„…După ce a spus acestea,
sub privirile lor, El a fost înălţat şi un nor l-a ascuns din ochii lor. În
timp ce erau cu ochii aţintiţi spre cer şi El se înălţa, iată că le-au apărut
doi bărbaţi în haine albe şi le-au spus: «Bărbaţi galileeni, de ce staţi
privind la cer? Acest Isus, care a fost înălţat de la voi la cer, va veni tot
aşa cum l-aţi văzut mergând spre cer»” (Faptele Apostolilor 1, 9-11).
Înălţarea Domnului ne constrânge să reflectăm asupra
semnificaţiei cuvântului cer care
apare continuu în lecturile biblice şi chiar în numele sărbătorii. Însă există
persoane, chiar creştini, care confundă acest cer al credinţei cu cerul fizic
sau astronomic.
Creştinismul nu gândeşte cerul după schema spaţială jos-sus, ci
după schema temporală prezent-viitor. Atunci când vorbim despre cer, noi nu
înţelegem un spaţiu care este deasupra noastră, ci un eveniment care stă în
faţa noastră, spre care ne îndreptăm. Iar acest eveniment este întoarcerea
glorioasă a Domnului (Parusia), cerul nou şi pământul nou. După ce le-au spus
apostolilor „de ce staţi privind la cer?”,
cei doi îngeri le indică acestora şi direcţia în care să privească –
întoarcerea Domnului: „Acest Isus, care a
fost înălţat de la voi la cer, va veni tot aşa cum l-aţi văzut mergând spre cer.”
Luca este singurul evanghelist care prezintă Înălţarea Domnului
sub forma unei povestiri. Mai mult, el face aceasta prin două povestiri: una la
sfârşitul Evangheliei sale (capitolul 24) şi a doua la începutul Faptelor
Apostolilor (capitolul 1). Între aceste două texte, deosebirea care bate la
ochi este cea a timpului. În Evanghelie se spune că Înălţarea ar fi avut loc
chiar în seara Paştelui, iar în Faptele Apostolilor, după 40 de zile. Aceste 40
de zile au o valoare simbolică şi arată vremea unei revelaţii, dar şi a unei
încercări. Este suficient să amintesc de cele 40 de zile petrecute de Isus în
pustiu şi care au precedat misiunea sa. Acum, cele 40 de zile de după Paşti pot
însemna timpul de pregătire pentru misiunea Bisericii. Iată cum sărbătoarea
Înălţării la Cer
a Domnului inaugurează timpul Bisericii şi, totodată, inaugurează timpul
speranţei…
Într-o lume caracterizată de hedonism, care se gândeşte numai
la ea, lume limitată numai propriilor orizonturi consumisto-economice, care se
măguleşte cu gândul că este realistă; într-o astfel de lume, apostolii, un mic
grup de oameni, se prezintă ca purtătorii şi vestitorii constituirii unicei
societăţi ideale posibile – Biserica. În mijlocul oamenilor care au auzit mii
şi mii de cuvinte şi de idei, apostolii vin să le vorbească despre un Dumnezeu
protagonist, iniţiator şi despre o lungă istorie de fidelitate. Aceşti martori
ai speranţei le spun oamenilor dezorientaţi că cerul nu este dincolo de nori,
ci este aici pe pământ. Cerul nu este pentru mâine ci pentru astăzi.
Revenind la cuvintele celor doi îngeri, dacă cerul este pentru
noi Domnul care vine, atunci trebuie să fim în permanenţă vigilenţi, pentru că
El vine deja la noi în Euharistie, dar vine şi în cel sărman şi suferind.
Înainte de a merge noi la cer, vine cerul la noi. Trebuie numai să fim capabili
să-l recunoaştem!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!