Deşi este una dintre cele mai vechi
sărbători al creştinismului (început de secol IV), semnificaţia istorică a Înălţării Sfintei Cruci este puţin
cunoscută de creştini. Ea evocă două momente referitoare la lemnul Sfintei
Cruci pe care a pătimit Hristos: descoperirea Crucii Sfinte de către Sfânta
Elena, mama împăratului Constantin şi aşezarea acesteia în biserica Sfântului
Mormânt din Ierusalim, biserică sfinţită la 14 septembrie 335, iar cel de-al doilea
fiind readucerea Sfintei Cruci în biserica Sfântului Mormânt de împăratul
Heracluis în anul 629 (după ce în anul 614 fusese luată de perşii care
cuceriseră Ierusalimul).
Voi reda în cele ce urmează un scurt
istoric al faptelor menţionate mai sus. Tradiția Bisericii consemnează că după răstignirea lui Isus, temându-se
ca nu cumva iudeo-creştinii să-şi dezvolte cultul şi să ajungă să venereze
Sfânta Cruce, liderii politici și religioși ai Ierusalimului au hotărât ca aceasta să fie îngropată alături de crucile
celor doi tâlhari. Fără să realizeze acest fapt, de fapt ei au salvat lemnul
Crucii de la distrugerea la care probabil ar fi putut fi expusă în anul 70,
atunci când Titus a ocupat şi nimicit Ierusalimul.
În urma săpăturilor iniţiate şi conduse
chiar de ea în anul 326, Sfânta Elena a descoperit cele trei cruci şi piroanele
care-i străpunseseră picioarele şi palmele Mântuitorului. Pentru a putea fi
identificată crucea lui Isus, Macarie, patriarhul Ierusalimului a cerut ca cele
trei cruci descoperite să atingă pe rând corpul unei bolnave în agonie, cu
credinţa că la atingerea Crucii Mântuitorului bolnava se va vindeca, fapt care
s-a şi întâmplat.
Crucea Sfântă a început să fie venerată de
creştini încă de la descoperire. Însă sărbătoarea propriu-zisă îşi are
începutul în anul 335, la 14 septembrie, atunci când patriarhul Macarie a
ridicat un amvon pe care a aşezat Crucea, pentru ca aceasta să fie văzută şi
venerată de toţi creştinii adunaţi la sfinţirea bisericii Sfântului Mormânt. În
amintirea acelui eveniment, şi în zilele noastre, la 14 septembrie, preoţii
expun o cruce spre a fi adorată pe un amvon, în mijlocul bisericilor.
Cel de-al doilea moment la care făceam
referire s-a datorat cuceririi Ierusalimului de către împăratul persan Cosroes,
în 614. După cucerire, perşii au luat ca pradă de război şi racla de argint în
care se afla lemnul Crucii. Heraclius, împăratul bizantin din Constantinopol
(Istanbulul actual), a reuşit, după moartea lui Cosroes, să facă o înţelegere
cu noul împărat al perşilor, aceasta constând în returnarea Sfintei Cruci,
dimpreună cu eliberarea prizonierilor deportaţi în 614.
Astfel, în 14 septembrie 629, racla s-a întors
la Ierusalim
unde a fost întâmpinată de împărat, de patriarhul Ierusalimului şi de mulţimea
creştinilor bucuroşi să fie martori ai acestui eveniment. Sfânta Cruce a fost
reintrodusă în biserica Sfântului Mormânt de către împăratul Heraclius şi
reaşezată la locul ei de către patriarhul Zaharia. Începând cu această perioadă
creştinii din întreaga lume sărbătoresc Înălţarea Sfintei Cruci, crucea devenind rapid şi simbolul creştinismului.
Probabil că acum vă întrebaţi (justificat
de altminteri) ce s-a întâmplat cu lemnul Crucii. După căderea
Constantinopolului şi, deci, a Imperiului Bizantin sub turci (1453) Sfânta
Cruce a fost împărţită pentru a nu se mai pierde în totalitate. Cele mai mari
fragmente din lemnul acesteia se găsesc astăzi în biserica Sfântului Mormânt
din Ierusalim, la Roma ,
la Istanbul ,
la Athos , la Veneţia ; dar fragmente ale
acesteia se mai află şi în Franţa, Germania sau Spania.
Poate părea bizar să vorbim de această
sărbătoare a Crucii, deoarece cruce înseamnă patimă, durere, chiar moarte.
Crucea era instrument de tortură destinat celor condamnaţi la moarte. După
răstignirea Mântuitorului însă, aceasta a devenit simbolul creştinismului şi
obiect de adorare şi de cult. Adorând Crucea şi celebrând această sărbătoare a
Înălţării Sfintei Cruci, de fapt îl preamărim pe cel care, după cum spunea
Sfântul Pavel: „s-a umilit făcându-se
ascultător până la moarte şi încă moarte pe cruce”. Este posibil ca un
instrument de tortură să devină obiect de cult şi să fie şi venerat? Păi, iată că
acest lucru s-a întâmplat! Însă, cu siguranţă, nu lemnul Crucii Sfinte este cel
care ne-a mântuit, ci ascultarea lui Hristos (cel care a sfinţit acest lemn
prin înălţarea sa pe el) faţă de
Tatăl.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Eşti liber o clipă?... Atunci scrie şi tu ceva, însă nu orice!