Nu cu mult timp în urmă, la sfârşitul
lunii mai, în Catedrala Notre Dame
din Paris, au fost elogiaţi, dimpreună, martirii români ai Bisericii Catolice:
episcopii greco-catolici ucişi în temniţele bolşevice şi Monseniorul Vladimir
Ghika, cel care a împărtăşit şi el aceeaşi soartă şi care va fi beatificat în
luna august, la Bucureşti. Acest
eveniment nu a fost însă o premieră, el fiind anticipat de o serie de alte
colocvii sau conferinţe naţionale şi internaţionale dedicate monseniorului şi
episcopilor martiri uniţi. De fapt, aproape de fiecare dată când s-a vorbit de
cauza episcopilor martiri greco-catolici, s-a vorbit şi de cea a Monseniorului
Vladimir Ghika şi viceversa, deoarece, datorită destinelor îngemănate ale
acestora, nici nu se putea altfel! Lăsând deoparte alte momente deosebite şi
însemnate ale biografiei sale (precum: opera literară, opera caritabilă sau pe
cea misionară), în cele ce urmează, voi face referire tocmai la această
îngemănare a vieţii Monseniorului Ghika cu viaţa Bisericii Române Unite cu
Roma, greco-catolică.
Născut într-o familie ortodoxă, chiar în
ziua de Crăciun, Monseniorul a devenit catolic mărturisind: „Am devenit catolic pentru a fi un ortodox
mai bun”! Iată o cugetare care, dacă mai e cazul, poate lămuri şi momentul
unirii religioase de la 1700; o cugetare în care eu însumi, fost ortodox, mă
regăsesc. Desigur că îmbrăţişarea catolicismului i-a adus lui Vladimir Ghika şi
dezaprobarea din partea mai multor personalităţi ale epocii; însă, pentru cei
care cunosc reacţiile virulente apărute după Unirea făcută de Atanasie Anghel
cu Biserica Romei, condamnarea gestului făcut de Monsenior nu poate fi
surprinzătoare. Ca unul care nu a trăit conform standardelor şi aşteptărilor
epocii, alegerile Prinţului Vladimir Ghika au fost întotdeauna pătrunse de
dorinţa de a îndeplini voia sfântă a lui Dumnezeu.
Datorită activităţii desfăşurate mai ales
la biserica vicarială „Sfântul Vasile cel
Mare” din Strada Polonă (la a cărei târnosire, în anul 1909, participase ca
laic) şi aşa cum remarca şi istoricul Cristian Vasile, putem afirma şi noi că
dacă Monseniorul de iure aparţinea
Arhidiecezei de Paris, de facto era
parte integrantă a Bisericii Române Unite. Un argument în plus care să
întărească această părere este şi faptul că Vladimir Ghika a fost primul preot
român biritual din Vechiul Regat. Cum altfel îşi putea respecta mai bine
angajamentul de „a fi un ortodox mai bun”,
decât săvârşind Sfânta Liturghie şi celelalte taine şi în ritul oriental. Şi
pentru a fi înţeles deplin, revin la îngemănarea, la asemănările dintre
Biserica Română Unită şi Monseniorul Ghika. Profesiunea de credinţă făcută
Sfântului Scaun, apostolatul rodnic făcut în slujba Bisericii, a culturii şi a
umanităţii şi, desigur, martiriul suferit sub acelaşi sistem totalitarist şi
ateu sunt argumentele care îmi întăresc convingerea că destinele acestor două
entităţi sunt fără doar şi poate corespondente.
Numit de Papa Pius al XI-lea „Marele Vagabond Apostolic”, graţie
dificilelor călătorii misionare întreprinse la Sidney , Tokyo, Buenos
Aires, Manila, Dublin, Copenhaga, Bruxelles sau Varşovia, în India şi chiar în
China, călătorii deosebit de extenuante chiar şi în zilele noastre, Monse (aşa îl numeau tinerii
greco-catolici din Bucureşti) îşi merita pe deplin renumele. Datorită
împrejurărilor istorice (începutul celui de-al Doilea Război Mondial),
Monseniorul Vladimir Ghika şi-a început cu adevărat activitatea sacerdotală în
România, abia la 66 de ani; activitate care, după refuzul categoric al
îmbarcării în trenul regal din 3 ianuarie 1948, va culmina cu jertfa supremă,
cu decesul în infirmeria temniţei Jilava, în 16 mai 1954; aproximativ în
aceeaşi perioadă în care îşi primeau cununa muceniciei la Sighet sau la Văcăreşti şi episcopii
uniţi.
Din mărturiile membrilor ASTRU (Asociaţia
Studenţilor Români Uniţi), dar şi din documentele serviciilor de informaţii
reiese şi strânsa legătură pe care Monseniorul Vladimir Ghika o avea cu tinerii
ardeleni sau bucureşteni greco-catolici. Astfel, începând cu anul 1946,
Monseniorul a ţinut şi a prezidat cu regularitate conferinţe la sediul ASTRU
din Strada Polonă. Din notele SSI (Seviciile Speciale de Informaţii) se mai
subînţelege şi intenţia Monseniorului Ghika de a merge la Cluj „pentru a iniţia
studenţimea din acest centru universitar pentru crearea unei asociaţii similare”
(Monseniorul
Vladimir Ghika în atenţia serviciilor de informaţii, 1945-1948,
Cristian Vasile). Însă, în toamna anului 1947, datorită măsurilor luate de
Guvernul Petru Groza împotriva cercurilor
maniste (în bună parte greco-catolice), Monseniorul a decis să-şi suspende
conferinţele ţinute la sediul Vicariatului greco-catolic din Bucureşti. Totuşi,
din aceleaşi note ale SSI rezultă că Nunţiatura încuraja continuarea acestor
conferinţe misionare. Cu toate acestea, datorită suferinţei fizice, dar şi
datorită terorii care se aşternuse peste ţară, Monse nu şi-a mai putut continua acţiunea pentru unirea tuturor
românilor sub o singură credinţă; mai ales după ce Biserica Română Unită cu
Roma, greco-catolică (modelul unităţii propuse de Monsenior în conferinţele
sale) a fost şi ea desfiinţată.
Într-o perioadă în care autorităţile
comuniste din România pregăteau desfiinţarea Bisericii Române Unite cu Roma,
greco-catolice, era de aşteptat ca acest tip de activitate a Monseniorului să
fie privită drept o înfruntare a regimului politic totalitarist abia instalat.
Profund mâhnit, datorită suprimării Bisericii Unite, în toamna anului 1948,
Prinţul Vladimir Ghika îi scria fratelui său Dimitrie: „Ultima lovitură este infama comedie a Bisericii Unite, suprimată, dar,
slavă Domnului, mai vie, în persecuţie decât oricând” şi „Cât despre Biserica Unită, persecuţia e în
toi. Cei cinci episcopi sunt la închisoare, peste 1000 de preoţi la fel. Cele
mai multe biserici din Ardeal au fost sigilate. La Bucureşti , Părintele
Chinezu a fost arestat, dar biserica nu este încă închisă. În general, oamenii
rezistă; iar preoţi în civil celebrează liturghia pe ascuns şi împart Sfintele
Taine, ajutaţi de laici buni. (…) Cel puţin, în toată această persecuţie nu mai
există măcar nici un pretext politic şi ai conştiinţa că suferi doar pentru
Dumnezeu” (Fratelui meu din exil,
Ediţia a II-a revăzută şi adăugită). Putem lesne descoperi în această
ultimă frază, la ce se aştepta sau ce anticipa, ce prevestea cu seninătate
Monseniorul în acele momente: suferinţa pentru Dumnezeu.
Dovadă incontestabilă a faptului că
(foarte curând) Fericitul Vladimir Ghika a iubit Biserica Universală şi, în mod
deosebit, Biserica românească, stă decizia sa definitivă de a rămâne în ţară
atunci când putea să plece şi să evite astfel întemniţarea şi suferinţa. Cu
toată libertatea primită de umanitate de la Creator , la cei 79 de ani ai săi, Prinţul
Bisericii şi al românilor a ales să-şi apere crezul şi să îmbrăţişeze acelaşi
tragic destin cu ceilalţi mărturisitori români ai credinţei din închisorile
bolşevice (printre care s-au aflat şi foşti învăţăcei ai conferinţelor ţinute
în Strada Polonă); şi, chiar mai mult, pe cât a mai avut putere, să le aducă
acestora linişte şi speranţă în suflet.
Acum, când ne apropiem de cei 60 de ani de
când a trecut la cele veşnice, Biserica, prin capul ei văzut, Sfântul Părinte
Papa Francisc, îl beatifică pe Prinţul, Monseniorul şi Martirul Vladimir Ghika
ca semn al speranţei că persecuţiile suferite pentru credinţă nu sunt inutile,
ci dimpotrivă, rodesc postum în viaţa
credincioşilor. Vom participa cu toţii la Sfânta Liturghie care va marca
acest eveniment, la 31 august, purtând speranţa că nu peste mult timp de la beatificarea
Monseniorului vom putea fi şi martorii ridicării la cinstirea altarelor a
episcopilor uniţi morţi în faimă de martiri sub acelaşi regim de tip
totalitarist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!