Adeseori, în discuţiile pe care le am cu
prietenii, încercăm să desluşim simbolurile Sfintei Liturghii, izvorul harului
şi al sfinţeniei şi centrul cultului creştin. Prin desfăşurarea ritualului său
încărcat de momente simbolice profunde, Sfânta Liturghie ne ilustrează viaţa şi
activitatea Mântuitorului, creându-se astfel mediul favorabil apropierii de
Dumnezeu şi făcându-ne să trăim realitatea prezenţei domnului Isus Hristos la
fiecare participare euharistică. Iată de ce participarea la Liturghie a devenit
datoria fundamentală a oricărui creştin, membru deplin al Bisericii.
Plecând deci de la acest fapt, mă voi strădui
să prezint, fără pretenţia de a fi un specialist în liturgică, semnificaţia
simbolică a unor acte de cult sau părţi pe care le remarcăm în desfăşurarea
ritualului Sfintei Liturghii. Până la dispariţia catehumenatului (secolul al
VI-lea), explicarea Sfintelor Sacramente şi a cultului, în general, s-a făcut
prin cateheze, necesare celor care trebuiau să primească Botezul (catehumeni)
pentru a deveni creştini. Astăzi, foarte puţini creştini care au fost botezaţi
în prima parte a vieţii se mai întorc la Biserică pentru a-şi însuşi catehezele necesare
cunoaşterii vieţii şi moralei creştine. Pentru aceştia, dar mai ales pentru cei
care după primirea botezului au uitat să mai intre în casa Tatălui îndurător, este
nevoie de un profund proces de (re)catehizare.
Să revenim la tema anunţată… În debutul
Sfintei Liturghii, îl auzim pe preot rostind: „Binecuvântată este împărăţia
Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Spirit…”, cuvinte prin care îl
preamărim pe Dumnezeul cel care ni s-a descoperit ca fiind întreit în persoane.
Acestei doxologii, creştinii îi răspund: „Amin!” care înseamnă: cu adevărat sau aşa să fie. Apoi este recitată Ectenia mare sau a păcii: „Cu pace Domnului să ne rugăm…”, cea care cuprinde intenţiile de
rugăciune ale Bisericii, intenţii cărora credincioşii le răspund cu enunţul: „Doamne
îndură-te către noi” sau „Doamne
miluieşte-ne”.
Urmează citirea Antifoanelor, fragmente extrase
(mai ales) din Vechiul Testament care simbolizează prezicerile profeţilor despre
Mesia şi între care sunt rostite Ecteniile mici: „Iară şi iar cu pace Domnului să ne rugăm”.
Adică: mereu, mereu (fără răgaz), cu mintea liniştită, să ne rugăm Domnului.
În timpul celui de-al treilea antifon (duminica se citesc Fericirile), preotul face Vohodul cel mic, ieşind în
procesiune cu Evanghelia din Altar până în mijlocul Naosului, apoi
întorcându-se şi reaşezându-o pe Sfânta Masă. Această ieşire simbolizează
începerea activităţii publice a Mântuitorului prin propovăduirea evangheliei
sau ieşirea Domnului la propovăduire. Sau am putea spune că în timpul Sfintei
Liturghii, Hristos, prin cuvântul evangheliei Sale, este descoperit de către
credincioşi.
Trisaghionul, sau imnul „Sfinte Dumnezeule…” înfăţişează cele
trei persoane ale dumnezeirii astfel: Sfinte
Dumnezeule – Tatăl, Sfinte tare –
Fiul şi Cuvântul, Sfinte fără de moarte
– Sfântul Spirit, cel de viaţă făcător şi care se revarsă peste fiii Bisericii
şi se îndură către ei făcându-i nemuritori prin Botez. Însă cele trei formule
ale cuvântului Sfinte, se potrivesc
toate şi fiecărei persoane a Sfintei Treimi, pentru că oricare dintre acestea
este şi sfântă, şi tare, şi fără de moarte.
După Trisaghion
se citeşte Apostolul, adică un pasaj din Faptele Apostolilor sau din Epistolele neotestamentare. Acest moment
simbolizează alegerea Apostolilor, consacrarea lor (investirea cu putere
divină) şi răspândirea învăţăturii (seminţei) primite pe cuprinsul întregului
mapamond. Cântarea Aliluia de după citirea Apostolului este un imn îngeresc care
înseamnă laudă sfântă şi întreită adusă de îngeri lui Dumnezeu (Al – Tatăl, Il – Fiul şi Uia –
Sfântul Spirit). În timpul acestei cântări preotul face Cădirea prin mişcarea
continuă a cădelniţei. Tămâia simbolizează umanitatea lui Isus Hristos, iar
focul, dumnezeirea. Fumul binemirositor simbolizează harul şi mireasma
revărsate de Sfântul Spirit.
Citirea Sfintei Evanghelii (ca şi cea
precedentă, a Apostolului) dezvăluie taina cuvântului încredinţat Bisericii.
Citirea pericopelor evanghelice în cadrul Sfintei Liturghii reprezintă dorinţa
primilor creştini de a păstra nealterat cuvântul Mântuitorului. Evanghelie înseamnă venirea Fiului lui
Dumnezeu; dar mai înseamnă şi vestea cea bună, faptul că Dumnezeu ni s-a
revelat în mod vizibil şi ne-a vorbit direct, gură către gură. Prin Liturghia Cuvântului ni se oferă prima
hrană a sufletului, adică suntem iniţiaţi pentru a putea descoperi adevărata
hrană care ne este pregătită: cuminecarea cu Trupul şi Sângele.
După citirea Sfintei Evanghelii urmează Predica
rostită de preot şi apoi o succesiune de cereri (ectenii) care simbolizează
învăţătura Mântuitorului Hristos din timpul celor trei ani de activitate
publică. Printre aceste cereri, înainte de Imnul Heruvimic, preotul rosteşte în
taină o rugăciune în care imploră curăţirea şi iertarea de păcate pentru a ne
apropia „nevinovaţi şi fără de osândă” de Sfintele Taine. Aici se termină prima
parte a celebrării euharistice, cea numită Liturghia Cuvântului; cântarea „Noi,
care pe Heruvimi…” marcând începutul celei de-a doua mari părţi, Liturghia
Euharistică, de al cărei conţinut simbolic vom încerca să ne apropiem într-o
postare viitoare, bineînţeles numai la îndemnul şi cu îngăduinţa dumneavoastră.
La îndemnul meu îţi îngădui să scri mai departe despre sfânta liturghie şi dacă se poate mai amănunţit.
RăspundețiȘtergereNu mi-am propus sa "dezleg" chiar toate tainele Sfintei Liturghii (ea ramanand totusi o taina), insa ar fi interesant sa luam, rand pe rand, fiecare moment al celebrarii si sa incercam sa-i intelegem originea.
Ștergere