Atunci când se vorbeşte despre drepturile reproductive, mai ales din
partea mişcărilor feministe, se porneşte un reflex defensiv de tipul: cum poate
Biserica Catolică să încerce desfiinţarea unor drepturi intangibile, obţinute
după ani de lupte cu atâta dificultate!? Însă o analiză corectă a problemei
demonstrează că istoria cuceririlor drepturilor femeilor în cadrul
organizaţiilor politice internaţionale şi apariţia numitelor drepturi reproductive nu au origini
comune. Ele s-au născut din judecăţi diferite, chiar opuse.
În momentul în care Biserica s-a
încăpăţânat să accepte separarea între sexualitate şi procreare, ea a devenit
în ochii lumii contemporane cea mai mare adversară a drepturilor femeilor,
drepturi care se identifică tot mai mult în ultimii ani cu drepturile
reproductive. Faptul că Biserica depune eforturi considerabile pentru
instruirea femeilor şi pentru apărarea demnităţii acestora, nu este suficient
pentru a contrabalansa imaginea Bisericii care îşi păstrează ferm poziţia de NU
faţă de avort, care deja este considerat dreptul
feminist prin excelenţă.
Iată însă o imagine justă a campaniilor
pentru controlul naşterilor - campanie asociată cu dreptul reproductiv al
femeii - în ţările din lumea a treia: în loc să se ofere femeilor oportunităţi de
liberă alegere şi de emancipare, acestea, femeile, dar mai ales corpurile lor,
în urma intervenţiilor contraceptive,
devin banale obiecte lipsite de orice fel de drepturi sau demnitate. Într-un
interviu acordat publicaţiei New York
Times, medicul responsabil cu programul de sterilizare din Bombay declara:
„Dacă au fost unele excese, nu mă
condamnaţi. Trebuie să-l consideraţi ca pe un război… vă place sau nu, mai sunt
şi morţi.”
De fapt, drepturile reproductive sunt, în
mare măsură, un instrument confortabil în mâinile organismelor politice pentru
a planifica creşterea demografică. În acelaşi timp însă, în lumea occidentală, infertilitatea
cuplurilor devine o problemă care aduce în prim-plan o nouă formă de
manipulare. După ce sexualitatea şi procrearea au fost separate, datorită
noilor tehnologii ale reproducerii, se promovează şi separarea între procreare
şi corpul matern (vezi FIV)!
Aşadar, lucrurile s-au schimbat. Faptul că
Biserica se ambiţionează să apere viaţa umană, demnitatea individului care pare
că devine doar un instrument, dar şi naturaleţea procreaţiei, face ca atacurile
împotriva Bisericii Catolice să devină tot mai severe, într-un climat european
de globalizare laicistă.
Pentru a înţelege mai uşor cum drepturile
femeilor au devenit laitmotiv al politicilor antinataliste şi care s-au
metamorfozat într-un mod stilat în drepturi
reproductive, vă voi aminti de politica
copilului unic în Republica Populară Chineză, politică abandonată astăzi în
mod oficial. Articolul 49 al Constituţiei chineze obliga perechile căsătorite
la planificare familială. Pentru a se putea căsători şi avea copii, era necesar
permisul administraţiei care se acorda doar pentru prima sarcină. După prima
naştere, femeii i se impunea implantarea unui IUD (Intra Uterine Device), iar dacă
rămânea din nou însărcinată, era constrânsă să avorteze. Iată şi alte tipuri de
sancţiuni aplicate celor care încălcau Articolul 49: amenzi, închisoare,
sterilizări forţate, izolare socială completă, abandonarea copiilor în
orfelinate şi uneori chiar uciderea nou-născuţilor.
Astăzi aceste fapte sunt suficient de
cunoscute. Mai puţin cunoscută este complicitatea UNFPA (United Nations for Population Fund), care este o agenţie creată de
ONU în 1969. Aceasta a finanţat politica coercitivă chineză, a colaborat cu aceasta, oferindu-şi propriile competenţe, iar cel mai rău lucru care i se poate imputa
este faptul că nu a denunţat responsabilii acestei mari încălcări a drepturilor
omului, ba chiar i-a acoperit cât a fost posibil! Pe site-ul unfpa.ro
veţi găsi definiţia acestei agenţii internaţionale care „promovează dreptul la viaţă al fiecărui om” mai puţin - aş adăuga
eu - al copiilor nenăscuţi din ţările considerate de lumea a doua sau a treia!
Fiind presată de Statele Unite, UNFPA a întrerupt între anii 1994 şi 1998
subvenţiile către China; iar în 2002, SUA chiar au suspendat finanţarea către
această agenţie.
O altă grijă a ONU este aceea de a promova
un nou lexic care să ascundă, să cenzureze şi apoi să înlocuiască scopurile şi
conceptele percepute ca fiind negative, cu unele considerate pozitive. Iată şi
câteva exemple în acest sens: avortul nu mai este numit înrerupere voluntară a sarcinii, ci reglare menstruală (!); cu aceeaşi abilitate lingvistică, UNFPA a
redenumit kit-ul de întrerupere a
sarcinii - distribuit în taberele de refugiaţi - cu kit de urgenţă pentru sănătatea reproductivă; metodele abortive au devenit şi ele metode
contraceptive; iar ziua de după (începutul
conceperii, a se înţelege) este mai nou numită contracepţie
de urgenţă.
Aşa cum deja am precizat, separarea dintre
sex şi procreaţie se adânceşte tot mai mult, devenind o separare între
procreaţie şi corpul femeii, şi riscând astfel să se ajungă la distrugerea
semnificaţiei maternităţii şi chiar a fiinţei feminine. Dacă acest scenariu
prost nu se va realiza, acest fapt se va datora şi capacităţii
Bisericii de a rezista presiunilor internaţionale şi de a-şi menţine refuzul
categoric în faţa oricărei forme de manipulare a maternităţii; iar imaginea Bisericii, aceea de inamic de temut, cel mai probabil va fi revizuită şi
substituită de cea corectă: a unui aliat devotat al femeii.
*Celor care sunt interesaţi de această
temă, le recomand: Împotriva creştinismului, ONU şi Uniunea Europeană ca nouă ideologie
– Lucetta Scaraffia şi Eugenia Rocella, Editura Presa Universitară Clujeană,
2007.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!