Mulţi dintre creştinii necatolici care
intră în bisericile noastre (indiferent de rit) ne întreabă: cum este posibil
ca majoritatea participanţilor la Sfânta
Liturghie să se împărtăşească; nu cumva Biserica Catolică
desconsideră Sfântul Sacrament? Apoi şirul întrebărilor continuă: e proprie doar
catolicilor împărtăşirea în fiecare duminică sau chiar zilnică? Oamenii care se
cuminecă, ştiu ce primesc? Dar sunt vrednici?…
Orice le-ai răspunde, ei o ţin una şi bună că ar fi păcat să te
împărtăşeşti frecvent.
Urmărind însă dinamica Sfintei Liturghii
de rit bizantin (celebrată în România atât în bisericile ortodoxe, cât şi în
cele unite), este uşor să remarci că invitaţia preotului: „Cu frică de Dumnezeu, cu credinţă şi cu dragoste să vă apropiaţi!”
nu este deloc una figurată sau metaforică. De fapt, în primele secole ale
creştinismului, pentru a putea fi realizată pe deplin comuniunea euharistică, se
împărtăşeau toţi participanţii. Şi, pe bună dreptate, ei considerau Euharistia
un dar ceresc şi nu o răsplată a vredniciei.
Desigur, pentru a ne putea apropia şi
gusta din Sfânta Taină a Euharistiei, este necesară şi o pregătire anterioară:
mărturisire a păcatelor, rugăciune, o perioadă minimă de post (de renunţare) şi
viaţă trăită, cel puţin în linii mari, conform moralei creştine. Sfânta
Împărtăşanie este un dar, însă noi nu putem primi oricum acest dar. Aşadar, se
pot cumineca toţi creştinii care s-au pregătit precum am arătat mai sus şi
care, mai apoi, participă la întreaga Sfântă Liturghie. Singurii care sunt
absolviţi de participarea la
Liturghie sunt bolnavii care fie nu pot asista la toată
slujba (din motive medicale, bineînţeles) sau care nu se pot deplasa de acasă
(aceştia, periodic, vor primi vizita preotului pentru a putea fi împărtăşiţi).
Referitor la cei care vin la biserică, dar
nu se împărtăşesc pentru că se consideră nedemni, într-una din omiliile sale, Sfântul
Ioan Gură de Aur spunea: „Zadarnic se
aduce Jertfă zilnic, am stat degeaba lângă Altar, nimeni nu se mai
împărtăşeşte! Nu eşti vrednic de Jertfă? Nici de împărtăşire? Atunci nu eşti
vrednic nici de rugăciune! (…) «Sunt nevrednic», zici tu, dar nu erai vrednic
nici de intrarea în sfânta biserică. Tu însă ai intrat şi ai văzut unde stă
Dumnezeu (la Masa
Împărătească), deci ţi-ai îngăduit să intri şi să vezi; dar când vine Dumnezeu
(Jertfa de pe Altar), tu pleci! Nu te împărtăşeşti din jertfă! Să nu
învinovăţim firea sau neputinţa, ci mai curând neglijenţa…” Îmi doresc şi ar fi chiar minunat să putem accepta şi înţelege următorul fapt: nu noi suntem
cei care îi dictăm lui Hristos când să ne împărtăşim, ci el este cel care ne
oferă această şansă!… Oare cât bine ne facem refuzând această ofertă?
Trăim într-o societate care a devenit aliturgică. Ne-am împietrit atât de mult
inimile, încât ni se pare absolut firesc să nu mai mergem duminica la Sfânta Liturghie.
Mărturisirea păcatelor şi împărtăşirea cu însuşi Trupul şi Sângele
Mântuitorului ni se par chestiuni de-a dreptul ridicole. Atâta timp cât păstrăm
această atitudine, Hristos rămâne pentru noi un străin, rămâne marele absent
din vieţile noastre; cu toate că, de fapt, el este atotprezent. Vă invit să
intrăm cu adevărat în starea de aşteptare a întrupării Fiului lui Dumnezeu, iar
în ziua Naşterii sale sfinte, atunci când Domnul are nevoie disperată de un loc
de găzduire, să-l invităm să poposească şi în inimile noastre, iar apoi să nu-i
mai refuzăm prezenţa… niciodată!
si asta-i doar inceputul, padre! secolul al XXI-lea va fi religios sau nu va mai fi... religios, as spune io in completare! si gandeste cate schimbari s-au intamplat in 23 de ani de "libertate si democratie" (desi la noi, intunericul a inceput acum mai bine de 65 de ani!). noroc cu examenele, cu tezele, cu vreo cununie sau vreun botez, ca asa mai vezi tineri la biserica... in vreo douazeci de ani o sa mai fie enoriasi doar de nevoie. adica cei batrani care se pregatesc de "marea trecere", cei foarte bolnavi care nu mai au nici o speranta si in disperarea lor vor incerca sa apeleze si la sjutorul divin si... cativa tineri care au examene...
RăspundețiȘtergerebine ar fi sa ma insel...
Atunci, daca vrei sa te implici si sa scapam atat noi, cat mai ales Matei, de prezentul si de viitorul tot mai sumbre, va astept pe la bise! :)
ȘtergereNo, pai nu-i chiar asa de rau. Daca majoritatea se impartasesc este foarte bine. Ceea ce cred altii care nu se impartasesc nu este important ... mai important este ce crede Dumnezeu. Pt. cei care se impartasesc eu as da un sfat: continuati sa il primiti pe Isus in inimile voastre si rugati-va cu iubire pt. cei care nu Il primesc, binecuvantatii. Dumnezeu asculta rugaciunile voastre si nu va renunta sa bata si la inimile celorlalti.
RăspundețiȘtergereAici in Ucraina situatia (cel putin pe la sate) este inversa: cei care participa la Impartasanie sunt exceptii. Si e asa de dureros chiar sa te rogi impreuna cu o astfel de comunitate ... ai impresia ca stai langa stane de piatra :( sau de gheata. No, dar important este sa nu ne pierdem speranta.
Impartasania este viata care ii uneste pe membrii unei biserici; ne da si putere fizica si sufleteasca ca sa putem sa fim crestini adevarati nu doar de jucarie.
Iti multumesc pentru comentariu, Dalia (sper sa nu gresesc), ramanem si noi in rugaciune alaturi de voi si de poporul ucrainean. Nu stiam de prezenta "pasiva" a ucrainenilor la Sfanta Liturghie, dar sa stii ca nici la Ramnic lucrurile nu au fost bune si frumoase inca de la inceput... Ii recomand parintelui, daca inca nu a facut-o, o serie de predici consecutive in care sa explice deosebita importanta a Euharistiei in viata credinciosului si a comunitatii, mai ales in momentele de incercare. Eu, spre exemplu, le spuneam la un moment dat celor care participa la Sfanta Liturghie si nu se impartasesc ca sunt precum jucatorii de rezerva care sunt convocati la meci, dar raman doar pe banca de rezerve si ca la un meci doar titularii sunt cei care conteaza. Dar pot fi gasite si altfel de analogii, curaj! ;)
RăspundețiȘtergere