joi, 12 aprilie 2012

Unul dintre voi mă va vinde!... Eu, Doamne?


Adevărat vă spun, unul dintre voi mă va vinde”… „Nu cumva eu sunt, Doamne!?” (Matei XXVI, 21-22). Nu cumva şi noi suntem la fel ca Iuda, trădătorul care la Cină a muşcat din trupul pe care mai apoi l-a vândut şi a băut sângele la a cărui curgere a contribuit? O, nu, sigur că nu, noi nu suntem trădători! Poate mai bine ne-ar plăcea să credem că suntem precum ceilalţi 11 ucenici. Da, da, mai bine să fim ca ceilalţi 11, decât ca Iuda! Însă, suntem siguri că aceasta este alegerea cea mai bună? Să fim precum cei care au dat bir cu fugiţii când, de fapt, Isus ar fi avut indispensabilă nevoie de susţinerea lor? Sau să fim ca Petru, spre exemplu, persoana cea mai de încredere a Mântuitorului, cel care s-a lepădat de trei ori de dânsul?…

Aşadar, noi pe cine imităm atunci când preferăm o partidă de shopping sau tolănirea în faţa ecranelor plate, în defavoarea unei participări la slujbele Săptămânii Patimilor? Probabil pe cei 11. Pe cine imităm atunci când, în loc să le facem cunoscută copiilor viaţa lui Isus, ne maimuţărim, luându-ne în serios rolul de urecheaţi drăgălaşi şi împovăraţi de pungi pline de cadouri, şi aşa trădăm semnificaţia reală a sărbătorilor? Probabil pe Iuda. Pe cine imităm atunci când evităm să le vorbim colegilor de serviciu despre relaţia noastră cu Isus şi ne lepădăm de el, căutând alte subiecte care să ne facă mai interesanţi? Probabil pe Petru.

Recent, am citit despre faptul că, la începutul anilor ’50, statul ateu cu caracter bolşevic, din România, mutase vacanţa de Crăciun cu o săptămână după sărbătoarea Naşterii Sfântului Prunc şi o rebotezase Vacanţă de Iarnă. Dar noi, cei care ne bucurăm de libertatea post-comunistă, noi cum tratăm marile praznice ale creştinismului?… Nu încercaţi să-mi răspundeţi, întrebarea era retorică. Adevărul adevărat este că nu facem nimic altceva decât să desăvârşim munca începută de regimul totalitarist al ultimei jumătăţi de secol al XX-lea, şi anume să golim aceste praznice de tot ceea ce au ele mai sfânt. Cum? Păi, am reuşit să-i oferim sărbătoarea Naşterii Domnului lui Moş Crăciun, mutând chiar şi steaua din Bethleem, tocmai în dalba Laponie; am reuşit să-i dăruim Paştele - care era numai şi numai al Domnului - unui mamifer drăgălaş cu urechi lungi şi cu coadă scurtă, probabil din cauză că preferăm pufoşenia acestui animăluţ, ororii patimilor unui Om şi Dumnezeu; şi, de fapt, am reuşit să transformăm mai toate marile sărbători creştine, hramurile bisericilor şi ale localităţilor, în matrapazlâcurile şi chermezele bâlciurilor cu iz de grătar şi muzică orientală.

Dar timpul încă nu este trecut cu totul. Noi, însă, cu cine să ne mai asemănăm?…

Fără moarte nu ar fi existat Înviere. Fără participarea la patimi, la moarte şi la înmormântare, nu putem fi vrednici de Lumina Învierii. Nu avem cum! Aşadar, mai bine ar fi să ne asemănăm cu femeia păcătoasă, cea care a prevăzut supliciul lui Isus şi care i-a uns inima Domnului prin spargerea vasului de alabastru. Să o imităm pe Veronica şi pe femeile miloase, cele care l-au urmat pe Răstignit pe calea crucii şi i-au arătat compasiunea ce i-o purtau! Să nu-l părăsim, să nu-l vindem şi noi, ci dimpotrivă, să participăm cu pietate la ceremoniile care retrăiesc ultimele momente din viaţa lui Isus! Numai în acest fel ne putem bucura şi noi de privilegiul acordat mironosiţelor: acela de a fi primii martori ai Învierii Sfinte a Mântuitorului.

5 comentarii:

  1. Parinte, m-am facut foarte mic de rusine in fata realitatii pe care ai descris-o. In timpul lecturarii acestui articol am tot asteptat sa gasesc un moment in care sa ma unflu in pene de stilul meu de crestin dar nu am gasit asa ca tot mic am ramas. Pace.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Frumusetea crestinismului tocmai in aceasta consta: ni se ofera sansa sa ne intoarcem la Tatal (precum fiul cel risipitor) in orice clipa a vietii; clipa dupa clipa, primim aceasta sansa la infinit. Sarbatori sfinte!

      Ștergere
  2. Eu imi amintesc ca intr-un an, pe vremea lui Ceausescu, a picat Pastele pe 8 mai, de ziua PCR si a trebuit sa mergem la scoala, in pionier, prezenta fiind obligatorie. A fost cea mai trista adunare, nu aveam niciun chef si parca si profesorii erau jenati, dar nu aveau ce sa faca. Ei, cat despre iepuras, culmea, am auzit dupa Revolutie, se pare ca in comunism nu prea aducea cadouri. Totdeauna, Pastele mi s-a parut o sarbatoare mai grava cumva, inclinata spre meditatie, nu spre veselie. Normal ca ne bucura Invierea Domnului, dar ne si gandim la conditia umana. Va urez si eu sarbatori fericite!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si cand ne gandim ca din ce in ce mai multi oameni isi manifesta nostalgia dupa acele vremi... E bine ca din cand in cand sa le mai aminteasca cineva de "libertatile" la care regimul bolsevic ii supunea. Va multumim, doamna profesoara!

      Ștergere
  3. trist , padre! si adevarat...numai ca asta s-a intamplat de cand e lumea! asa sunt oamenii, slabi, uituci si profitori! si pentru asta e vinovata si biserica! toata! boierii faceau ce le taia capul si cand se apropia sfarsitul "tranteau" repede o manastire ca sa-si cumpere loc "cu verdeata", domnitori facuti sfinti asa "la apelul bocancilor"...pana in 89 marile sarbatori le serbam in ardeal ca pe aici nu prindeai picior de preot la usa...
    acum , culegem ce-am semanat! mai ai putina rabdare ca se apropie bac-ul! atunci vor intra pentru cateva minute tinerii iarasi in biserici.
    vorba aia "cand un lucru fara cale , cale dand, alte lucruri fara cale se vor naste prea curand"! ori dupa 40 de ani de intuneric si tacere ce vrei??? dar priveste partea plina a paharului:o sa ai de munca!!!

    RăspundețiȘtergere

Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!