În această duminică, ritul bizantin ne oferă spre meditaţie Pilda fiului risipitor ca pericopă
evanghelică (Luca XV, 11-32). Aşa cum deja aţi sesizat şi domniile voastre, îmi
permit, uneori, să fac scurte comentarii asupra textelor duminicale şi să le
postez aici. Revenind la generoasa temă propusă de cea de-a doua duminică a Triodului, nu voi insista asupra
faptului că această parabolă se putea numi mai degrabă Pilda tatălui iubitor sau a tatălui
îndurător, dar în schimb voi încerca să susţin, contrar uzanţei, că
mântuirea, salvarea mult dorită, ne este mai aproape - ori măcar la fel de
aproape - dacă urmăm pilda fratelui mai mare!
Mântuitorul era cu siguranţă un narator desăvârşit, genial, aşa cum poate
încă mai găsim povestitori şi astăzi, bineînţeles, păstrând proporţiile. Un
astfel de povestitor va avea grijă ca totdeauna să dezvăluie punctul culminant
către sfârşitul expunerii sale. Iar dacă punctul culminant al parabolei despre
care vorbim ar fi fost întoarcerea fiului risipitor, Isus ar fi oprit firul
evenimentelor în momentul în care tatăl îşi îmbrăţişează feciorul reîntors
acasă. Mântuitorul însă îşi continuă istorioara prezentându-ne succint, către
sfârşitul acesteia, un alt personaj - pe fratele cel mare.
Hotărârea de a-i face acestuia o scurtă apologie este de fapt reacţia la nenumăratele predici pe care le-am ascultat sau chiar rostit în decursul
anilor şi care pun în antiteză comportamentul celor doi fraţi. Aşadar, ar concluziona
toate aceste predici, care dintre aceştia doi este personajul mai negativ? Cu siguranţă, fratele cel
mare! - am fi tentaţi să afirmăm, minimalizând gestul său de ascultare şi
trăgând pripit concluzia că atitudinea acestuia poate diminua iubirea pe care
tatăl său i-o poartă. Însă, poate că aşa am dori noi să se întâmple deoarece,
cel mai adesea, cu toţii ne considerăm fii risipitori. În acest fel, ne
complacem în ideea că salvarea ne este mai aproape tot nouă, spre deosebire de
cei care reuşesc totuşi să nu risipească avuţia tatălui. Apoi, deoarece aceştia
sunt şi cei care ne atrag atenţia - în mod direct sau indirect - că am cheltuit aproape toată partea noastră
de avere, îi mai ponegrim şi cu apelativul de fraţi
mai mari.
Oricum, finalul parabolei rămâne neterminat sau chiar ezitant, am putea
considera. De ce? Pentru că nu ştim dacă fiul cel mare a acceptat invitaţia la
banchet, deoarece, dacă ar fi acceptat-o, am putea să-l scăpăm definitiv de
eticheta de personaj mai negativ. Putem
doar să bănuim că a rămas ascultător faţă de tatăl şi că a participat la
sărbătoarea familiei. Însă nu ştim nici dacă fratele său cel mic a apreciat
iertarea tatălui, cum nu ştim nici dacă acesta a mai făcut ulterior vreo trăsnaie. Folosindu-se
aşadar de acest final incert, pare că Mântuitorul a
lăsat la aprecierea fiecăruia din noi să decidem care dintre cei doi fraţi este
(sau poate deveni) model vrednic de urmat... Singura certitudine pe care o
putem avea, la sfârşitul Parabolei fiului
risipitor, este următoarea: în acea
casă este suficient loc încât să încăpem cu toţii şi iubirea Tatălui,
pentru fiecare dintre fiii săi, este eternă!
Detaliu al unei statui de bronz care a fost realizată de Karen Schmidt
şi care
este inspirată de pictura „Întoarcerea
fiului risipitor” a lui Rembrandt van Rijn.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!