„Nu este sluga mai mare decât
stăpânul său. Dacă M-au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor prigoni!” (Ioan
XV, 20). Acesta este un fragment din Evanghelia care va fi proclamată mâine, în
bisericile de rit oriental. Iată, deci, ce presupune viaţa de creştin! Nu
există cale de mijloc, ci doar chemarea la a săvârşi fapte măreţe. Iar mâine îl
vom serba pe unul dintre cei care au suportat cu eroism suferinţa pentru Domnul.
Sfântul martir Gheorghe s-a născut în anul 280, în Cappadocia – regiune din Turcia
de azi -, într-o familie creştină. Datele despre viaţa sa au fost scrise
ulterior şi din ele rezultă că Gheorghe era un tânăr puternic, frumos şi
inteligent. A trăit în timpul împăratului roman Diocleţian care i-a şi oferit
rangul de ofiţer în garda sa personală. Când însă, în anul 303, Diocleţian a
început crunta prigoană împotriva creştinilor, Gheorghe s-a văzut silit să
aleagă între fidelitatea pentru împărat şi cea pentru Dumnezeu. Nu a acceptat
compromisul şi, deşi era ameninţat cu pierderea propriei vieţi, i-a răspuns
ferm împăratului: „Sunt rob al lui Hristos şi mă
încred în El”.
În timpul chinurilor groaznice la care era supus - lovirile cu sulița, lespezile
de piatră așezate pe piept, trasul pe roată, groapa cu var, încălțămintea cu
cuie, băutura otrăvită, bătaia cu vâna de bou - tânărul Gheorghe nu l-a
rugat pe Dumnezeu să-l scape, poate tocmai pentru a nu se împotrivi Evangheliei:
„Nu este sluga mai mare decât domnul său.
De m-au prigonit pe Mine şi pe voi vă vor prigoni…”. De aceea, mucenicul
Gheorghe nu a cerut decât putere ca să poată răbdă până la capăt. În cele din
urmă, după cumplite suferinţe, sfântul a fost decapitat, primindu-şi
astfel cununa de martir ca răsplată a fidelităţii credinţei sale, în anul 304.
Însă persecuţiile şi crimele împotriva creştinilor nu s-au oprit în
antichitatea creştină, ci ele continuă şi în zilele noastre. „Biserica noastră este o Biserică a martirilor” - spunea Papa
Francesco săptămâna trecută, atunci când a vorbit despre cei care, chiar şi în zilele
noastre, sunt persecutați și ucişi doar pentru că sunt creştini. Poate
că a sosit timpul să ne întrebăm şi noi: care sunt mucenicii zilelor noastre?
Mai întâi, să ne îndreptăm gândurile către victimile regimurilor
totalitariste din secolul trecut. Să ne gândim la episcopii noştri morţi în
faimă de martiri, pentru care să ne rugăm să fie ridicaţi cât mai curând la
cinstea altarelor. Dar să ne gândim - aşa cum ne sugera şi Sfântul Părinte - şi
la creştinii care au primit cununa martiriului în ultimele luni. Astfel, să ne
gândim la cei 21 de creştini copţi decapitați pe plaja
din Libia; să ne gândim la băiețelul de numai trei ani ars pe faţă în timp ce era călcat
pe cap deoarece a încercat să-şi scoată din flăcări biblia pentru copii care îi
fusese aruncată; sau la tânărul de 15 ani din Pakistan care zilele trecute a
fost stropit cu benzină, incendiat şi ucis de alţi doi tineri, pentru că s-a
declarat creştin; să ne mai gândim şi la cei 150 de tineri studenţi ucişi în
Kenia, deoarece şi-au mărturisit crezul în faţa călăilor; şi nu în ultimul rând,
la cei 30 de etiopieni creştini asasinați în urmă cu doar câteva zile…
Iată, preaiubiţilor, ce înseamnă asumarea botezului! Creştinismul nu înseamnă
doar să vin la biserică, să pun doi lei în cutia milei, să schimb două-trei
bârfe cu fraţii sau cu surorile din comunitate şi apoi să mă întorc în confortul de acasă. Nici Sfântul
Gheorghe şi nici martirii evocaţi nu au procedat aşa!… Atunci, ce înseamnă creştinismul? Nu ştiu să vă spun exact, însă putem să începem să
ne rugăm cu statornicie şi cu fervoare pentru creştinii din toată lumea care în
aceste zile rabdă de bunăvoie ceea ce Mântuitorul a profeţit prin cuvintele: „Vine ceasul când cel ce vă va ucide să
creadă că aduce închinare lui Dumnezeu” (Ioan XVI, 2).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!