Tot ceea ce cunoaştem despre ultimii ani
din viaţa Sfintei Fecioare sau despre adormirea şi ridicarea sa la Cer aparţine tradiţiei sau
scrierilor unor sfinţi părinţi precum: Simeon Metafrastul şi Maxim Mărturisitorul
(abia pomenit în calendarul oriental, pe 13 august). O altă sursă a acestor
evenimente este şi scrierea apocrifă din secolul al II-lea, Trecerea Maicii Domnului la cele veşnice.
Din aceste surse, reiese că după Învierea şi Înălţarea Fiului său, Fecioara
Maria a mai trăit câţiva ani în Ierusalim, în mijlocul comunităţii creştine, iar
apoi, datorită unei prigoane îndreptată împotriva creştinilor, în deceniul al
cincilea, s-a mutat împreună cu ucenicul iubit, Ioan Evanghelistul, la Efes , în Asia Mică (în Turcia
de astăzi).
Maica Domnului a rămas la Efes până când şi-a simţit
aproape sfârşitul acestei vieţi, probabil în jurul vârstei de 60-70 de ani.
Atunci, Maria s-a reîntors cu Ioan la Ierusalim , în casa unor rude, loc unde a şi
adormit şi unde astăzi se înalţă biserica Adormirii
Maicii Domnului. Sursele apocrife ne informează şi că Arhanghelul Gabriel a
fost retrimis la Sfânta Fecioară ,
cu trei zile înainte de moarte, pentru a-i vesti apropierea acestui moment care,
aşa cum deja am spus, fusese presimţit de Maria în Efes.
Deoarece în Palestina înmormântarea se
face chiar în ziua morţii, Trupul Fecioarei a fost dus şi aşezat într-un
mormânt din apropierea Grădinii Măslinilor, în Valea Cedronului. Deasupra
acestui loc, în secolul al cincilea s-a construit o bazilică sub care, în 1972,
în urma unor lucrări de restaurare, s-a găsit şi cripta mormântului, datat de
arheologi ca aparţinând primului secol. Arheologii au mai constat şi faptul că
în acea criptă a fost înmormântată o singură persoană şi că trupul acestei
persoane nu a rămas pentru mult timp în mormânt. Referitor la ziua adormirii şi
înmormântării Sfintei fecioare, Maxim Mărturisitorul scria:
„Şi
iarăşi, toţi apostolii i-au însărcinat pe Petru şi Pavel să pună în mormânt
sfântul trup, căci Evanghelistul Ioan purta căţuia şi tămâia cu tămâie înmiresmată
trupul sfânt al Împărătesei şi îl umplea cu lacrimi. Atunci Petru şi Pavel n-au
atins sfântul trup cu mâinile lor, ci au luat fâşiile ce atârnau ici-colo plini
de evlavie şi hotărâre, şi aşa au ridicat fericitul trup din sicriu şi l-au
aşezat în mormânt… Iar martori vrednici de crezare şi nemincinoşi ne-au
înştiinţat şi acest lucru, şi el este vrednic de crezare şi sigur, că din
adunarea sfinţilor apostoli la moartea Împărătesei unul dintre apostoli, prin
voia proniei, n-a putut fi înştiinţat împreună cu ceilalţi… A treia zi însă a sosit
şi apostolul acesta şi i-a găsit pe ceilalţi prieteni ai săi gata să cânte
psalmi în faţa mormântului sfânt. A auzit şi el psalmodia dulce a îngerilor şi
i-a rugat pe Sfinţii Apostoli să deschidă mormântul cinstit ca să vadă trupul
mărit al Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Fericiţii Apostoli au ascultat
cererea fratelui lor şi prin porunca Spiritului Sfânt au deschis mormântul cu
frică. Iar când l-au deschis, n-au mai găsit trupul mărit al sfintei Maici a
lui Hristos, căci fusese mutat acolo unde voise Fiul şi Dumnezeul ei.” (Naşterea, Viata şi Adormirea Maicii Domnului. Trei Vieţi
bizantine, S. Maxim Mărturisitorul, S. Simeon Metafrastul şi
Monahul Epifanie)
Acest praznic este celebrat de toţi
creştinii în aceeaşi zi, pe 15 august, el fiind cunoscut în Orient ca Adormirea Maicii Domnului, iar în Biserica
Catolică, mai ales, ca Adormirea şi
Înălţarea cu trupul la Cer
a Maicii Domnului. Dogma Înălţării Preasfintei Fecioare Maria cu trupul şi
cu sufletul la Cer
a fost definită la 1 noiembrie 1950 de către Papa Pius al XII-lea: “Neprihănita Mamă a lui Dumnezeu şi pururi
Fecioară Maria, odată terminată
călătoria vieţii sale pământeşti, a fost primită cu trupul şi cu sufletul în
gloria cerească” (Constituţia Apostolică Munificentissimus
Deus); după ce, cu un secol înainte, un alt Papă Pius (al IX-lea) definise
dogma Neprihănitei Zămisliri, conform căreia, din prima clipă a existenţei sale
pământeşti, Preasfânta Fecioară, în afară de faptul că a fost ferită de păcatul
strămoşesc, a fost umplută şi de harul sfinţitor.
Ne rugam sa ne ocroteasca si sa mijloceasca pentru neputintele si nevointele noastre, la Fiul sau! Multumim! Laudat sa fie Isus si Maria!
RăspundețiȘtergere