luni, 9 septembrie 2013

În timpul amânării… încă!


În fiecare seară ce precedă un nou termen de judecată, chiar şi după mai bine de cinci ani, acelaşi lucru: un trac enervant îmi întârzie somnul până dincolo de miezul nopţii. Noaptea trecută a fost la fel. Contrar aşteptărilor, în ziua judecăţii mă trezesc devreme, nerăbdător şi uşor… naiv. Oare, la fel de nerăbdător voi fi şi în Ziua Judecăţii (in the real Judgement Day)? Deşi sunt conştient că partea adversă îşi va atinge şi astăzi cu uşurinţă ţelul – acela de a obţine un alt termen, cât mai îndepărtat – încă mai sper la o decizie inopinată a completului de judecată. Aaa, că tot veni vorba de judecători, credeţi că e păcat grav dacă uneori mă rog să avem parte de un complet format din judecători atei? Cei creştini, creştini majoritari, mi-au demonstrat în anii trecuţi că nu se pot debarasa absolut deloc de partizanatul confesional. Dacă totuşi e păcat să îmi doresc judecători necredincioşi, sper ca acesta să fie doar un păcat venial.

Singur în maşină, în drum către Curtea de Apel din Piteşti, rememoram etapele procesului de retrocedare a bisericuţei greco-catolice din Brezoi. Tribunalul Vâlcea, Curtea de Apel Piteşti, Înalta Curte, apoi, din nou, aceeaşi Curte de Apel. Iar până acum, nu ştiu ce a fost mai iritant: faptul că din hotărârea tribunalului vâlcean reieşea că orice locaţie sfinţită de BOR, devine bun imobil al acesteia (şi sincer, de la această hotărâre, nu am mai avut curajul să-l primesc pe preotul ortodox ca să-mi sfinţească apartamentul), sau faptul că Înalta Curte ne-a ţinut dosarul blocat timp de aproape doi ani, scuzându-se că noi nu constituim o prioritate pentru dânşii?

În Piteşti, aceleaşi străzi blocate de luni de zile şi aceeaşi problemă a locurilor de parcare. Ajung la uşa instituţiei. Blocată. Şi-au schimbat (pentru a câta oară?) locaţia. Îmi fac drum printre jurnaliştii care vânau un cadru cu Cioacă şi intru în sala de judecată la timp. La timp să văd satisfacţia întipărită pe faţa reprezentantului Arhiepiscopiei Râmnicului. Ştrengarul obţinuse, aşa cum era de aşteptat, o nouă amânare! Dănuţ, apărătorul nostru încearcă să-i convingă pe cei trei judecători că o nouă amânare este lipsită de temei. În zadar! Frustrarea-mi se mai micşorează o ţârică când reuşim să obţinem noul termen peste trei săptămâni, nu peste şase, aşa cum dorise iniţial completul. Ies din sală cu capul plecat, am lăsat cu mult timp în urmă aroganţa întemeiată pe veridicitatea documentelor depuse de noi la dosar. Şi totuşi, am învăţat ceva în tot acest timp petrecut prin sălile de judecată: accept din ce în ce mai voios să gust umilinţa. Oare cui să-i mulţumesc pentru aceasta?

Fiecare an scurs de la începutul acţiunii noastre îmi conturează din ce în ce mai bine ce înseamnă cu adevărat zicala: să mori cu dreptatea în mână. Şi aici nu mă refer la înţelesul propriu, la acela că o parte dintre cei care au muncit la ridicarea bisericuţei dispar treptat dintre noi, fără a mai apuca să participe la vreun hram, de Sfântul Gheorghe; ci la un alt înţes. La cel predat nouă de Fericitul Vladimir Ghika şi de ceilalţi mărturisitori şi martiri ai Bisericii, şi anume că este mai fericit să mori cu dreptatea în mână, decât să trăieşti cu nedreptatea! Iar timpul, acest premiu pe care credeţi că l-aţi câştigat astăzi, domnilor din partida adversă, mai are şi o calitate teologică - aceea de a fi… relativ!



5 comentarii:

  1. Ma intreb daca fericitul Monsignor Ghika s-ar scula acum din mormant ce ar spune?

    Eu zic sa nu va pierdeti pacea fratilor ....totul, orice cuvant ,orice gand , orice actiune se inscrie in Cartea Vietii si sa ne reamintim un proverb tot atat de romanesc: "cine rade la urma, rade mai bine ...si vesnic" Sic !
    Simona

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, asa e, si cine se scoala de dimineata, inseamna ca nu are somn! Lasand gluma, multumesc pentru incurajari (inclusiv pentru cele de pe e-mail)!

    RăspundețiȘtergere
  3. Tocmai am primit si eu o lectie de umilinta cand am dat un click pe butonul Publicati si mi s-a sters tot ceea ce am vrut sa comentez :)
    No, cred ca trebuia sa scriu mai pe scurt: nu sperati in judecatorii, ca ceea ce vrea Dumnezeu de la voi este nu doar dreptatea, dar si iubirea unuia fata de altul (Mt. 5, 25-26), pt. ca va pierdeti timp pretios si bani. Rugati-va (+postiti) cu credinta si sperant, traiti cu frica de Dumnezeu, iubiti si binecuvantati pe fratii ortodocsi care in cazul de fata sunt aproapele si aveti incredere ca Dumnezeu ajuta!
    Fericiti facatorii de pace, ca aceia vor vedea pe Dumnezeu. Deci, scopul lui Dumnezeu nu este cel material, ci unul spiritual. Insa daca scopul spiritual este atins, atunci vine si binecuvantarea materiala. Eu cred ca Dumnezeu vrea ca sufletele sa Il doreasca in primul rand pe El, mai mult decat un bun material, care azi e, maine se poate sa nu fie. Adevaratul templu este inima noastra, care daca este plina de pace, iubire, iertare cu siguranta va fii mult mai atragatoare pt. Dumnezeu ca sa vina sa locuiasca in ea.
    Fericiti cei prigoniti pt. Dreptate, ca a lor este Imparatia cerurilor. Inchipuiti-va ce e mai importat sa obtii o biserica si sa tot te harjonesti cu fratele tau sau sa obtii Imparatia cerurilor! Isus a fost prigonit pe dreptate? El a spus, ca si pe noi crestinii ne asteapta acelasi lucru si sa fim FERICITI pt. asta.
    Daca este umilinta, inseamna ca urmeaza si credinta. Credinta este data oamenilor umili, pt. Ca cei mandri cred in ei insisi, nu in Dumnezeu. No, si asta este spre binele sufletului, pt. a fi asa cum Il vrea Dumnezeu. La fel cum grafitul trebuie sa treaca prin temperaturi foarte ridicate pt. A deveni diamant sau cum chitara trebuie acordata (tragand-o de corzi) pana nu atinge nota dorita. Cand Dumnezeu lucreaza cu noi, ceva din noi moare, ceva ia noi forme – ceea ce da posibilitatea de-a deveni drept, curat si iubitor. Supravietuirea acestei transformari duce la inviere. Duhului Sfant ii apartine procesul recladirii, care ne imparte in bucati si ne cladeste iar impreuna mai frumos decat noi ne putem imagina.
    Dumnezeu sa va binecuvanteze sa Il puteti intelege gandurile!
    Dalia

    RăspundețiȘtergere
  4. Aveti unde sa celebrati Sf. Liturghie in momentul de fata?
    Dalia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Suntem oaspetii parohiei romano-catolice din Brezoi, banuiesc ca acesta ar fi un argument in plus la pledoaria de mai sus, nu?

      Ștergere

Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!