Vasile Aftenie s-a născut la 14 iunie 1899 în satul Lodroman, comuna Valea Lungă, nu departe de Blaj, într-o familie fruntaşă de ţărani.
Părinţii săi, Petru şi Agafia Aftenie, au avut patru copiii (trei băieţi
şi o fată), al doilea dintre aceştia va avea să fie primul episcop martir al
BRU.
Şi-a început şcoala primară la Lodroman dar, după un obicei din Ardeal prin care
părinţii din sate îşi înscriau copiii în ultima clasă primară din cel mai
apropiat oraş, şi-a terminat-o în Blaj. Tot la Blaj a urmat şi liceul:
primele şase clase ca elev ordinar la cursuri de zi, iar clasele a şaptea şi a
opta (azi a XI-a şi a XII-a) ca elev particular, la fără frecvenţă,
promovându-le în scurtele permisii militare obţinute de pe fronturile de luptă
din Galiţia şi Italia (fusese mobilizat la începutul anului 1917 şi trimis pe
front la 18 ani). În 1918 a
promovat examenul de maturitate (bacalaureatul) şi s-a înscris la Facultatea de Drept a
Universităţii din Bucureşti, instituţie pe care o va părăsi în
vara anului 1919 pentru a urma teologia în Blaj. La Blaj Vasile Aftenie a fost primit în clerul tânăr arhidiecezan şi
trimis la studii teologice superioare la Roma, la Colegiul Grecesc Sfântul Atanasie, de unde a urmat cursurile la Institutul Angelicum. După şase ani de
studii, în 1925, Vasile Aftenie a revenit în ţară – obţinuse doctoratul în
filosofie şi teologie.
La 1 ianuarie 1926, Vasile Aftenie a fost hirotonit preot prin punerea mâinilor
ÎPSS dr. Vasile Suciu, mentorul său spiritual. Peste numai
o lună de la hirotonire, la 1 februarie 1926, proaspătul preot este numit
titularul catedrei de Istorie Bisericească şi Drept Bisericesc în cadrul Academiei de Teologie Unită din Blaj. La 14 iunie 1934, preotul dr.
Vasile Aftenie a fost numit protopop la Bucureşti, iar mai târziu, la 21 decembrie
1937, avea să fie promovat canonic al Capitlului
Arhiepiscopesc din Blaj. Vasile Aftenie nu va părăsi
capitala după această promovare decât la 1 octombrie 1939, dată după care avea
să fie numit şi rector al Academiei de Teologie.
Numărul din 20-30 aprilie 1940 al semi-oficiosului Vaticanului L’Osservatore Romano a adus vestea că
preotul Vasile Aftenie, prin decretul nr. 1114/40 al Congregaţiei Orientale a Sfântului Scaun,
a fost numit episcop titular de Ulpiana şi desemnat auxiliar al mitropolitului
Alexandru Nicolescu. Solemnitatea consacrării de
arhiereu a canonicului Vasile Aftenie a avut loc în catedrala din Blaj, la sărbătoarea Înălţării Domnului,
în 5 iunie 1940, prin punerea mâinilor mitropolitului Alexandru Nicolescu,
asistat de episcopii Alexandru Rusu al Maramureşului şi Ioan Bălan al Lugojului.
Deoarece noul episcop a fost investit de mitropolitul Nicolescu
ca arhiereu al Vicariatului Bucureştilor şi Vechiului Regat, lui Vasile Aftenie i s-a menţinut calitatea de canonic
arhidiecezan, mitropolitul rostindu-i în acest sens: „Vei avea să continui misiunea ce-ai avut-o ca protopop al Bucureştilor,
de a desăvârşi organizarea credincioşilor noştri din această vastă diasporă, de
astă dată însă investit cu caracter episcopal şi cu puteri de vicar general, pe
care ţi le deleg şi cu care te investesc cu dragă inimă”. În aceeaşi
cuvântare rostită, mitropolitul Alexandru Nicolescu a mai adăugat: „Voinţa Romei şi dorinţa mea te-au vrut episcop auxiliar în Arhidieceza
Română Unită de Alba-Iulia şi Făgăraş.
Nu eşti, deci, un Episcop periodeut revocabil la discreţie, nici simplu Episcop
titular fără jurisdicţie, ci un Episcop auxiliar, în sensul adevărat şi canonic
al cuvântului, care va avea în grija lui, mai ales soarta fiilor noştri din
Vechiul Regat al României [...] fără de nici o intenţie de agresivitate faţă de
cei de alte credinţe, mai ales de fraţii de acelaşi sânge cu noi, cu care
împreună vom realiza mărirea Sionului românesc” (Unirea,
Blaj, nr. 20 din 8 iunie 1940).
Suflet comunicativ şi
întreprinzător, episcopul Vasile Aftenie a cucerit la Bucureşti stima şi respectul celorlalţi. Aşa se explică
pătrunderea lui la deţinuţii politici din Văcăreşti, pentru a le acorda
asistenţă spirituală. „A fost un act de
curaj în acea vreme (când teroarea stalinistă se dezlănţuise peste România)
din partea unei înalte feţe bisericeşti
să vină în mijlocul unor «duşmani ai poporului», deţinuţi politici [...]. Era
în primăvara anului 1947 în preajma Sărbătorii Învierii Domnului”. Pătrunderea
episcopului în închisoarea Văcăreşti a fost un act de curaj nu numai pentru el, ci
şi pentru directorul închisorii care fusese cucerit de bunătatea şi
comportamentul ierarhului. „Nici nu se
putea o prezenţă mai dorită [...]. După Slujbă s-a întreţinut câteva clipe cu
fiecare din cei prezenţi, îmbărbătându-i cu cuvintele: «Biserica este alături
de voi. Biserica se roagă pentru voi.» În cadrul predicii din timpul Sfintei
Liturghii şi-a axat tema pe rolul suferinţei în viaţa omului, a creştinului,
mai ales [...]. Lotul de deţinuţi politici care au luat parte la Slujba
amintită îl avea în frunte pe generalul Aurel Aldea, împreună cu generalul Eftimiu, colonelul Evolceanu, căpitanul Mircea Criveanu, prof. Ioan Vulcănescu [...]” (Nicolae
Păleancu, Episcopul Vasile Aftenie, în Viaţa
Creştină, Cluj-Napoca, nr. 19, septembrie 1990).
Episcopul Vasile Aftenie a simţit problemele cu care se va confrunta
Biserica şi a încercat să apere interesele instituţiei eclesiastice în fruntea
căreia se afla, declarând unui prieten că ei, catolicii, „nu fac nici o tranzacţiune cu guvernul democratic al României, ci îşi
continuă drumul trasat de Vatican, drum comun pentru toţi catolicii din lume.
În consecinţă, spunea dânsul, vor duce lupta categorică contra guvernului român
şi contra comunismului, cu mijloacele şi tactul indicate de împrejurări” (ASRI,
fond Documente, dosar nr. 2322). Ca
şi răspuns la aceste afirmaţii, toate notele informative care surprind
atitudinea BRU converg spre concluzia că aceasta era antiguvernamentală şi
anticomunistă.
Neîncântat de primirea, de loc prietenoasă, de care au avut
parte episcopii uniţi în noiembrie 1947, în audienţa care a avut loc la Petru
Groza, Vasile Aftenie a mai declarat că: „Oricum ar fi, episcopii catolici nu se sperie de măsurile Guvernului
Groza”. Această declaraţie va mai fi făcută în decembrie 1947 atunci când
episcopul şi-a exprimat dorinţa ca toţi românii să treacă la catolicism putând
scăpa astfel de sub influenţa ruşilor şi de la pieire. A fost arestat la 28 octombrie 1948, apoi dus
la Dragoslavele
şi la mănăstirea-lagăr Căldăruşani, cu ceilalţi episcopi uniţi. Pentru că a refuzat
scaunul de mitropolit al Moldovei, oferit de ortodocşi în schimbul trădării
credinţei, în mai 1949, a
fost izolat în beciurile Ministerului de Interne, unde a fost crunt torturat.
Iată câteva frânturi din atitudinea şi crezul episcopului
Vasile Aftenie. Nu a fost niciodată judecat, însă,
a fost schingiuit şi ucis de către conducerea democrată din acea perioadă, la
10 mai 1950, în închisoarea Văcăreşti. A fost înmormântat la cimitirul
Bellu catolic din Bucureşti, iar la căpătâi, cineva i-a pus o cruce simplă pe
care a fost prinsă o tăbliţă rotundă cu iniţialele „A. V.” şi sub ele „1950”,
anul morţii. Moartea PSS Vasile Aftenie a fost cel dintâi tribut de sânge
plătit de episcopii BRU în condiţii încă necunoscute în întregul lor tragism. Pe 20
iunie 2010, osemintele PSS Vasile Aftenie au fost depuse în biserica de pe Strada Sirenelor, Adormirea Maicii Domnului, din Bucureşti.
Icoană realizată de Elena Murariu, ©
Vicariatul Greco-Catolic de Bucureşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!