Pentru a schiţa misiunea Mariei în
misterul mântuirii, ar trebui să urmărim figura acesteia ascunsă în textele
veterotestamentare, în umbre şi simboluri (spre exemplu: Geneză III, 15, Isaia
VII,14, Mihea V, 2-3) şi abia apoi în cele neotestamentare, tot ascunsă, însă
de data aceasta în umbra Fiului său. Aşadar, Sfânta Scriptură nu ne oferă un
discurs particular referitor la Sfânta Fecioară Maria, vorbindu-ne despre ea numai
în legătură cu Hristos. În cele 27 de cărţi ale Noului Testament găsim
aproximativ 200 de fragmente referitoare la Mama lui Isus, lucru explicat prin faptul că în
centrul mesajului apostolic se află persoana
Cuvântului Întrupat, nu cea a mamei
sale.
Cu toate acestea, după extazul iniţial al
ucenicilor provocat de Învierea şi Înălţarea Învăţătorului lor, Biserica
primară a reuşit – pornind de la Misterul
Pascal – să recitească
textele scripturistice şi să interpreteze cele
viitoare cu referire mai ales la venirea Mântuitorului în glorie, în
calitatea sa de Judecător. Deoarece episoadele mariane participă la evenimentul Hristos, în această recitire va fi inserată şi Maria, şi
astfel, poporul creştin face din Sfânta Fecioară o proprietate a credinţei sale, numindu-o Mama Domnului.
În decursul veacurilor Maria a fost invocată
şi cu alte titluri ca: Mamă a lui
Dumnezeu, Mama credincioşilor,
sau Mama noastră, titluri care
accentuau relaţia personală cu fiecare din fiii săi. Mai apoi, dându-se o mai
mare atenţie misterului Bisericii şi relaţiei pe care aceasta o are cu Mama lui Isus, Mariei i s-a atribuit
constant titlul de Mama Bisericii.
De fapt, această titulatură reflectă profunda convingere că Maria nu este doar
Mama persoanei lui Hristos, ci şi Mama credincioşilor. Aceea care deja fusese
recunoscută ca Mamă a mântuirii, a harului, a vieţii, a celor răscumpăraţi, a
celor vii, a fost proclamată, pe bună dreptate, Mama Bisericii.
Aşa cum deja am spus, Maria este legată în
mod indiscutabil de Misterul
Întrupării Cuvântului. De aceea, fiind „scară
cerească pe care a coborât Dumnezeu”
la oameni, ea trebuie să fie şi „punte
care trece la cer pe cei de pe pământ”, aşa cum însuşi Acatistul Maicii Domnului ne dezvăluie. Maria, este Mijlocitoarea
prin care Tatăl ne-a oferit cel mai mare Dar al său; însă în acelaşi timp, ea
este şi Mijlocitoare a harurilor de care avem nevoie pentru a ne câştiga
mântuirea. Sfânta Fecioară îl coboară pe Dumnezeu la om, iar mai apoi îl înalţă
pe om la Dumnezeu ,
trecând sufletele din moarte la viaţă. În acest mod, Biserica subliniază
misiunea Mariei de Mijlocitoare care nu împiedică unirea directă a creştinilor
cu Hristos, dimpotrivă, o înlesneşte.
Biserica devine şi ea Mamă după modelul
Mariei, în măsura în care îl naşte pe
Hristos în inimile credincioşilor săi. Cele două mame, Maria şi Biserica, sunt
esenţiale în viaţa creştină. Maternitatea Bisericii se manifestă prin
predicarea Cuvântului lui Dumnezeu, prin iertarea păcatelor şi prin
administrarea sacramentelor; în timp ce maternitatea Mariei este manifestată
prin revărsarea harului divin peste fiecare dintre fiii Fiului său. Sfânta
Fecioară se bucură în Biserică de un cult special pe care teologia îl defineşte
prin termenul hiperdulie, termen ce exprimă
superioritatea cultului marian faţă de simpla veneraţie sau devoţiune (dulie) prin care Biserica îi cinsteşte
pe sfinţi. Hiperdulia adusă Mariei este exprimată de Biserică prin: cult
liturgic (sărbători, texte liturgice, iconografie, cântece), pietate populară
(devoţiuni, pelerinaje la sanctuarele mariane) şi prin reflecţie teologică.
Dacă în Occident, Biserica vorbeşte în mod
special de maternitatea spirituală a Mariei, de Mamă a Bisericii sau a tuturor
oamenilor, ritul oriental (bizantin) o cinsteşte pe Fecioara Maria ca Mamă a
lui Dumnezeu, sau simplu – Maică. Cu
toate acestea, devoţiunea faţă de Maria în liturgia bizantină se manifestă în
profunde şi variate expresii cu bogat conţinut teologic. Din această cauză,
teologii caracterizează prezenţa Sfintei Fecioare Maria în liturgia şi pietatea
bizantină prin termenul omniprezenţă,
Maica Domnului fiind venerată în celebrări pe tot parcursul anului liturgic.
Pe de altă parte, nenumăratele creaţii de
artă, poeziile şi textele literare care i-au fost dedicate, dovedesc interesul
deosebit pe care chiar şi lumea laică i-l oferă Mariei. Merită amintite măcar
poemele eminesciene închinate Fecioarei: Revars
asupra mea, dar mai ales cele două capodopere ale poeziei religioase
româneşti, Rugăciune şi Răsai asupra mea, imnuri mariane care
încununează lirica religioasă a lui Mihai Eminescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!