Zilele în care - datorită Pruncului Isus
coborât printre noi - am fost puţin mai buni, puţin mai răbdători sau poate puţin
mai milostivi, sunt aproape trecute. Chiar în aceste zile începem să despodobim ieslele şi
brazii de Crăciun, colindele sunt înlocuite şi ele cu binecunoscutele ritmuri
orientale şi deja ne comportăm ca şi cum Pruncul Sfânt ne-ar părăsi definitiv
sau pentru încă cel puţin un an… Mai avem foarte puţin timp şi vom reveni la
vechiul nostru mod de a trăi: vom reîncepe să ţipăm la cei din jur, să ne
luptăm şi să ne rănim unii pe ceilalţi şi chiar să ne urâm.
Însă, înainte de toate acestea, cu ocazia
Botezului în apa Iordanului, Mântuitorul ne mai oferă încă 2-3 zile de
purificare a sufletului şi de bucurie. Această sărbătoare - Boboteaza - mai este numită şi Arătarea
Domnului sau Epifania şi ne aminteşte de evenimentele petrecute în urmă cu două milenii, atunci când Isus avea
vreo 30 de ani şi a venit la Ioan
pentru a fi botezat. Botezul Domnului se număra printre marile sărbători creştine
încă din secolul al IV-lea, alături de Paşti şi Crăciun. În cele ce urmează voi
rezuma cum trebuie să ne pregătim pentru a primi vizita preotului care ne
sfinţeşte casa.
Agheasma Mare este apa sfinţită la Bobotează şi, printre
altele, are ca efect şi sfinţirea
caselor. De aceea - în ajunul sau imediat după această sărbătoare - se obişnuieşte ca preoţii să ne viziteze pentru a ne sfinţi căminul familial. Pentru
aceasta, va trebui să-l aşteptăm pe preot cu casa curată şi cu uşile larg
deschise, ca să ne fie sfinţite toate încăperile căminului. În mijlocul casei, pe o
masă, ar trebui să avem o lumânare aprinsă şi un vas în care preotul ne va lăsa
puţină apă sfinţită. După ce preotul sfinţeşte căminul familiei, sărutăm Sfânta
Cruce şi ne lăsăm şi noi botezaţi - stropiţi pe cap cu agheasmă - în amintirea Tainei Botezului pe care am
primit-o în copilărie. Acest gest are, deci, menirea de a ne reînnoi botezul,
de a ne aminti că am fost botezaţi în numele Sfintei Treimi şi că, de fapt,
prin botez, nu ne mai aparţinem nouă, ci lui Dumnezeu, cel care ne-a înfiat!
Iar dacă Dumnezeu Tatăl, la Botezul în apa Iordanului,
l-a numit pe Mântuitorul, datorită supunerii sale: „Acesta este
Fiul meu cel iubit…”, suntem datori să fim şi noi supuşi voinţei sale
sfinte, pentru a deveni cu adevărat fii preaiubiţi şi fiice preaiubite ale
Tatălui Ceresc!
La Multi Ani Victor !!!
RăspundețiȘtergereMultumim pt. acest blog minunat si pt. istoria fiecarei sarbatori Religioase si obiceiuri legate de acestea.
Sa stii ca foarte multi oameni iti citesc blog-ul si asteapta cu sufletul la gura noile postari, pt. ca tu ai devenit deja un formator de opinii.
George P.
Multumim pentru aprecieri, draga JORGE, iti mai multumesc si pentru efortul de a face cunoscute postarile de aici! Ciao!
Ștergereminunat!
RăspundețiȘtergere