Unul dintre
obiectivele majore ale Reformei catolice iniţiată la Conciliul de la Trento (1545-1563) era
crearea seminariilor diecezane. Pe ele trebuia să se sprijine procesul de
promovare şi impunere pe scară largă a unui nou tip de preot, văzut drept cheia
de boltă a întregii mişcări de revitalizare şi de transformare a Bisericii.
Seminarul posttridentin avea menirea
de a asigura un cadru unitar de instruire metodică a viitorilor preoţi; un
cadru apt să le ofere acestora o pregătire teologico-liturgico-canonică
standardizată care să le cultive un model de comportament social şi care să-i
responsabilizeze în legătură cu datoriile lor pastorale. O astfel de instituţie
s-a dorit a fi şi cea creată la
Blaj în 1754, deoarece inaugurarea şcolilor din Blaj a reprezentat
nu numai un simplu eveniment istoric, ci a devenit punctul de plecare în
maturizarea intelectualităţii transilvănene şi nu numai a acesteia.
În mod
general, şcoala catolică este văzută drept unul dintre instrumentele prin care
Biserica îşi realizează menirea ei de învăţare şi formare a tinerilor atât prin
educatorilor săi, dar şi cu sprijinul părinţilor şi al comunităţii bisericeşti.
Având scopuri precise, şcolile catolice se adresează unor destinatari care nu
sunt neapărat de confesiune catolică, iar acest fapt poate fi verificat în
istoria şcolilor greco-catolice din Transilvania care, în decursul anilor, au
găzduit şi format şi viitori clerici de confesiune ortodoxă.
Influenţat
în mod cert de spiritul tridentin, Sinodul convocat de Atanasie Anghel în 8
iunie 1702 a
hotărât înfiinţarea la Alba
Iulia a unor şcoli româneşti şi, totodată, ca cei mai
înzestraţi cinci tineri să fie trimiţi la şcolile mari din Viena, Tyrnau
(Târnavia) şi Roma. Tot la acest Sinod s-a hotărât tipărirea mai multor cărţi
şi s-a discutat problema scutirii preoţilor de dijme, scutire pe care nobilii
protestanţi nu o respectau.
Sinodul din
iunie 1702 a
rămas în istorie prin faptul că a marcat începutul acelui ambiţios program de
educaţie care se va suprapune istoriei Bisericii Unite. Spunem aceasta pentru
că în acest sinod s-a lansat proiectul unei şcoli româneşti la Alba Iulia , s-a cerut
repunerea în funcţiune a tipografiei pentru reeditarea de catehisme şi
abecedare româneşti şi tot la acest sinod, aşa cum deja am amintit, s-a hotărât
pentru prima dată ca tinerii români să fie trimişi la studii mai înalte, la
şcolile catolice de la Viena ,
Tyrnau şi Roma.
Fără
îndoială, aceste iniţiative au aparţinut iezuiţilor care de altfel erau
organizatori ai învăţământului catolic, iar unul dintre principiile activităţii
lor era chiar răspândirea şi consolidarea catolicismului prin şcoală. De
altfel, un rol de seamă în propagarea Unirii şi în formarea intelectualităţii
româneşti l-a avut Colegiul iezuit din
Cluj, instituţie cu rang universitar care avea facultăţi de filozofie şi de
teologie. În 1703, acest colegiu era frecventat de 45 de elevi români. Printre
cei care au fost şcoliţi în acest colegiu îi putem enumera pe viitorii episcopi
uniţi: Ioan Giurgiu Pataki, Ioan Inocenţiu Micu Klein, Petru Pavel Aaron,
Athanasie Rednic şi pe Grigore Maior.
Hotărârea
unui alt sinod, cel din 1728, care interzicea tinerilor uniţi să studieze în
şcolile ereticilor şi ale schismaticilor a constituit un pas în plus al
trecerii la un învăţământ autohton organizat. Această decizie a fost luată
datorită faptului că din 22 februarie 1704, la Tyrnau funcţiona un Colegiu
unit deschis de Leopold I, loc în care puteau studia şi românii uniţi. Mai
mult, la 20 iunie 1705, rectorul colegiului grec din Roma i-a scris cardinalului
Kollonich că poate primi gratuit tineri, trebuind asigurate numai cheltuielile
de călătorie. Amintim aici şi faptul că bula papală de numire a episcopului
Pataki în fruntea Bisericii Unite din Transilvania, îi impunea acestuia
înfiinţarea unui seminar teologic.
Cucerirea
Transilvaniei de către austrieci a facilitat şi deschiderea de şcoli catolice
care s-au adăugat celor protestante deja existente şi unde au putut fi primiţi
şi tinerii români. Dintre acesta, putem menţiona Liceul catolic din Sibiu, Colegiul
şi Seminarul din Alba Iulia şi Seminarul
Sfântul Iosif din Cluj. Chiar dacă înfiinţarea de şcoli româneşti a
întârziat o jumătate de secol după Unire, românii au putut studia în colegiile
latine încă de la deschiderea acestora. Cea mai reprezentativă şcoală catolică
a vremii a fost, cu siguranţă, Colegiul
iezuit Sfântul Iosif din Cluj care avea 140 de locuri şi în care elementul
românesc a fost, se pare, pe parcursul secolului al XVIII-lea destul de
numeros.
După toţi
aceşti ani de aşteptare a formării învăţământului românesc, deschiderea
şcolilor din Blaj, anunţată la 11 octombrie 1754 de către episcopul Petru Pavel
Aaron, a însemnat cu siguranţă cel mai important eveniment al secolului al
XVIII-lea în vederea emancipării românilor de pretutindeni. Probabil, inspiraţi
de modelul colegiilor iezuite, primii patru profesori ai şcolii blăjene au fost
şi ei călugări: Silvestru Caliani şi Grigore Maior (ambii au studiat la Roma ), Gherontie Cotorea (a
studiat la Tyrnau )
şi Athanasie Rednic (cu studii la
Viena ).
„Ratio educationis totisque rei litterariae
regnum Hungariae et provincias eidem adnexas”, programul masiv cu privire la treptele de
învăţământ din Ungaria şi părţile anexe a fost rodul unei gândiri colective şi
a avut la bază principii pedagogice germane şi latine. Acest program, căruia îi
era subordonată şi Transilvania, era structurat în trei capitole: primul
capitol reglementa administraţia şcolară şi stabilea sursele care asigurau baza
materială a învăţământului, al doilea conţinea programul analitic pe cicluri de
studii şi dispoziţii metodice, iar ultimul dezvolta chestiunea regulamentelor
şcolare. Printre meritele programului Ratio
educationis se numărau şi tutela clară a statului asupra întregii reţele
şcolare, laicizarea procesului educaţional, cultivarea limbilor naţionale în
nivelul primar, dar şi preluarea unor aspecte moderne din pedagogiile altor
ordine catolice decât cel iezuit (cu precădere de la piarişti) şi chiar din
pedagogia protestantă. Acest document şcolar atât de bine gândit şi atât de
îndrăgit de către Maria Tereza a continuat să fie aplicat şi în timpul
reformelor mult mai spectaculoase iniţiate de către Iosif al II-lea.
Există
dovezi care atestă faptul că acest act a avut o influenţă majoră şi în spaţiul
transilvănean însă, asupra acestei probleme istoricii nu s-au aplecat,
deocamdată, cu suficientă atenţie. Oricum, noul document a avut o mare
influenţă în restaurarea activităţii didactice a gimnaziilor catolice
transilvănene, resimţindu-se, implicit, şi în funcţionarea şcolii blăjene,
nevoită să renunţe – măcar parţial – la scolastica promovată de mai vechiul Ratio Studiorum.
Merită
subliniat faptul că deşi reforma sistemului şcolar din imperiu tindea spre
limitarea participării Bisericii în educaţia tinerilor, în Transilvania
programul şcolar s-a înscris în panorama imperială de reformare a societăţii
româneşti prin Biserica Unită. În paralel cu acest proiect şi reprezentanţii
Bisericii transilvănene au simţit necesitatea organizării unui sistem şcolar
mai ordonat şi mai complet, fapt concretizat prin crearea complexului şcolar Sfânta Treime din Blaj, instituţie care
treptat, prin instruirea tineretului român, va da tonul mişcării naţionale.
Interesul
pentru şcoală al BRU, cu siguranţă nu este un caz unic nici în istoria
Transilvaniei, nici în cea a Europei. Practic, fiecare Biserică din spaţiul
european occidental şi central şi-a avut propriul sistem şcolar. În
Transilvania însă, cea care a trebuit să recupereze cel mai mult în planul
educaţiei publice a fost, fără îndoială, Biserica Unită. Aportul BRU la
educarea românilor este însemnat datorită atât posibilităţilor sale materiale,
dar mai ales cadrelor bine pregătite, majoritatea formate în afara
Transilvaniei, în diverse centre europene.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!