Aşa-numita evoluţie profundă şi rapidă a societăţii din ultimele decenii a
afectat familia contemporană mai mult chiar decât pe alte instituţii. Pornind şi
de la mediatizatele proiecte privind combaterea violenţei în familie, observăm
că există un procent semnificativ de cămine străine de reala semnificaţie a
vieţii conjugale şi familiale. Dar, mai insistent, mă roade următoarea
întrebare: oare când vom putea dezbate şi un proiect sau o lege care să îi
apere şi pe cei încă nenăscuţi - pe pruncii din pântece - de violenţa şi
agresiunea părinţilor?
Trăim într-o perioadă fatală, în care viaţa nu mai este concepută ca o
binecuvântare, ci ca un pericol de care omul trebuie să se ferească. Lipsa unui
loc de muncă, a unei locuinţe, a medicamentelor şi a hranei, pe deoparte, sau
căutarea bunăstării excesive şi mentalitatea consumistă, pe de altă parte, le
iau tinerilor soţi curajul şi generozitatea de a dărui noi vieţi. Printre
cauzele principale ale acestui fenomen se pot enumera: răspândirea divorţului,
simpla şi formala căsătorie civilă sau celebrarea căsătoriei religioase fără
conştientizarea deplină a acestui act sacramental, ci numai din dorinţa
îndeplinirii unei tradiţii simpatice.
Dar acestora li se mai pot adăuga şi presiunile mass-mediei care, pe lângă
consumul moderat de sare, zahăr sau grăsimi, ne induce şi convingerea că
familia modernă se opreşte la maximum doi copii. Nu trebuie să mă credeţi pe
cuvânt, doar urmăriţi spoturile publicitare în care apar membri ai unei familii
şi să mă înştiinţaţi dacă observaţi în acestea patru-cinci sau chiar mai mulţi
fraţi şi surori. Dacă părinţii mei ar fi urmat reperele actuale, ar fi trebuit
să oprească dezvoltarea familiei chiar înainte de procrearea mea!
Ştiinţa şi progresul tehnic realizat de omul contemporan pentru a domina
natura, în loc să fie folosite în folosul vieţii, provoacă în acest sens
îngrijorări tot mai mari pentru viitor. Astfel, dezvoltarea ştiinţifică face ca
unii să-şi dorească să fie singurii beneficiari ai avantajelor tehnicii şi să
îi excludă pe alţii prin folosirea mijloacelor contraceptive, iar alţii să fie
preocupaţi în exces de sporirea propriilor bunuri materiale şi să sfârşească
prin a nu mai înţelege nimic, refuzând astfel adevărata bogăţie – cea
spirituală -, a unei noi vieţi umane. Dacă mai există dubii, amintesc şi eu, în
treacăt, ceea ce însăşi Biserica afirmă de două milenii: iubirea conjugală şi
instituţia căsătoriei au în primul rând menirea de a procrea şi de a creşte
copiii, cei care sunt cu adevărat cununa căsătoriei.
Şi pentru că luna aceasta este dedicată femeii, nu pot să nu amintesc şi de
ofensele aduse în familie demnităţii acesteia. Iar acest fapt se datorează şi mentalităţii
încă persistente care consideră fiinţa umană (femeia, în special) nu ca pe o
persoană, ci ca pe un obiect comercial, pus în serviciul plăcerii egoiste.
Chiar dacă astăzi ne pare greu de acceptat, încă există forme de discriminare
care ofensează diferite categorii de femei, precum văduvele, femeile divorţate,
mamele necăsătorite etc. Iar roadele acestei mentalităţi nu pot fi altele decât:
misoginia, exploatarea şi persecuţia femeilor slabe, prostituţia organizată,
pornografia etc.
Creându-l pe om bărbat şi femeie, Dumnezeu le-a oferit demnitate personală,
în mod egal, ambilor. Mai mult, întrupându-se din Fecioara Maria, Dumnezeu ne-a
făcut cunoscută stima sa specială pentru femeie. De fapt, toată istoria
mântuirii dă mărturie despre demnitatea femeii. Astfel, iubirea soţului faţă de
soţie şi copii este firească şi nu poate semnifica altceva decât înţelegerea
deplină şi împlinirea paternităţii sale.
Şi pentru că am revenit la copii, nu pot să nu remarc indiferenţa şi,
uneori, chiar entuziasmul unora faţă de activităţile organizaţiilor şi ale
autorităţilor publice care îngrădesc libertatea soţilor în a se
hotărî cu privire la existenţa copiilor. Orice acţiune a acestor autorităţi în
favoarea anticoncepţiei, a sterilizării şi a avortului, trebuie respinsă
energic şi condamnată. În acelaşi timp, trebuie dezaprobate politicile
internaţionale care oferă suport economic sau material unor popoare aflate în
dificultate, dar care condiţionează acest tip de ajutor de aplicarea
programelor anti-viaţă (a se urmări această chestiune în cazul statelor din
centrul Africii).
Fericitul părinte Ioan Paul al II-lea spunea că „viitorul omenirii depinde de familie!”. A iubi familia înseamnă
să-i redăm acesteia motive pentru a crede în ea însăşi, în misiunea ce i-a fost
încredinţată de Dumnezeu; mai ales astăzi, când familiile sunt încercate de
lipsa confortului şi de greutăţile materiale cu care se confruntă. Mă voi opri aici,
lăsând totuşi această temă deschisă discuţiilor viitoare.
Give me 5! Spunea pr. Horica, atunci cand vorbea despre nr. copiilor in familie. :)
RăspundețiȘtergereEu zic: macar 5!