Este o certitudine faptul că episcopii uniţi au realizat în toamna anului 1948 că arestarea lor este iminentă. Vasile Aftenie declara în iarna anului 1948 că temniţele şi lagărele
guvernului comunist nu îi sperie pe greco-catolici ci, „îi antrenează în lupta contra regimului”. Astfel, episcopii şi-au
avertizat credincioşii de faptul că semnarea listelor de adeziune la alt cult
ar fi un păcat contra Spiritului Sfânt şi au încercat să dea instrucţiuni care
să permită o supravieţuire a Bisericii în catacombe.
În acest sens ei au desemnat succesori, de exemplu, la Lugoj, locţiitor al episcopului fusese
desemnat vicarul general Ioan Ploscaru. Mai toţi episcopii greco-catolici au fost arestaţi noaptea, între 28-29
octombrie 1948, adică imediat după publicarea în presă a răspunsului dat de guvernul român la nota din 2 octombrie a Vaticanului. Ştirea arestării episcopilor uniţi
a ajuns şi la diferite medii ortodoxe, D. Veştemeanu, consilier în Ministerul Cultelor,
aflase de arestarea lui Iuliu Hossu, Vasile Aftenie şi Tit-Liviu Chinezu, protopopul greco-catolic de Bucureşti, în seara zilei de 29 octombrie.
Imediat după arestarea
episcopilor a urmat preluarea catedralelor şi a reşedinţelor episcopale. A
urmat apoi preluarea locaşurilor de cult greco-catolice, dar şi a unor biserici
care aparţineau cultului latin.
Acţiunea brutală de desfiinţare a BRU se va legifera la 1
decembrie 1948 prin Decretul nr. 358 care preciza: „ca urmare a revenirii la cultul ortodox român a comunităţilor locale
ale cultului greco-catolic şi în conformitate cu art. I al Decretului nr. 177
din 1948, organizaţiile centrale ale acestui cult (mitropolie, episcopii,
capitluri, fundaţii, asociaţii precum şi orice alte instituţii şi organizaţii
de orice altă natură sau nume ar fi) încetează de a mai exista”.
Pentru a desfiinţa BRU, puterea politică s-a folosit de metode barbare pentru a constrânge şi a şantaja.
Episcopii nu trebuiau numai alungaţi, ci şi izolaţi şi exterminaţi. Această
soartă nu o vor avea numai ei, ci şi întreaga instituţie pe care o reprezentau.
Credincioşii uniţi au fost socotiţi o turmă gata să primească, cu uşurinţă,
alţi păstori. S-a vorbit şi chiar s-a hotărât în numele lor: la Cluj, la Bucureşti şi la Alba Iulia. În numele unei false reuniri, s-au
încălcat legi omeneşti dar şi legi ale iubirii creştine. Ierarhii Bisericii Unite împreună cu o parte din elita acestei
instituţii (canonici, protopopi, profesori etc.) au început să fie purtaţi
prin celulele poliţiilor care i-au arestat, pentru ca în final, să ajungă cu
toţii în închisoarea din subsolul Ministerului de Interne. De la început au
fost supuşi unui sever regim de detenţie, dar constrângerile, ameninţările,
pedepsele aplicate şi practicate în toate închisorile comuniste nu i-au putut
face pe aceştia să îşi vândă credinţa pentru nici un preţ.
O problemă stringentă cu care s-au confruntat conducerea BOR şi
autorităţile statului a fost statornicia în credinţă a episcopilor uniţi,
statornicie care genera şi o mai puternică rezistenţă a clerului unit
clandestin sau chiar retractări ale preoţilor ce iniţial aderaseră la
ortodoxie. După arestare, episcopatul greco-catolic a fost transferat la vila
Patriarhiei Române din comuna Dragoslavele, deoarece oficialităţile încă mai
sperau în convertirea a măcar unuia dintre episcopi. Canonicii şi preoţii uniţi
cu funcţii importante au fost şi ei arestaţi şi aduşi la mănăstirea Neamţ. În perioada 13-15 noiembrie 1948,
patriarhul Justinian se afla la
Dragoslavele pentru a încerca să-i convingă pe ierarhi de
necesitatea revenirii lor la ortodoxie. Deoarece tentativa
patriarhului a eşuat, acesta şi-a mai încercat încă o dată norocul, printr-o
altă vizită. În această a doua vizită la Dragoslavele ,
patriarhul a fost însoţit şi de arhimandritul Teoctist Arăpaşu. În urma discuţiilor, Justinian i-a
lăsat pe arhiereii uniţi să înţeleagă că „s-ar
putea să li se intenteze proces sau să fie mutaţi în altă parte, unde ar avea
de suportat un tratament mai rău”, fapt care ar fi dus la un schimb dur de
replici între patriarh şi episcopul Vasile Aftenie care i-ar fi zis primului: „piei de la mine, satano!”.
Bineînţeles, comentatorii greco-catolici au judecat foarte
aspru participarea ierarhiei ortodoxe la drama Bisericii Unite, comparând
împărţirea bunurilor sale, după desfiinţare, între BOR şi stat cu episodul
biblic al împărţirii de către ostaşii romani a hainelor Mântuitorului, după
crucificare. Chiar din toamna anului 1948 au apărut condamnări vehemente la
adresa Bisericii Ortodoxe şi a autorităţilor statului, referitoare la drama
Bisericii Romane Unite cu Roma, greco-catolică. Spre exemplu, într-un manifest
semnat de comitetul provizoriu de conducere al PNŢ (din clandestinitate) se
spunea: „Astăzi, Biserica Română Unită
trebuie să dispară. Aşa a hotărât guvernul comunist şi conducerea Bisericii
Ortodoxe Române. Au fost confiscate de stat (bisericile, n.a.),
a început procesul de lichidare a întregei Biserici Unite. E cea mai
monstruoasă crimă împotriva Biserici noastre, a drepturilor şi aspiraţiunilor
noastre naţionale. Călăii sunt, pe lângă guvernanţii comunişti, spre durerea
noastră: patriarhul Justinian, mitropolitul Nicolae Bălan […], deveniţi cu toţii instrumente docile şi
conştiincioase ale Partidului Comunist”.
Surse:
● Marcu, Vasile, Drama Bisericii Române Unite cu
Roma (greco-catolică). Documente şi mărturii,
Editura Crater,
Bucureşti, 1997
● Moisin, Anton, Episcopul român unit Vasile
Aftenie, Partea întâi, Editura Imago, Sibiu, 2001
● Ploscaru, Ioan, Lanţuri şi teroare,
Editura Signata, Timişoara, 1993
● Vasile, Cristian, Istoria Bisericii Greco-Catolice
sub regimul comunist 1945-1989. Documente şi mărturii, Editura Polirom, Bucureşti, 2003
● Vasile, Cristian, Între Vatican şi Kremlin.
Biserica Greco-Catolică în timpul regimului comunist, Editura Curtea
Veche, Bucureşti, 2003
mă uit la poza card. Iuliu Hossu... Nu, nu aceea frumoasă, aceea în haine de pușcăriaș. Mi se pare că emană atâta demnitate...
RăspundețiȘtergereDe acord, se pare ca pe martiri zeghea i-a imbracat cu demnitate si nicidecum nu le-a stirbit din virtuti.
RăspundețiȘtergereDe cand am citit cartea "Lanturi si teroare" a Episcopului Iaon Ploscaru am o reverenta mult mai mare fata de Biserica Greco Catolica si martirii ei.
RăspundețiȘtergere