Pentru că în trilogia despre viaţa Mântuitorului - cea pe care Sfântul Părinte
Papa Emerit Benedict a scris-o - ni s-a atras atenţia asupra faptului că 25
decembrie nu este chiar ziua de naştere a lui Isus (lucru arhicunoscut printre
teologi, de altfel), consider că se cuvin câteva precizări referitoare la
această temă. Chiar dacă nu bănuiaţi, Crăciunul a început să fie serbat de
către creştini pe 25 decembrie la cel puţin trei secole de la moartea şi
învierea Mântuitorului, începând cu secolul al IV-lea în Apus şi cu cel de-al
V-lea secol în Răsărit. Iniţial, sărbătoarea Naşterii lui Hristos era ţinută pe
6 ianuarie, istoricii ştiind azi că ea se celebra deja în 336 d.H. la Roma, iar în Est, Boboteaza - serbată la data de 6 ianuarie
începând cu secolul al IV-lea - celebra atât naşterea, botezul, cât şi primul
miracol al lui Isus.
În primele două secole creştine, a existat o puternică opoziţie la
celebrarea zilelor de naştere a martirilor şi a lui Isus. Numeroşi părinţi ai
Bisericii au emis comentarii sarcastice privitoare la obiceiul păgân de a
celebra zile de naştere când, de fapt, sfinţii şi martirii trebuiau, în
viziunea lor, să fie celebraţi la data martiriului lor, adică la data
adevăratei lor naşteri din perspectiva Bisericii. Mulţi creştini ai primelor
secole erau scandalizaţi şi de veselia şi de festivismul celebrării pe care îl
vedeau ca fiind o reminiscenţă a păgânismului, în special a Saturnaliilor romane. Şi chiar aveau
dreptate să afirme acest lucru, deoarece plasarea sărbătorii Naşterii lui Isus
Hristos - din momentul în care aceasta a început să fie celebrată de creştini -
exact la finele lui decembrie sau începutul lui ianuarie, adică 25 decembrie
sau 6 ianuarie, se datora copierii tradiţiilor păgâne, căci Evanghelia nu dă
nici un detaliu despre data naşterii lui Isus!
Factorul pentru care primii creştini au ales datele de 25 decembrie sau 6
ianuarie ca moment al Naşterii Domnului a fost, deci, că la aceste date, în
lumea romană, germanică şi orientală, se celebrau diverse date de naştere ale
altor zei. Spre exemplu, o sărbătoare populară la Roma celebra pe 25 decembrie
naşterea Soarelui Neînvins (Dies Solis Invicti Nati, Deus Sol Invictus), ca simbol al
renaşterii soarelui şi alungării iernii, ca şi Saturnaliile, dealtfel. Odată ce
creştinii au abandonat celebrarea Naşterii pe 6 ianuarie, optând pentru data de
25 decembrie, scriitorii creştini fac frecvente legături între renaşterea
soarelui şi Naşterea lui Hristos. Reprezentările numismatice romane ale lui Sol Invictus prezintă adesea un chip cu
o coroană de raze, aşa cum în primele reprezentări creştine Isus avea şi el o
coroană de spini. Astfel că, în secolul al V-lea chiar, în vremea papei Leon I,
erau creştini care afirmau că serbează nu atât naşterea lui Hristos, cât a Zeului-Soare,
fapt care l-a determinat pe papă să-i mustre pe rătăciţi.
Observăm,
aşadar, cum importante componente sau tradiţii ale Crăciunului îşi au originea
în antichitatea romană, o parte din ele datând dinaintea creştinismului. Iar
printre aceste obiceiuri putem plasa şi băştinoasele noastre pluguşoare sau
capre. Cu toate acestea, sărbătoarea Naşterii Domnului, Crăciunul, a reuşit să
ia faţa sărbătorilor păgâno-romane. Rămâne totuşi de văzut dacă această
deosebit de importantă sărbătoare a creştinilor va reuşi să depăşească şi
ultimele tendinţe ale societăţii secularizate în care trăim. Pentru că, fără să
băgăm de seamă, împodobitului ieslei în familie îi primează împodobitul
bradului, minunea Naşterii Domnului pierde teren în faţa moşului încărcat de
povara darurilor şi bucuria luminii astrului din Betleem a fost deja înlocuită
cu miile de beculeţe care ne împodobesc casele şi oraşul.
Mulțumesc pentru aceasta informație deosebita.
RăspundețiȘtergereSi, totusi, ortodocsii de rit vechi sarbatoresc Craciunul pe 7 ianuarie
RăspundețiȘtergerePe ritul lor vechi (calendarul iulian), 7 ianuarie nu e 7 ianuarie, ci este, de fapt, chiar 25 decembrie! Iar anul nou, aşişderea!
Ștergere