La
începutul secolului al XV-lea, în contextul în care turcii intraseră pe
teritoriul Europei şi ocupaseră în mare măsură Peninsula Balcanică,
apropiindu-se treptat şi de zidurile Constantinopolului, împăratul bizantin,
Ioan Paleologul, împreună cu patriarhul său, Iosif al II-lea, i-au scris Papei
despre dorinţa de a reînfăptui unirea celor două mari Biserici: cea Apuseană şi
cea Răsăriteană, cunoscute astăzi sub titulatura de cea Catolică şi cea Ortodoxă.
Papa a răspuns afirmativ acestei scrisori şi a convocat un conciliu ecumenic – al
XVII-lea recunoscut de Biserica Catolică – la Ferrara, care mai apoi a fost
mutat, din cauza epidemiei de ciumă izbucnite aici, la Florenţa. Acesta,
cunoscut în istorie sub numele de
Sinodul (sau Conciliul) de la Ferrara-Florenţa, a devenit cel mai
important conciliu unionist de după Schisma din 1054, în special datorită
faptului că la el au participat cei mai de seamă reprezentanţi şi ierarhi ai
ambelor Biserici.
Înainte
însă de a vorbi despre Conciliul de la Ferrara-Florenţa, găsim potrivit să
facem câteva scurte consideraţii despre evenimentul cunoscut în istoria
bisericească drept Schisma de la 1054.
Deoarece în ultimele două secole acest eveniment a fost denaturat din cauza
polemicilor interconfesionale, simţim nevoia să corectăm viziunea asupra
acestuia, amintind că în anul 1054 nu a existat o excomunicare din partea
Bisericii Romane (Catolice) împotriva Bisericii Greceşti (Ortodoxe) şi nici
viceversa! Ambele bule de excomunicare priveau doar anumite personalităţi
singulare, astfel: legaţii papali conduşi de cardinalul Humberto de Silva
Candida au depus pe altarul Sfintei Sofia din Constantinopol cumplita bulă prin
care era rostită anatema împotriva patriarhului Mihail Cerularie,
arhiepiscopului Leon al Ohridei şi împotriva colaboratorilor lor; iar mai
târziu, patriarhul Cerularie i-a excomunicat şi el numai pe autorii bulei
anterioare. De reţinut, aşadar, că nici cardinalul Humberto nu a îndrăznit să
rostească excomunicarea împotriva Bisericii Bizantine şi că nici patriarhul
Constantinopolului nu a rostit anatema împotriva papei sau a Bisericii Latine!
Abia peste secole anumiţi teologi vor vedea în aceste evenimente începutul „Marii Schisme”. Tocmai datorită
importanţei exagerate care s-a dat bulelor din 1054, Papa Paul al VI-lea şi
Patriarhul Ecumenic Athenagora au declarat – la 7 decembrie 1965, în timpul
Conciliului Vatican II – că vor să şteargă aceste evenimente din memoria
Bisericii.
Revenind
la sinodul florentin, pentru buna organizare a acestuia, Papa Eugen al IV-lea
s-a obligat chiar să suporte cheltuielile de drum şi de întreţinere a
delegaţiilor orientale, indiferent de rezultatul final al tratativelor. Pe
lângă Împăratul Ioan Paleologul şi Patriarhul Iosif al II-lea al
Constantinopolului, printre cei 700 de membri ai delegaţiei orientale se aflau
şi alţi mitropoliţi şi episcopi care reprezentau inclusiv celelalte trei
patriarhii istorice: Alexandria, Antiohia şi Ierusalimul. Consider a fi demn să
amintim aici şi de reprezentanţii ţărilor româneşti la acest conciliu: Damian,
mitropolitul Moldovei, şi vicarul său, protopopul Constantin, care au fost
însoţiţi şi de o delegaţie laică; dar, conform ultimelor studii, la sinod ar
mai fi participat şi alţi doi mitropoliţi din Ungrovlahia, Macarie de la Argeş
şi Ioasaft de la Severin.
Trecând
peste sosirea fastuasă, din 5 martie 1438 a împăratului din Constantinopol şi
de cea - cu trei zile mai târziu - a patriarhului său, trecând apoi şi peste
problemele referitoare la protocolul aşezării scaunelor împăratului, papei,
patriarhului şi mitropoliţilor în biserică, deschiderea conciliului a avut loc
la 9 aprilie 1438, în Catedrala Sfântul Mucenic Gheorghe din Ferrara. Printre
discuţiile divergente purtate la acest conciliu, amintim: Filioque, purcederea
Spiritului Sfânt şi de la Fiul, primatul papei, Purgatoriul şi păinea dospită sau azima
ca materie validă a Dumnezeieştii Liturghii. Aceste patru puncte sunt cunoscute
în literatura bisericească drept punctele
florentine. Ele au o importanţă deosebită în istoria Bisericii Române Unite
cu Roma, greco-catolică, deoarece au constituit punctul de plecare al
discuţiilor dintre teologii iezuiţi – trimişi de Congregaţia pentru Răspândirea Credinţei în Transilvania, la sfârşitul
secolului al XVII-lea – şi episcopul Teofil, iar după moartea acestuia, cu
episcopul Atanasie şi cu sinodul românesc transilvănean.
Discuţiile
iniţiale s-au purtat într-o comisie compusă din 10 teologi greci (printre
aceştia se aflau: Marcu, mitropolitul Efesului, inamic fervent al unirii,
Visarion, mitropolitul Niceei, devenit adept al unirii şi ulterior cardinal
şi Silvestru Syropulos, cel care în Memoriile
sale ne-a lăsat un istoric al tratativelor)
şi alţi 10 teologi latini (cei mai importanţi dintre aceştia au fost: cardinalul
Giuliano Cesarini, dominicanul Andrei Chrysoberges, arhiepiscop latin de
Rodos, dominicanul Ioan Torquemada şi Ambrosio Traversari). Primele discuţii
purtate la Ferrara, timp de o lună şi jumătate, au fost cele despre Purgatoriu, dar acestea nu au dus la un
rezultat clar. Au urmat apoi discuţiile despre Filioque, în urma cărora o parte dintre delegaţii greci au fost
plăcut impresionaţi de argumentaţia teologilor latini. Printre aceştia s-au
numărat Visarion al Niceei, Izidor al Kievului şi Gheorghe Scholarios, devenit
sub turci patriarh şi care ulterior şi-a schimbat convingerea, supărat probabil
de faptul că nu fusese promovat cardinal de papă, precum se întâmplase cu
primii doi.
La 10
ianuarie 1439, în aceeaşi catedrală Sfântul Mucenic Gheorghe din Ferrara s-a
citit decretul papal pentru mutarea sinodului la Florenţa, din cauza epidemiei
de ciumă care a făcut ravagii, mai ales printre delegaţii ruşi. Aici,
discuţiile referitoare la adaosul Filioque
din Simbolul de Credinţă au continuat, pentru ca, într-un final, dintre cei 700
de delegaţi orientali, singurii care nu au aderat la opinia latinilor să fie
doar Marcu al Efesului şi Anton al Heracleei. Discuţiile despre celelalte
puncte s-au purtat şi ele pe muchie de cuţit. Astfel, grecii au recunoscut
existenţa Purgatoriului ca loc
(stare) intermediar unde sufletele se curăţesc înainte de a intra în Paradis. Ca
materie a Divinei Euharistii s-au declarat ca fiind valide atât pâinea dospită
(artosul), cât şi cea nedospită (azima), dar s-a hotărât ca fiecare
Biserică să îşi urmeze tradiţia de până atunci. Mai furtunoase decât în cazul
primelor trei puncte florentine, au fost dezbaterile referitoare la primatul
papal. Într-un final, delegaţiile răsăritene au recunoscut că pontificele
roman, papa, „are primatul peste lumea
întreagă, că este succesorul preafericitului Petru, principele apostolilor; că
este cu adevărat Vicarul lui Hristos şi capul Bisericii întregi…” etc. etc. Totodată, în Decretul de Unire care s-a citit la 6 iulie 1439, în Domul
Sfânta Maria a Florilor din Florenţa (foto),
mai era specificată şi „ordinea
celorlalţi patriarhi venerabili, stabilită în canoane: patriarhul din
Constantinopol să fie al doilea după pontificele roman, al treilea cel din
Alexandria, al partulea cel din Antiohia şi al cincilea cel din Ierusalim…”
(ordine stabilită întocmai în sinoadele ecumenice anterioare: Sinodul II
Ecumenic de la Constantinopol, din anul 381, canonul 3; Sinodul IV Ecumenic din
Calcedon, în anul 451, canonul 28; Sinodul VI Ecumenic, al treilea de la
Constantinopol, din anii 680-681, canonul 36).
În
hotărârea care ar fi trebuit să ducă la restabilirea comuniunii bisericeşti,
părinţii conciliari şi-au mai exprimat şi satisfacţia pentru realizarea acestui
deziderat: „Trebuie să se bucure cerurile
şi să tresalte pământul, căci zidul care despărţea Biserica Răsăriteană de cea
Apuseană a fost îndepărtat, iar pacea şi împăcarea au fost reinstaurate. Acum
Hristos, piatra din capul unghiului, care din două face una şi a unit ambele
părţi prin legătura puternică a iubirii şi a păcii, El îi uneşte şi îi ţine
împreună prin iubirea unităţii veşnice… Să se bucure şi Maica Biserică, căci ea
vede cum copii ei, care până acum erau despărţiţi unii de alţii, revin acum la
unitate şi pace; ea, care mai înainte plângea amar din cauza despărţirii lor,
să mulţumească cu bucurie nedescrisă lui Dumnezeu cel atotputernic, pentru
revenirea la minunate unitate. Trebuie să se bucure şi toţi credincioşii… şi
toţi aceia care poarte numele lui Hristos, trebuie să se veselească împreună cu
Maica Biserică Catolică”.
Din
nefericire, însă, părinţii conciliari au neglijat să prezinte şi să explice
hotărârile acestui sinod printre clerici şi credincioşi. În condiţiile
existente în secolul al XV-lea, ar fi fost, deci, extrem de necesară o muncă
pastorală în acest sens. Tocmai din această cauză, îndeosebi călugării greci au
reuşit să-i întărâte pe creştinii răsăriteni împotriva unirii. Mai mult, întorşi
acasă, în loc să facă cunoscute hotărârile sinodului florentin, mulţi dintre
delegaţi care o semnaseră încep să se lepede de unire. Iar patriarhii
Alexandriei, Antiohiei şi Ierusalimului, deşi semnaseră prin reprezentaţi
hotărârile conciliului, ulterior, au condamnat unirea, într-un sinod local. Cu
toate acestea, unirea s-a mai păstrat în Răsăritul creştin şi în următorii
10-15 ani, până când neînţelegerile şi nenumăratele prejudecăţi referitoare la cealaltă parte au reuşit să se impună.
Avem convingerea că toate acestea ar fi putut să fie escaladate numai şi numai
printr-o temeinică pastoraţie şi catehizare a maselor de credincioşi, cu
privire la cele discutate şi apoi hotărâte la Ferrara şi la Florenţa.
Spuneam
că acest conciliu devine extrem de important şi pentru a înţelege geneza
Bisericii noastre Române Unite cu Roma, deoarece, conform hotărârii de la
Florenţa, pentru a îndepărta vălul discordiei şi pentru a reface cămaşa lui
Hristos, românii transilvăneni de rit bizantin a trebuit doar să considere
valabilă tradiţia latină, putând în acelaşi timp să-şi cultive propria tradiţie
pe mai departe. Altfel spus, urmând exemplul Bisericii noastre, orice Biserică
Răsăriteană ar putea ajunge la comuniunea cu Roma pornind de la aceste
dialoguri medievale şi admiţând cel puţin: (1) că Simbolul de Credinţă este
ortodox (dreptcredincios) cu sau fără adaosul Filioque; (2) că pentru a celebra Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie
poate fi folosită atât pâine dospită, cât şi azima; (3) că atunci când vorbim
despre cei adormiţi, putem sau nu neapărat să vorbim şi despre Purgatoriu; (4) şi că papa, episcopul
Romei, trebuie să fie recunoscut – conform canoanelor Sinoadelor II, IV şi VI
Ecumenice, care sunt admise şi de Bisericile Ortodoxe – ca fiind primul episcop
al creştinăţii. Iar toate acestea, după cum se poate remarca, se pot împlini
fără prea mare dificultate, cu atât mai mult cu cât, până în prezent, nici un alt conciliu nu a abrogat Decretul de Unire semnat în domul
din Florenţa, în 6 iulie 1439!
Surse bibliografice:
* Bonteanu,
Teodosie, O turmă şi un păstor sau
problema împăcării Bisericii de Răsărit cu Biserica de Apus, Editura
Eurotip, Baia Mare, 2013
* Franzen,
August, Mică istorie a Bisericii,
Editura Galaxia Gutenberg, Târgu-Lăpuş, 2009
* Prunduş,
Silvestru Augustin, Plăianu, Clemente, Catolicism
şi ortodoxie românească. Scurt istoric al Bisericii Române Unite, Casa de
Editură Viaţa Creştină, Cluj-Napoca, 1994
* Suttner,
Ernst Christoph, Schismele: ceea ce
separă şi ceea ce nu separă de Biserică, Editura Presa Universitară
Clujană, Cluj-Napoca, 2006
mulţimim pentru informaţiile pertinente şi lămuritoare. ceea ce mi se pare trist este că suntem uniţi pe hârţie şi dezbinaţi, în realitate.
RăspundețiȘtergereMM, creştin ortodox prin botez, greco-catolic prin simţire şi catolic prin iubire.