romano-catolici ci şi arianii, luteranii
şi calvinii.
b) Ca în fiecare
sat, în care este preot, să aibă biserica casa preoţească, ca să nu caute
preotul în casă străină sau în alt loc străin a locui.
c) Ca toată cârma
şi rânduiala preoţilor să fie la episcop şi nici de cum la mireni, cum a fost
până acum.
Noi, adică cei mai
înainte numiţi – încheie actul –
Teofil şi clerul tot, de la Preaînălţatul
împărat acestea acum foarte cu smerenie le cerem şi la cele mai sus pomenite
puncturi ne îndatorăm înaintea cinstitului părinte Baranyi, plebanul (parohul) bisericii
romano-catoliceşti a Bălgradului, întru a căruia lucru, credinţă şi tărie cu
mâna noastră ne-am iscălit şi cu pecetea cea episcopească şi cu a soborului am
întărit.
Dată în Bălgrad,
1697 zile 21 martie.
Teofil episcop şi
tot clerul.”
Examinarea textelor sinodului ne pune deci în faţa a două
categorii de hotărâri: prima categorie este interesată de respectarea punctelor
florentine, care nu excludeau existenţa a două biserici distincte din punct de
vedere al ritului, iar cea de-a doua categorie implica revendicările de ordin
social politic în spiritul diplomei din august 1962. Aşadar, faptul că punctele
Conciliului de la Florenţa nu anulau identitatea celor două biserici distincte
şi nici nu lezau fiinţa Bisericii Răsăritene, i-a făcut pe protopopi, laicat şi
mitropolit să fie întru totul de acord cu acestea. Imediat după încheierea
şedinţelor, călugărul iezuit Baranyi a trimis cardinalului Kollonich hotărârile
sinodului, rugându-l să intervină pe lângă împărat pentru a fi aprobate
dorinţele privitoare la privilegiile şi libertăţile preoţilor şi la admiterea
mirenilor români uniţi în slujbele publice. Între timp începuse şi acţiunea
pentru câştigarea adeziunii şi a protopopilor care au lipsit la sinod, ajungându-se
astfel ca la 10 iunie declaraţia de unire să fie semnată de încă 12 protopopi
care de asemenea îl rugau pe cardinal să mijlocească rapid favorurile amintite.
Vestea sinodului de la Alba Iulia a ajuns în scurt timp
şi la Bucureşti, unde mitropolitul Teodosie căuta să împiedice opera unirii
care, susţinea el, era izvorâtă din setea după bani a episcopului Teofil pe
care îl şi numea „om duşman al adevărului
şi profitor de bani”. În acest timp în care Teodosie dorea înlăturarea
episcopului Teofil, acesta din urmă moare subit în 1697. Deşi, se pare,
episcopul Bălgradului avea o vârstă înaintată, au existat anumite voci ale
contemporanilor care susţineau că acesta fusese otrăvit de duşmani ai unirii. Deodată
cu moartea episcopului Teofil s-ar putea crede că a murit şi ideea unirii.
Aceasta însă s-a înrădăcinat tot mai adânc în conştiinţa urmaşilor
protagoniştilor unirii, care au şi putut-o vedea realizată. Episcopului Teofil
îi revine, aşadar, meritul de a fi cel care a introdus ideea unirii cu Biserica
Romei în conştiinţa reprezentanţilor Bisericii românilor din Transilvania,
unire care va fi dusă la bun sfârşit de episcopul Atanasie despre care vom
scrie ulterior.
Surse bibliografice:
* ***Biserica Română Unită – Două sute cinci zeci de ani de istorie, Ed.
Viaţa Creştină, Cluj-Napoca, 1998
* Bariţ(iu), George, Părţi alese din istoria Transilvaniei. Pe două sute de
ani din urmă, vol. I, Ediţia a II-a, Braşov, 1993
* Costin, Radu Miron, La 1700 „Ne-am întors acasă”, Partea a II-a, Ed.
Galaxia Gutenberg, Târgu-Lăpuş, 2005
* Pâclişanu, Zenovie, Istoria Bisericii Române Unite, Ed. Galaxia
Gutenberg, Târgu-Lăpuş, 2006
* Suttner, Ernst Christoph, Schismele: ceea ce separă şi ceea ce nu separă
de biserică, Ed. Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2006
* Teodor, Pompiliu, În jurul sinodului mitropolitului Teofil din 1697, în 300
de ani de la unirea Bisericii Româneşti din Transilvania cu Biserica Romei.
Actele colocviului internaţional din 23-25 noiembrie 2000, Ed. Presa
Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2000
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!