Se apropie cu paşi repezi şi Sărbătoarea Sfântului
Nicolae, iar noi încă nu ne-am decis ce cadouri să le facem celor dragi! Ameţiţi
de beculeţele colorate şi de reclamele luminoase ale oraşului, ne lăsăm
sufocaţi încă o dată de comercialul care aproape a înlocuit sfinţenia
sărbătorilor ce se doreau a fi creştine. Preocupaţi atât de mult cu alegerea
cadourilor, cu împachetarea şi distribuirea lor, nu mai avem timp să înţelegem
şi motivul pentru care Sfântul Nicolae a devenit protectorul copiilor, în
special. Ca să nu mai spunem că unii dintre creştini l-au numit „Moş” pe Sfântul, încercând şi reuşind
pe-alocuri să-l desacralizeze. Drept urmare, ne vom strădui să le ţinem piept
acestora, scoţându-vă ochii din vitrine şi îndreptându-vă atenţia asupra
evenimentelor care l-au făcut sfânt pe Nicolae.
Data naşterii Sfântului ne este necunoscută. Ştim doar că
s-a născut la sfârşitul secolului al III-lea, în vremurile în care împăraţii
Diocleţian şi Maximilian îi persecutau pe creştini. Nicolae s-a născut la
Patara, în părţile Lichiei, iar părinţii săi care erau creştini se numeau:
Teofan şi Nona. Întemniţat din cauza credinţei, tânărul Nicolae a fost eliberat
în urma edictului dat în 313 de cei doi cumnaţi: Constantin şi Liciniu. După
eliberare, pentru a-i mulţumi Domnului, Nicolae a vizitat locurile sfinte din
Ierusalim. Încheind acest pelerinaj, s-a întors în Lichia (în Turcia de azi).
Aici, după moartea episcopului Ioan – probabil unchiul său – sinodul
episcopilor din împrejurimi, sub inspiraţia Sfântului Spirit, l-a ales pe
Nicolae să fie consacrat episcop al Mirei Lichiei.
Una dintre cele mai cunoscute legende atribuite sfântului
spune că trei surori nu se puteau mărita din cauza nevoilor materiale cu care
se confrunta tatăl lor. Mai mult, părintele lor începuse să ia în calcul şi
posibilitatea ca acestea să se prostitueze pentru a se putea întreţine. Aflând
de la Dumnezeu despre planul tatălui, atunci când copilelor le-a venit vremea
să se căsătorească, episcopul Nicolae a lăsat la uşa casei acestora câte un
săculeţ cu aur. O altă variantă spune ca săculeţii cu aur au fost lăsaţi prin
hornul casei şi au căzut în şosetele puse la uscat, de unde şi obiceiul atârnării
şosetelor la şemineu. Când a venit timpul celei de-a treia fete să se mărite,
tatăl fetelor a stat de veghe pentru a-l descoperi pe binefăcător. Văzându-se
deconspirat, Sfântul Nicolae i-a cerut acestuia să păstreze secretul, însă în
zadar, deoarece tatăl copilelor nu s-a putut abţine să-şi facă cunoscut
binefăcătorul. De atunci, continuă legenda, toţi cei care primesc daruri
neaşteptate îi mulţumesc Sfântului Nicolae pentru ele. În iconografia apuseană
(vezi foto) cei trei săculeţi cu bani de aur sunt reprezentaţi sub forma
a trei bile de aur, devenite simbolul Sfântului.
Ajuns episcop, Nicolae ar fi participat la primul
Conciliu Ecumenic din 325 de la Niceea. Aici el l-ar fi pălmuit pe preotul
egiptean Arie, cel care nega dumnezeirea Fiului lui Dumnezeu şi Mântuitorului
nostru, fapt pentru care i s-ar fi luat omoforul şi evanghelia – simbolurile
arhieriei – şi pentru care a fost închis. La scurt timp, în urma viziunilor
avute de unii dintre cei 318 părinţi care au participat la sinodul niceean,
Sfântul Nicolae a fost eliberat şi repus în drepturi. Se pare că data trecerii
la cele veşnice a Sfântului Nicolae este 6 decembrie 345 (după alţii 352); iar
din anul 1087, pentru a nu fi distruse de musulmani, moaştele sale au fost
luate din Mira şi mutate în sudul Italiei, la Bari.
Ulterior, după încreştinarea slavilor, cultul Sfântului
Nicolae l-a înlocuit pe cel al zeului agriculturii, Mikula. Astăzi, Sfântul
Nicolae este considerat a fi patron al Ţărilor de Jos, al Greciei, al Rusiei,
al provinciei Lorena şi al mai multor oraşe europene, în special Bari. Mai este
cunoscut şi ca ocrotitor al fetelor nemăritate, al mireselor, al călătorilor,
al comercianţilor – adică tocmai al acelora care astăzi îi desacralizează
cultul, ce ironie! –, al celor acuzaţi pe nedrept şi, desigur, al copiilor.
Din nefericire, cu timpul, sărbătoarea personajului
imaginar Moş Crăciun a înlocuit-o pe cea a „Sfântului minunilor”
în numeroase ţări, iar Moşul a devenit o oportunitate pentru comercianţi pentru a-şi mări vânzările. Tot în timp, faima lui Nicolae de episcop sfânt a fost
ştearsă şi înlocuită cu imaginea celui care le aduce daruri copiilor, în urma
poveştii celor trei surori ajutate de Sfânt. Cum s-au întâmplat toate acestea?
Atunci când emigranţii din nordul Europei s-au stabilit în Statele Unite ale
Americii, iar imaginea Sfântului Nicolae – „Sinterklaas”, după cum îl
numeau olandezii – s-a metamorfozat în cea a lui „Santa Claus”, Moş
Crăciunul modern care s-a rupt definitiv de spiritualitatea creştină a
sărbătorilor de iarnă. Iar din State, Moşul, simpatic cum îl ştim, s-a cocoţat
pe TIR-urile celor de la Coca-Cola şi a venit şi pe la noi.
Aşadar, înainte de a da buzna în magazine şi de a le
prăda rafturile, poate că ar trebui să avem şi un scurt moment de reflecţie: de
ce cumpărăm cadouri în perioada Crăciunului şi, mai ales, pentru cine le
cumpărăm? Că dacă nu o facem în numele lui Hristos şi pentru El, atunci
am pierdut şi noi tot ce era mai creştinesc şi mai frumos în acest timp sfânt.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!