Religiile lumii pot fi mono sau politeiste, însă
creștinismul e mai special și ne propune un Dumnezeu format dintr-o comuniune
de persoane: Tatăl Creatorul, Fiul Mântuitorul și Spiritul Sfânt Sfințitorul. Dintre
toate metaforele care încearcă să ni-l înfățișeze pe Dumnezeu – precum: apa,
soarele, oul, trifoiul, cărămida etc. –, cea mai dragă îmi este cea care Preasfânta
Treime este asemănată cu o familie: paternitate/maternitate, filiație și
iubire. Când Tatăl și Fiul se privesc, se văd așa cum sunt, desăvârșiți, unul
pe celălalt; ceea ce face ca ei să se iubească, la fel, desăvârșit. Spiritul Sfânt
este deci iubirea desăvârșită, necondiționată și sfântă a primelor două persoane
ale Preasfintei Treimi, suflarea sfântă de iubire care îi unește pe Tatăl și pe
Fiul. Însă Dumnezeu, preabunilor, nu este ca familiile noastre, oricât de
frumoase ni s-ar părea acestea – fie în viața reală, fie în cea virtuală –, ci
familiile noastre caută să fie ca Dumnezeu. Și asta pentru că familiile de pe
pământ sunt imperfecte, în timp ce Sfânta Treime este singura desăvârșită, perfectă.
În lunea de după duminica Rusaliilor, în bisericile
orientale – dar şi în prima duminică de după Rusalii, în ritul roman – este
sărbătorită Preasfânta Treime. Mare sărbătoare, chiar cea mai mare dintre
sărbătorile nesărbătorite, aș considera-o. De ce nesărbătorită? Păi, câţi
dintre noi, creştinii contemporani, ştim că în calendarul din perete, printre
nenumăraţii sfinţi onomastici, este marcată şi o zi închinată fix lui Dumnezeu?
Sunt convins că nu foarte mulţi. Și la fel de convins sunt de faptul că dacă
Mântuitorul ne-ar fi lăsat un suvenir cât de mic din preasfântul său trup –
dinții de lapte sau o șuviță din păr, spre exemplu – pe care l-am fi aşezat mai
apoi într-o cutie aurită spre a fi adorată, cu certitudine că sărbătoarea
despre care vă vorbesc şi-ar fi găsit lesne loc în programul racla al marilor
catedrale din metropolele creştine. Nici nu vreau să îmi imaginez câte coate
s-ar fi dat/luat pentru a ne putea ruga în faţa respectivei racle, devenită
locaș al materiei nemateriale.
Însă, din nefericire pentru mulţi dintre noi, Dumnezeu e
spirit pur. Deci ce putem face, cui să i ne închinăm? Dacă dorim ca până la el
să nu ne mai mănânce sfinţii, ar fi cazul ca, uneori măcar, să i ne adresăm
direct. Fiecare dintre noi are capacitatea de a-l descoperi pe Dumnezeu.
Păcatul nostru este că nu îl mai căutăm şi aceasta deoarece considerăm că
Dumnezeu nu mai este interesant, atâta timp cât ne mulţumim să apelăm doar la
sfinţi – adică la mijlocitori – şi la raclele lor. E ca și când ne-am putea
programa singuri singurei o audiență la CEO-ul companiei, dar noi preferăm să
facem programarea prin pile și prin relații.
Cât despre misterul Preasfintei Treimi... Vom reuşi să
înţelegem ceva din această taină, numai dacă ne vom strădui în aceeaşi măsură
în care ne străduim să cunoaştem lucrurile şi legile fizice. Și să mai reținem
și următoarea chestiune: doar celui care practică credinţa i se vor descoperi
și calea, și adevărul, și viața. Iar când vorbesc de credinţă, bineînțeles, iau
în calcul și faptul că printre persoanele nereligioase există atât
necredincioşi, cât și credincioși. Dar la fel există şi printre creștinii care
participă zilnic la Sfintele şi Dumnezeieştile Liturghii, atât necredincioşi,
cât și credincioși. În concluzie, dacă îl vom cerceta doar din punct de vedere
ştiinţific, acest mister al Preasfintei Treimi nu va putea fi niciodată
lămurit, pentru că Dumnezeu nu poate fi nici argumentat şi nici demonstrat prin
ştiinţă. Şi atunci ce am putea face în faţa acestei splendide taine? Să ne
rugăm, cu umilinţă, pentru ca Spiritul Sfânt să se coboare în golul din inimile
noastre şi să ne lumineze precum odinioară pe Sfânta Fecioară şi pe apostoli,
în cenacol.
Addenda. Ar fi fain ca domniile voastre să nu considere cele
spuse aici ca fiind un afront adus cultului sfinţilor. Vă asigur – împreună cu
toți îngerii și sfinții – că nu acesta îmi este scopul.
Super!!!
RăspundețiȘtergere