Începând cu
secolul al XV-lea Transilvania era condusă de cele trei naţiuni (unguri, secui
şi saşi) care prin alianţa Unio Trium Nationum creată în 1437 şi-au
unit forţele pentru a supune ţărănimea transilvăneană, această alianţă fiind
întărită de legislaţia de mai târziu şi de culegerile de legi, în special
de Tripartitum
(1526), Approbatae Constitutiones
(legile adoptate de Dieta Transilvaniei între anii 1540-1653) şi Compilatae Constitutiones (legislaţia
dintre anii 1654-1669). Termenul naţiune implica în acest sens mai mult
calitatea decât cantitatea. El nu îi definea pe toţi oamenii cu aceeaşi origine
etnică, ci doar pe cei care deţineau drepturi şi imunităţi speciale. Astfel
nici ţăranii unguri, saşi sau secui nu aparţineau nici ei vreunei naţiuni şi
nici nu participau la viaţa politică.
Excluderea
românilor din rândul naţiunilor politice se baza mai ales pe criteriul de clasă
socială deoarece marea majoritate a românilor erau ţărani (iobagi) şi deci nu
se puteau alătura vreuneia dintre naţiunile existente sau să formeze o naţiune
a lor. Deoarece şi ţăranii celor trei naţiuni erau excluşi din viaţa politică,
este posibil ca ei să fi fost privilegiaţi de faptul că, din punct de vedere
etnic, erau reprezentaţi în Dietă, iar românii, după cum am observat, nu au
avut parte de o astfel de reprezentare, termenul român devenind sinonim cu
termenul ţăran. Oricum, până în secolul al XVII-lea legislaţia Dietei în ceea
ce priveşte taxele, prestaţiile în muncă pentru domnii pământului sau dările
făceau discriminări evidente între ţărani şi au reuşit într-o mare măsură să-i
izoleze pe români de celelalte naţiuni
transilvănene. Datorită stării deplorabile în care se aflau românii
transilvăneni, în repetate rânduri aceştia s-au răsculat pentru a-şi cere
drepturile, iar una dintre faimoasele adunări ale răsculaţilor este cea de la Bobâlna din 1437 care însă
în loc să ducă la îmbunătăţirea sorţii românilor, a dus la înfrăţirea nobililor
unguri, saşi şi secui pentru a se apăra împotriva unor eventuale evenimente de
acest fel prin alianţa Unio Trium Nationum.
După
înfrângerea Ungariei la Mohács
(1526) de către turci, o parte a nobilimii maghiare s-a refugiat în
Transilvania care avea în acel timp o organizaţie autonomă sub protecţia
turcilor. Antagonismul dintre naţiunile privilegiate şi masa românilor devine
acum tot mai pronunţat. În acest fel iobagii devin clasa socială care va fi
silită să rămână secole la rând în întunericul ignoranţei deoarece pe lângă
munca şi birurile la care erau obligaţi, mai erau puşi şi în situaţia de a nu
se bucura de nici un fel de educaţie culturală sau civică (şcolile fiind
rezervate numai claselor privilegiate). Această ostilitate faţă de elementul
român a durat aproape tot veacul al XVII-lea, până în 1685, când Transilvania a
ajuns sub stăpânirea Casei de Habsburg. Înainte de ocuparea Transilvaniei de
către Austria, această provincie avea o individualitate politică pe care a reuşit
să şi-o păstreze pe parcursul timpului. După ocupaţia habsburgică, principatul
s-a aflat în permanentă opoziţie cu cealaltă parte a Ungariei. Însă, mai
înainte de aceasta, la începutul secolului, luptele dintre germani şi turci
pentru ocuparea Ungariei au influenţat şi politica Transilvaniei.
Victoriile
coaliţiei austro-polone împotriva turcilor la Viena (în 1683), la Buda (2 septembrie 1686) şi la Mohács (12 august 1687) au
deschis şi calea spre Transilvania care fiind stat autonom sub suzeranitate turcească
solicita Imperiului Habsburgic o procedură legală care să recunoască stările
ţării. Evenimentele politice şi militare care au urmat au reuşit în final să
determine Curtea vieneză la perfectarea compromisului cu stările privilegiate,
efectele acestui compromis reflectându-se în Diploma leopoldină (4 decembrie
1691) care a servit drept constituţie provinciei nou anexate. Înainte de acesta
însă, atunci când armatele Împăratului au intrat în Transilvania nu au fost
primite cu mare entuziasm din partea saşilor şi a ungurilor care nu doreau să
îşi piardă privilegiile moştenite din Evul Mediu. Iobagii în schimb, sperau ca
noua autoritate să le schimbe condiţiile de trai. În pofida acestor aşteptări,
diploma semnată în decembrie 1691 oglindeşte înţelegerea dintre stări şi
Imperiu, definind totodată, raporturile principatului cu puterea centrală.
Menţinând bazele constituţionale ale ţării – unirea celor trei naţiuni medievale, statutul religiilor recepte (catolică, calvină, luterană şi
unitariană), Dieta, legislaţia, administraţia şi justiţia principatului –
Imperiul reuşeşte să integreze Transilvania, recunoscându-i în acelaşi timp şi
statutul separat. În realitate, instituţiile principatului, guvernul, armata,
tezaurul, au fost subordonate Vienei prin Cancelaria aulică (1694).
Până destul
de târziu, românii transilvăneni nu au avut o mitropolie proprie. Cele de care
depindeau erau situate, în general, destul de departe: în Ţara Românească,
Moldova, Serbia sau Haliciu. Evident, de la asemenea distanţe, atribuţiile
pastorale s-au exercitat cu dificultate. În acest context, mănăstirile
româneşti au devenit principalele centre de îndrumare şi supraveghere a vieţii
bisericeşti, iar una dintre misiunile lor importante era cea de a întreţine un
elementar învăţământ preoţesc care, chiar dacă nu a avut un cadru sistematic de
organizare, a asigurat pregătirea clerului de rit oriental. Asemenea centre au
existat la Feleac ,
Vad şi Strâmba Fizeşului (lângă Dej), la Telciu (zona Năsăudului), la Râmeţi , Geoagiu şi Silvaş
(în sudul Transilvaniei). În unele dintre acestea, în secolele XV-XVI, au fost
instalate scaune episcopale cu activitate sporadică şi jurisdicţie imprecis
determinată. Episcopii efemere au putut fi astfel atestate la Peri (1931), la Feleac (în 1488), la Hunedoara (în 1456) sau la Vad (de către Ştefan cel Mare
pentru posesiunile sale din Transilvania: Cetatea de Baltă - lângă Blaj - şi
Ciceu care cuprindea 60 de sate). Această episcopie a Vadului va dura aproape
80 de ani, iar jurisdicţia sa acoperea văile Mureşului şi Someşului, comitatul
Bistriţei şi, cu intermitenţe, Maramureşul. O altă episcopie cunoscută este cea
de la Geoagiu
care a activat din prima jumătate a secolului al XVI-lea şi care şi-a încetat
activitatea în deceniul al şaptelea al secolului următor, atunci când,
acţiunile prozelitiste ale Bisericii reformate vor atinge apogeul.
Mihai
Viteazul este cel care a întemeiat prima mitropolie a întregului Ardeal atunci
când, prin pactul încheiat cu Sigismund Báthory în 1595, a asigurat trecerea
tuturor românilor din Transilvania sub jurisdicţia mitropolitului de
Târgovişte. Tot domnitorul Ţării Româneşti a construit în anul următor la Bălgrad (Alba Iulia) o
mănăstire destinată viitoarei reşedinţe mitropolitane unde în 1599 a fost instalat vlădica
Ioan din Prislop drept ierarh al tuturor românilor din principat. Urmaşii
acestuia vor purta titlul de Mitropoliţi
ai Bălgradului, Vadului, Silvaşului, Făgăraşului, Maramureşului şi Ţerii
Ungureşti. Pe tot cursul secolului al XVII-lea aceştia vor fi supuşi
influenţei directe şi controlului tot mai insistent al principilor
Transilvaniei care, aşa cum vom arăta în cele ce urmează, au căutat să-i
câştige pe români pentru cauza calvină.
Am văzut că
până în ajunul dezastrului de la
Mohács din 1526 care a provocat prăbuşirea şi desprinderea
Ungariei de Transilvania, cele trei naţiuni dominante ale acestei provincii
formau, din punct de vedere bisericesc, o unitate perfectă. Toate trei, cu
excepţia protopopiatelor (decanatelor) săseşti ale Sibiului şi Braşovului, erau
supuse jurisdicţiei episcopului catolic din Alba Iulia. Curentul reformist
iniţiat de Martin Luther, odată pătruns în Transilvania, în curs de numai trei
decenii, a reuşit să destabilizeze puternicul catolicism transilvănean din care
nu au mai rămas decât câteva frânturi care nu şi-au mai putut aduce aproape
nici un aport în viaţa politică şi socială a ţării. Cauzele care au dus la
răspândirea vertiginoasă a reformei în Transilvania sunt în mare parte identice
cu cele din Germania: conştiinţa necesităţii unei rapide reformări a întregii
vieţi bisericeşti pentru a readuce simplitatea şi puritatea evanghelică în
manifestările Bisericii. În acel moment existau: sus un cler înalt
politicianizat şi laicizat, iubitor de imense bogăţii câştigate cu orice preţ
şi prea puţin preocupat de realizarea idealului de austeră perfecţiune
creştină, iar jos un cler de rând, lipsit de cultură, care se limita la
săvârşirea mecanică a ceremoniilor rituale şi care avea o viaţă nu tocmai
exemplară pentru credincioşii storşi de biruri şi de crunta sărăcie. O altă
cauză favorabilă reformei a fost Umanismul cu dispreţul său pentru rigidul Scolasticism
(care devenise aproape filosofia oficială a Bisericii) şi care propunea
libertatea deplină a afirmării personalităţii.
Cauzelor de
ordin general expuse mai sus li s-au adăugat şi alte cauze de ordin local. Spre
exemplu cazul saşilor care intraseră într-un tulburător conflict cu faimosul
mitropolit de Esztergom, cardinalul Toma Bakocz, cel care uimise prin fastul,
luxul şi bogăţia sa şi care a reuşit să-şi supună definitiv decanatele de Sibiu
şi Braşov. Tendinţa de a stăpâni cele două mari centre era percepută de saşi ca
pe un pericol naţional, iar reforma era percepută în schimb ca pe un mijloc de
înlăturare pentru totdeauna a acestei ameninţări.
Cu episcopi
pentru care episcopatul era numai izvor de venit, uneori cu episcopi copii dar
şi cu episcopi cu o altă vocaţie decât cea spirituală, Biserica ajunsese pe
mâna vicarilor fără pregătire şi fără autoritatea necesară menţinerii unei
riguroase discipline în rândul clerului inferior lipsit de pregătire. Toate
aceste cauze i-au împins pe saşi să îmbrăţişeze, iniţial, luteranismul într-un
timp relativ scurt şi nu lipsit de evenimente. Saşii însă, în avântul lor de a
reforma şi purifica Biserica, s-au îndreptat şi către români, cu atât mai mult
cu cât aceştia nu aveau ierarhia fastuoasă şi bogată sau amestecată în
războaiele lumii, cum aveau latinii, ci erau abia la începutul înfiripării unei
ierarhii modeste şi timide Românii nu îl aveau nici pe papa de le Roma şi mai
mult, luau Împărtăşania sub amândouă speciile (a pâinii şi a vinului), neavând
nici celibatul preoţilor. Aveau, în schimb, posturi şi icoane, se închinau
sfinţilor, dădeau de pomană pentru morţi, iar cuvântul lui Dumnezeu îl ascultau
într-o limbă străină şi neînţeleasă (slavona).
Pentru a-i
ajuta pe români să se elibereze de aceste obiceiuri necreştine, saşii sibieni au început tipărirea de cărţi în limba
română. Astfel a apărut în 1544, la Sibiu Catechismul
românesc, o broşură lipsită de orice spirit ofensiv şi deci fără urmări
însemnate ca de altfel şi cel de-al doilea catehism luteran tipărit la Braşov în 1559. Convinşi de nereuşita unor astfel de
încercări, saşii au renunţat la opera de convertire a românilor iar tipografia
românească pe care o întemeiaseră la
Braşov cu ajutorul diaconului Coresi a fost pusă la
dispoziţia oricui putea plăti. Este de remarcat faptul că la această tipografie
au fost tipărite atât cărţi româneşti şi slavoneşti de cel mai pur ortodoxism,
dar şi cărţi de violentă propagandă calvinistă.
Acţiunea
prin care se dorea reformarea bisericii româneşti a fost preluată de însăşi
stăpânirea maghiară a Transilvaniei care, spre deosebire de saşi, îmbrăţişase
reforma lui Calvin. Calvinismul însă era mai rigid şi mai puţin flexibil decât
luteranismul, ceea ce explică şi caracterul mai agresiv al acţiunii sale de
convertire. Aşadar, Biserica românească, deşi tolerată, era lipsită de
privilegii şi considerată de celelalte religii recepte schismatică, obscurantistă, primitivă şi acuzată că propagă
credinţe, rituri şi superstiţii păgâne. După severele acuzaţii aduse preoţilor
valahi, Dieta de la Sibiu
din 1566 decide să treacă Biserica românilor sub autoritatea celei calvine,
numind chiar un episcop valah calvin, pe George de Sângeorz din Vad. Iată ce
spunea art. 17 al Dietei în acest sens: „Pentru
ca predicarea Evangheliei să nu fie stingherită la nici o naţiune, iar cinstea
şi mărirea lui Dumnezeu să nu fie vătămate ci, dimpotrivă, să se stârpească şi
să înceteze toate idolatriile şi injuriile aduse Domnului, se decide din nou ca
astfel de idolatrii să fie şterse la toate popoarele acestei ţări, iar
cuvântului Domnului să fie răspândit liber, mai ales între valahi… celor care
nu vor să primească adevărul, Măria Sa le porunceşte să interpreteze Biblia cu
superintendentul, episcopul George şi să pătrundă înţelesul adevărului. Cei
care nici astfel nu vor face loc adevărului înţeles să fie îndepărtaţi din
ţară, fie episcopi valahi, fie preoţi, fie călugări; şi cu toţii să asculte
numai de episcopul ales,
superintendentul George şi de preoţii aleşi de el.” Episcopul român calvin
George de Sângeorz a întrunit în 1567 la Teiuş un sinod care a decis introducere limbii
române (a poporului) în Biserică pentru ca, aşa cum spune şi Molitvelnicul lui
Coresi, „să înţeleagă popa ce zice însuşu
şi oamenii ce ascultă”. Liturghia urma deci să fie rostită în româneşte, pe
înţelesul credincioşilor, înlăturâdu-se astfel slavona, cea care fusese impusă
de vechile rânduieli bisericeşti. Biserica română din Transilvania nu a opus
rezistenţă acestei reforme care a fost menţinută chiar şi după desfiinţarea
episcopiei calvine române.
Cum
existenţa culturală a românilor era legată strâns de voinţa lor religioasă,
introducerea limbii române în slujba bisericească a avut consecinţă, după cum
spunea şi Nicolae Iorga, „înjghebarea
unei culturi româneşti, crearea unui curent care merse să învie mult mai
departe decât hotarele Ardealului, scrisul şi cugetarea neamului”. Politica
de calvinizare, întreţinută de majoritatea reformată a Dietei, ajunge la apogeu
către sfârşitul domniei lui Ioan Sigismund Zapolya (1540-1571). În aceşti
câţiva ani românii au fost păstoriţi numai de către episcopul calvin. După 1571
însă, principii catolici din familia Báthory vor admite ca, alături de
episcopii calvini, să fie reinstalaţi la
Vad şi Silvaş vlădici ortodocşi, pentru a limita poziţiile de
forţă ale calvinilor. În scurta sa domnie în Transilvania, şi Mihai Viteazul a
încercat să întărească autoritatea Bisericii româneşti şi să îmbunătăţească
situaţia socială a preoţilor. În acest sens, el a obligat Dieta să scutească de
iobăgie pe preoţii români, dar nu şi pe familiile acestora. Cea mai mare
realizare a lui Mihai Viteazul rămâne însă, aşa cum am arătat, întemeierea
Mitropoliei din Bălgrad şi cu aceasta, instituirea primei ierarhii stabile a
românilor transilvăneni.
Episcopii
români de la Alba Iulia ,
în tot cursul secolului al XVII-lea, îşi puteau ocupa scaunul mitropolitan doar
în urma validării lor de către principe şi, majoritatea dintre ei, erau unşi în
Ţara Românească. Principii protestanţi au pretins cu insistenţă, uneori chiar
cu duritate, ca ierarhii români să contribuie activ la orientarea Bisericii
păstorite în sensul Reformei: să vegheze ca Liturghia să fie ţinută în limba
poporului, să înlăture din Biserică tot ceea ce nu derivă din cuvântul Bibliei
(Reforma considera că Tradiţia este generatoare de superstiţii), să înfiinţeze
şcoli, să tipărească şi să răspândească texte pentru cultivarea credinţei pe
înţelesul poporului. Pentru a îndeplini acest program, vlădicii urmau să fie
îndrumaţi de superintendentul (episcopul) calvin şi supuşi autorităţii
acestuia. Aşadar, începând cu secolul al XVII-lea, politica religioasă a
reformaţilor faţă de români se schimbă, încercările de calvinizare radicală
fiind înlocuite printr-o oarecare toleranţă faţă de ritul grecesc care se dorea
trecut însă sub controlul Bisericii reformate. Pe de altă parte, după Unirea
românilor transilvăneni cu Biserica Romei, de la sfârşitul secolului, este
foarte probabil ca schimbarea statutului religios al românilor de la religie tolerată, la religie receptă să fi dus la abandonarea
planului de convertire susţinut de reformaţi.
Am redactat acest succint studiu (ca şi pe cel anterior - Starea materială a clerului român...), pentru a evidenţia contextul în care transilvănenii au ales Unirea cu Biserica Romei. Desigur că acest tablou este departe de a fi complet, însă cele scrise mai sus pot deveni punct de plecare pentru cei care doresc să se debaraseze de partizanatul confesional şi să înţeleagă necesitatea evenimentelor eclesiastice întâmplate în jurul anului 1700 în Principatul Transilvaniei.
Marele Principat al Transilvaniei în hărţile iozefine, 1769-1773 (Sursa)
Bibliografie:
● ***Biserica
Română Unită – Două sute cinci zeci de ani de istorie, Ed. Viaţa
Creştină, Cluj-Napoca, 1998
● ***Istoria
României – Ediţie revăzută şi adăugită, Ed. Corint, Bucureşti, 2006
● David
Prodan, Supplex Libellus Valachorum. Din istoria formării naţiunii române,
Ediţie revăzută, Bucureşti, 1984
● Keith
Hitchins, Clerul român din Transilvania înainte de unirea cu Roma, în 300
de ani de la unirea Bisericii Româneşti din Transilvania cu Biserica Romei.
Actele colocviului internaţional din 23-25 noiembrie 2000, Ed. Presa
Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2000
● Zenovie
Pâclişanu, Istoria Bisericii Române Unite, Ed. Galaxia Gutenberg,
Târgu-Lăpuş, 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!