Ştiţi cartea aceea groasă şi cu coperţi negre pe care o ţineţi
în bibliotecă şi pe care uneori, înaintea marilor praznice, o mai ştergeţi de
praf? Ei bine, acea carte se numeşte Sfânta Scriptură sau Biblia, este cea mai
editată carte şi chiar dacă unii dintre noi o păstrează la vedere, pe raftul
central al mobilei din sufragerie, ea nu este chiar un bibelou din porţelan
fin. Mă rog... poate fi îngrijită precum un bibelou, însă Sfânta Scriptură este
cu mult mai preţioasă decât orice ou Faberge, spre exemplu. Acum nu vă aruncaţi
asupra bietei cărţi cu gândul de a o valorifica, am spus doar că este cu mult
mai preţioasă, nu am spus că ar fi şi mai scumpă.
De ce este Biblia atât de preţioasă? Deoarece în paginile sale,
Dumnezeu însuşi ni se adresează în limbaj uman, pentru a ne descoperi tainele
sale. Cu alte cuvinte, autorul principal al Sfintei Scripturi este chiar
Dumnezeu, hagiografii (scriitorii care au redactat prin propriile puteri şi capacităţi
textul sacru) sunt doar autori secundari. Iar participarea directă a lui
Dumnezeu la redactarea cărţilor sfinte care alcătuiesc Biblia este numită inspiraţie.
Nu, cu siguranţă nu este vorba despre inspiraţia pe care o avem (sau nu) atunci
când le scriem celor dragi. Nu este vorba nici măcar de inspiraţia poeţilor sau
a artiştilor. Nu poate fi vorba despre aşa ceva, pentru că inspiraţia despre
care vorbesc acum este acţiunea, intervenţia divină prin care Dumnezeu se adresează
omului, prin limbaj omenesc. Gândiţi-vă la întruparea Mântuitorului... În acelaşi
mod ca şi în întrupare, şi în Sfânta Scriptură, Dumnezeu se umileşte, permite ca
mesajul, cuvântul său să fie îmbrăcat în mesaje sau cuvinte de tip uman, care
sunt imperfecte.
Atunci când citim Sfânta Scriptură trebuie să ne întrebăm, în
permanenţă, ce doreşte Domnul de la noi, care este mesajul din spatele textului
respectiv? Însă va trebui să ţinem seama şi de cultura şi de timpul în care au trăit
hagiografii, de genurile literare folosite în respectiva epocă, de modul în
care se vorbea sau se povestea în acele vremuri. Şi aceasta pentru că Biblia,
cu siguranţă, cuprinde o mulţime de texte dificile, greu de înţeles sau acceptat.
Sfântul Apostol Petru ne-a şi avertizat: „Sunt
unele lucruri greu de înţeles, pe care cei neştiutori le răstălmăcesc spre
pierzarea lor”. Astfel, în timpul lecturii Sfintei Scripturi, putem
distinge mai multe sensuri: cel literar (este sensul care ne învaţă faptele pe
care să le facem), cel alegoric (ne învaţă ce trebuie să credem), cel moral (ne
învaţă ce trebuie să facem) şi cel anagogic (sensul care ne învaţă care ne este
idealul).
Cu toate că Sfânta Scriptură deţine un rol central în liturgie,
Biserica ne îndeamnă pe toţi creştinii ca, prin lectura frecventă a Bibliei, să
ajungem la o mai profundă cunoaştere a Mântuitorului. Sfântul Ieronim spunea şi
el: „Necunoaşterea scripturilor înseamnă necunoaşterea
lui Hristos”. Iar cea mai bună modalitate de a-l cunoaşte pe Isus este
citirea (barem) a Noului Testament, începând cu cărţile care au conţinut istoric
(cele patru evanghelii - ale lui Matei, Marcu, Luca, Ioan - şi Faptele
Apostolilor) şi continuând cu cele didactice (scrisorile pastorale ale lui
Pavel şi scrisorile catolice sau universale ale lui Iacob, Petru, Ioan şi
Iuda).
Pentru încheiere am păstrat motto-ul următor: „Nu ajunge să aveţi Biblie, ci trebuie să o şi
citiţi; nu ajunge să citiţi Biblia, ci trebuie să o şi înţelegeţi şi meditaţi;
nu ajunge să o înţelegeţi şi să o meditaţi, ci TREBUIE SĂ O TRĂIŢI!”
:)))))
RăspundețiȘtergereCine poate dovedi ca "Biblia atât de preţioasă? Deoarece în paginile sale, Dumnezeu însuşi ni se adresează în limbaj uman, pentru a ne descoperi tainele sale"?
In special, CREDINTA, cea pe care o detinem sau nu!
ȘtergereOare avem nevoie de fotografia iubitei / iubitului pentru a ne aminti ca ea / el exista!?
RăspundețiȘtergereIcoanele sunt reprezentari ale lui Dumnezeu sau ale sfintilor, nu idoli. Cand sarut fotografia iubitei nu sarut hartia sau culorile ei ci o sarut chiar pe cea care este reprezentata de fotografie. Incercati sa priviti din acest punct de vedere rolul icoanelor sau al statuetelor.