Aşa cum insinuam în materialul precedent,
adică doar la nenumăratele dvs. insistenţe (a se vedea numărul mare de
comentarii la postarea anterioară), voi continua, tot după umila-mi pricepere,
şirul consideraţiilor simbolistice ale celebrării euharistice de rit bizantin.
Ajunsesem, aşadar, la începutul Liturghiei Euharistice, acest moment
fiind marcat de Imnul Heruvimic. Acesta, ne îndeamnă ca de acum să fim mai
atenţi, lepădând grijile cotidiene, pentru a-l putea primi pe Împăratul tuturor
prin Sfânta Împărtăşanie. Vohodul cel mare, adică ducerea
cinstitelor daruri de la masa proscomidiei (din stânga Altarului), pe Sfânta
Masă simbolizează drumul Mântuitorului din Betania în Ierusalim, atunci când
poporul îi aducea Domnului cântări de laudă ca unui împărat. Depunerea
darurilor pa Masa Altarului ne aminteşte de foişorul Cinei celei de Taină din
Ierusalim; însă mai târziu, pe parcursul desfăşurării Sfintei Liturghii,
acestui gest liturgic i se vor atribui şi alte semnificaţii: înălţarea pe
cruce, îngroparea, învierea şi înălţarea la ceruri. Sfânta Masă, prin
poziţionarea ei în mijlocul Altarului, simbolizând cerul şi pământul care se
unesc pentru jertfa ce urmează să fie înfăptuită.
Acoperământul cel mare sau Aerul
care este aşezat de preot peste Disc şi Potir ţine locul pietrei cu care Iosif
din Arimatea a pecetluit mormântul, însă înainte de aceasta, Aerul pus peste
Sfintele Vase redă atmosfera întunecată a nopţii în care Isus Hristos a fost
trădat. În timpul Crezului, acest acoperământ va fi fluturat deasupra darurilor pentru a mărturisi adierea blândă sau trecerea Spiritului.
Voi sări peste ectenia şi dialogul preotului
cu credincioşii înainte de rostirea Crezului, amintind doar de practica
Bisericii primare de a-i invita pe catehumeni (cei nebotezaţi) să iasă afară şi
de a le închide uşile acestora la îndemnul: Uşile, uşile!... Aşadar,
nu puteau să fie prezenţi în faţa misterului care urma, decât cei credincioşi,
cei care deja erau parte integrantă din comuniunea ecleziastică.
„Darul Domnului nostru Isus Hristos,
dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtăşirea Sfântului Spirit…”
reprezintă darurile sfintei Treimi prefigurate de vizita făcută de cei trei
îngeri lui Avram, la stejarul de la
Mamvri. Îndemnul „Sus să avem inimile!” semnifică
înălţarea inimilor pentru a putea înţelege taina care va urma şi pentru a ne
ridica acolo de unde am coborât; înălţarea inimilor pentru a fi în acord cu
Inima lui Dumnezeu.
Urmează apoi momentul culminant al întregii
celebrări euharistice. După „Luaţi, mâncaţi…” şi „Beţi
dintru acesta toţi…” este invocată puterea Sfântului Spirit pentru ca
darurile oferite să fie consacrate, adică să se prefacă în chiar Trupul şi
Sângele lui Hristos, care mai apoi să fie primite spre mântuire. „Ale
Tale dintru ale Tale, Ţie îţi aducem…” înseamnă că cele care ne-au fost
transmise prin Sfinţii Apostoli (adică Trupul şi Sângele celui care a hotărât:
„Aceasta să o faceţi spre amintirea mea”),
pe acelea le aducem pentru salvarea noastră.
„Mai ales pentru Preasfânta…” pentru
că se cuvine ca noi să o lăudăm pe Doamna a toate şi să întărim cuvintele
îngerului care i-a rostit: „Bucură-te
ceea ce eşti plină de har…” În acest moment Biserica este adunată în jurul
sfintei Fecioare Maria.
După rugăciunea Tatăl nostru, în timp ce
rosteşte cuvintele „Sfintele Sfinţilor!”, preotul înalţă Sfântul Trup de pe Disc,
gest liturgic care simbolizează înălţarea Domnului pe cruce, moartea pe ea, dar
şi însăşi învierea sa. Chiar dacă în acest moment preotul împarte Sfântul Trup,
totuşi acesta rămâne neîmpărţit şi netăiat în bucăţi, în fiecare părticică din
cele tăiate aflându-se acelaşi Dumnezeu-om întreg. Apa caldă care este turnată
în Potir aminteşte de cele două elemente (apa şi sângele) pline de căldură care
s-au scurs din coasta împunsă a Mântuitorului.
Împărtăşirea preotului
(preoţilor) închipuie împărtăşirea Apostolilor înainte de patimă, la Cina cea de Taină. Însă
îndemnul: „Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi!”
îi face şi pe credincioşi responsabili în momentul apropierii de Sfântul
Sacrament. Mai ales, fără credinţă nu putem dobândi nimic din cele care ne sunt
necesare mântuirii. Cei care se cuminecă sunt datori apoi să stea cu cugetul, sau cu mintea dreaptă, ca astfel să poată mulţumi pentru onoarea de a gusta din
Sfintele Taine.
Rugăciunea amvonului (cea
rostită înaintea sfârşitului celebrării de preot) este, de fapt, recapitularea în ordine a
cererilor şi rugăciunilor făcute în taină de către preot în timpul Sfintei
Liturghii.
În încheiere amintesc şi de Anaforă,
pâinea binecuvântată de către preot, care a rămas din cea adusă ca dar la Altar. Din această
pâine primită înainte de începutul celebrării, în timpul Proscomidiei, preotul scoate părticelele necesare şi Agneţul (partea care va deveni Trupul
Domnului). Restul de pâine (anafora) este oferită credincioşilor ca un
contradar şi simbolizează trupul Sfintei Fecioare.
Avem într-adevăr un rit deosebit de bogat şi cu multe rugăciuni profunde (păcat că majoritatea rămân doar în taină, spuse... altădată sau tăiate masiv în timpul celebrărilor).
RăspundețiȘtergereÎmi ridic însă întrebarea: dacă avem acestă comoară liturgică, de ce căutăm să o latinizăm? Sau: de ce se caută mereu alternativa concelebrării în ritul latin?
Touchet, Christian!
RăspundețiȘtergere