Printre diverşii istorici italieni care au
studiat viaţa Sfântului Ioan de Capistrano (sărbătorit astăzi de Biserica
Apuseana), se zvoneşte că trupul
sfântului s-ar afla, ghiciţi unde, tocmai în biserica Mănăstirii Bistriţa din
judeţul Vâlcea (aceeaşi mănăstire în care au fost „găzduite” măicuţele greco-catolice după fatidicul an 1948). Sfântul
Ioan s-a născut în Capestrano, un sat din Abruzzi (Italia). Din tumultoasa-i
viaţă de călugăr franciscan, amintesc doar aportul pe care Ioan l-a avut în
bătălia de la Belgrad
(1456), atunci când Ioan Huniade (adică de
Hunedoara) i-a respins pe turci.
Dar să revin la zvonul auzit din gura unui
preot italian preocupat de această temă. Îmi povestea că un grup de istorici şi
de teologi italieni ar fi pornit să caute trupul franciscanului luptător de la Belgrad. Şi în urma
cercetărilor amănunţite, aceştia s-au bucurat să-l descopere pe sfântul din
Capestrano tocmai în biserica mănăstirii despre care vorbeam anterior! Se pare
că negustorul care a vândut moaştele banului Barbu Craiovescu, a ascuns voit
identitatea acestora. Desigur că reprezentanţii Episcopiei Râmnicului - pe atunci - au respins dovezile aduse de italieni, susţinând una şi bună că
trupul cu pricina nu este al lui Ioan de Capistrano, ci al lui… Grigorie
Decapolitul, cel sărbătorit de biserica ortodoxă din România la 20 noiembrie,
pare-mi-se!
Buuun, acestea fiind spuse ce era de
făcut? Italienii au propus atunci datarea rămăşiţelor pământeşti din racla ce
se află expusă în biserică prin utilizarea metodei cu radiocarbon sau
Carbon-14. Şi dacă ţinem cont de faptul că Sfântul Grigore a trecut la cele
veşnice în secolul al IX-lea, iar Sfântul Ioan în secolul al XV-lea, propunerea
cercetătorilor era, evident, una justificată. Răspunsul primit de la
reprezentanţii BOR a fost, desigur, unul negativ. Sau altfel spus: ce mai
contează ale cui sunt moaştele din racla de argint aurit de la Bistriţa (vezi foto), atâta timp cât poporul
găseşte acolo ascultarea rugăminţilor fierbinţi?
NB: Celor care, în
urma lecturii afirmaţiilor de mai sus, li s-a urcat sângele în cap, le
reamintesc că până una-alta vorbim doar
despre o ipoteză sau despre un zvon pe care am vrut să-l împărtăşesc şi
preaiubiţilor mei cititori. La confirmare, vom reveni cu detalii.
ADDENDA: „Însăşi posteritatea devoţională ulterioară
conferită Sf. Ioan Capistrano, însufleţitorul spiritual al lui Ioan de Huniade,
reticent până la violenţă faţă de activitatea episcopului Ioan de Caffa, dar
care nu a tulburat prea mult echilibrul religios al nobilimii române din Haţeg,
avea să-i joace feste acestui discipol al Sf. Francisc: conform unor cercetări
începute la sfârşitul secolului trecut şi continuate în timpul primului război
mondial, relicvele atribuite Sf. Grigorie Decapolitul, venerate la Mănăstirea Bistriţa
(Oltenia), achiziţionate de Barbu Craiovescu după 1517 din Serbia, ar fi, de
fapt, ale Capistranului.”
Sursa: Caietele OBSS I - Probabil că nota 13 de subsol de la pagina 23 ar putea să facă puţină lumină în
chestiunea noastră de mai sus (S. Damian, F. De Marchis, San Giovanni da Capestrano, 1386-1456. Il
mistero delle sue reliquie, “Vita
Minorum”, Padova). Voi încerca să dau de ea, apoi voi reveni.
ADDENDA 2: Îi mulţumesc prietenului Dorin pentru:
http://adevarul.ro/cultura/carti/o-enigma-istorica-sfantul-manastirea-bistritas-1_50fc5f4151543977a98511be/index.html
http://adevarul.ro/cultura/carti/o-enigma-istorica-sfantul-manastirea-bistritas-1_50fc5f4151543977a98511be/index.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!