O ştire care a circulat discret
în ultimele zile relata despre un proiect de lege care să permită „încoronarea”
acvilei de pe Stema Naţională a României. Aşadar, adaosul adus stemei este
tocmai Coroana Regală a României, simbolul independenţei şi al reîntregirii
ţării noastre. Aceasta, cunoscută şi sub denumirea de Coroana de Oţel a
regilor României, precum şi sceptrul primului rege, Carol I, au fost concepute
de pictorul şi graficianul Theodor Aman; după ce, în anul 1881, Ministerul
Cultelor şi Instrucţiunii Publice a instituit o comisie care să stabilească
forma însemnelor regale. Din respectiva comisie mai făceau parte şi istoricii:
Bogdan Petriceicu Haşdeu, Alexandru Odobescu şi Grigore Tocilescu. Schiţa în tuş
cu reprezentarea însemnelor regalităţii se află în patrimoniul Muzeului Theodor
Aman din Bucureşti.
Coroana de Oţel a fost făurită de
Arsenalul Armatei din Dealul Spirii şi are forma obişnuită a coroanelor regale:
un cerc frontal din oţel decorat cu romburi şi cu perle tot din oţel, care se
unesc în mijloc sub formă de glob în care se află Crucea „Trecerea Dunarii”.
Căptuşeala din partea interioară este din catifea purpurie.
Extrem de interesant este faptul
că această coroană regală a României a fost turnată din ţeava unui tun marca Krupp capturat
de la turci în timpul Războiului de Independenţă din 1877. Coroana de oţel i-a
fost oferită lui Carol I, la 10 mai 1881, cu prilejul încoronării sale ca rege şi
al proclamării Regatului României. În discursul rostit cu ocazia evenimentului,
Regele Carol I a declarat: „Cu mândrie primesc această Coroană, care a fost
făcută din metalul unui tun stropit cu sângele eroilor noştri şi care a fost
sfinţită de biserică. O primesc ca simbol al independenţii şi puterii României”.
Un alt fapt care trebuie amintit
este acela că, la încoronarea din 1881, Coroana de Oțel
a avut mai mult un rol simbolic, deoarece ea a fost sfințită la Mitropolie, pe 9/21 mai, însă regele Carol I nu a dorit să o poarte. Mai
mult, ceremonia nu s-a desfăşurat în biserica Mitropoliei, ci într-un spațiu
amenajat în afara acesteia. Suveranul, fiind un catolic convins, nu a dorit să
fie încoronat şi uns de vreunul dintre cei doi mitropoliţi ortodocşi - cel
Primat, al Ţării Româneşti, şi cel al Moldovei - care participau la eveniment.
Desigur, gestul său avea şi un alt substrat, deoarece Carol I îşi propusese să
arate că a ajuns rege prin forțele proprii.
Coroana Regală a fost purtată în
ocazii solemne de către toți regii României,
mai puţin, se pare, de către Carol I. Astfel, Regele Ferdinand I a
purtat-o la încoronarea sa de la Alba Iulia, iar Mihai I a fost
încoronat cu aceeaşi coroană şi uns Rege de către Patriarhul României, Nicodim
Munteanu, în catedrala patriarhală din Bucureşti, chiar în ziua celei de-a
doua suiri pe tron, la 6 septembrie 1940.
Între anii 1881 şi 1947 Coroana
de Oţel apărea şi în Stema Națională, de aici şi
dorinţa de a fi repusă în locul ei firesc, de unde a fost înlăturată de către
regimul totalitarist instaurat în România la jumătatea veacului trecut. În
prezent, coroana este o piesă reprezentativă a patrimoniului cultural național
şi este expusă în tezaurul istoric al Muzeului Național
de Istorie a României din capitală, însă o copie fidelă a Coroanei Regale
a României se află şi la Castelul Peleş.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!