Parcurgând textul evangheliilor, sesizăm cum Isus alege să
instituie Sacramentul Sfintei Euharistii în cadrul mesei de seară. (Aceasta,
însă, este mai mult decât o cină, sau decât o masă simplă; este o adunare,
pentru că Isus nu stă singur la masă, ci înconjurat de ucenici.) La instituirea
Euharistiei, pe lângă gesturi şi cuvinte, Mântuitorul se foloseşte şi de două
elemente concrete, materiale: pâinea şi vinul. De ce tocmai acestea două?...
Deoarece pentru a putea trăi, omul trebuie să se hrănească şi să bea. Iar noi
ştim, din propria experienţă, că mâncarea şi băutura nu sunt un lux, ci, mai
degrabă, necesităţi. Aşadar, între a trăi şi a mânca sau a bea, deja sunt
stabilite raporturi foarte apropiate.
În Palestina, ca de altfel şi în România, pâinea era şi încă
mai este considerată aliment de bază şi simbol al hranei indispensabile omului.
Iar prin procesul de hrănire se realizează unirea dintre pâine şi cel care o
mănâncă. Însă, până a ajunge să fie mâncată, pâinea trebuie să parcurgă diverse
etape, începând cu bobul de grâu care trebuie să moară şi apoi să reînvie în
pământ, apoi să fie zdrobit în moară, apoi copt în cuptor etc. Această imagine
a bobului de grâu care moare sau care este măcinat şi transformat în făină ne
forţează să admitem că pâinea este
produsul jertfei boabelor de grâu.
După ce în rugăciunea Tatăl
Nostru ne-a învăţat că pâinea trebuie cerută ca dar al vieţii („Pâinea noastră cea spre fiinţă, dă-ne-o nouă
astăzi”), la ultima sa cină, Isus ne-a descoperit care este adevărata pâine
a vieţii: „Eu sunt pâinea vieţii”. Aşadar, Mântuitorul ni se prezintă ca
fiind pâinea vie, cea coborâtă din cer, pâine care, dacă este mâncată, garantează
viaţa cea veşnică. Însă pâinea oferită de Isus, trupul său, va fi trebuit să
urmeze şi ea acelaşi proces al pâinii obişnuite (cea care asigură doar viaţa
pământească). Aşadar, Pâinea Vieţii a trebuit să treacă prin moarte, să fie
jertfită; pentru ca mai apoi să fie cerută o acţiune (prin cuvintele „Luaţi, mâncaţi…”) şi din partea celui
care primeşte acest dar, acţiune în urma căreia rezultă unirea, comuniunea cu
cel care se oferă drept pâine.
Cel de-al doilea element material folosit de Isus la instituirea
Sacramentului Sfintei Euharistii este vinul, rodul viţei şi al muncii omului.
Din textele veterotestamentare putem deduce că dacă pâinea are rolul de a
întări inima omului, vinului îi revine rolul de a o înveseli, de a o bucura.
Tot aceste texte prezintă vinul ca semn al gratuităţii, al prosperităţii şi,
mai ales, al prieteniei. Vinul mai este asociat şi cu sângele datorită fie
culorii, fie faptului că precum sângele este purtătorul energiei vitale în
trup, la fel şi vinul conferă energie, vitalitate.
Invitaţia pe care ne-o face Isus (cea de a bea însuşi paharul
său) este şi una de participare la destinul său, la moartea sa violentă. Însă a
bea potirul dăruit de Hristos mai înseamnă şi participarea la noul legământ instaurat prin sângele
vărsat pe cruce, legământ care garantează iertarea păcatelor şi accesul în
Împărăţia lui Dumnezeu.
În concluzie, Isus,
Cuvântul Întrupat al lui Dumnezeu, este prezent în Euharistie ca Trup şi Sânge
cu toată umanitatea şi cu toată dumnezeirea sa, pregătit să se ofere ca
mâncare şi băutură într-o reactualizare a jertfei sale sfinte şi mântuitoare.
interesant! niciodata n-am privit astfel banala paine. o sa le povestesc si eu asta "gradinarilor" care o sa vina zilele astea la muzeu!
RăspundețiȘtergere